Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Obligatia restituirii impozitului pentru vouchere de vacanta neutilizate

de Cristian Tanase 03 Aug. 2022 1112

Obligatia restituirii impozitului pentru vouchere de vacanta neutilizate
Suntem o institutie publica subordonata primariei si solicitam un punct de vedere; unitatii noastre i-au fost restituite de catre unitatea emitenta, valorile nominale ale voucherelor de vacanta neutilizate in perioada de valabilitate (termen scadent 30 iunie 2022) pentru un numar de salariati.Va rugam sa ne indrumati sub aspectul obligativitatii recalcularii impozitului pe venit.


Care este actul normativ care sta la baza procedurii de recalculare? Care sunt documentele necesare (este necesara o cerere din partea salariatului sau este suficienta initiativa angajatorului). Care este termenul legal pentru recalculare? Avand in vedere cele mentionate, va rugam sa ne comunicati cum procedam si in cazul celor care nu mai au calitatea de salariat.


Raspunsul specialistului:

 

La art. 14^1 alin.(1) si (2) din Normele metodologice pentru aplicarea OUG nr.8/2009, aprobate prin HG nr.215/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede ca la sfarsitul perioadei de valabilitate, la data stabilita de angajator sau la data incetarii raporturilor de munca, beneficiarul are obligatia sa restituie angajatorului voucherele de vacanta pe suport hartie acordate pentru anul in curs si neutilizate ori necuvenite, potrivit prevederilor legale. Pentru voucherele de vacanta alimentate pe suport electronic si neutilizate in perioada de valabilitate, unitatea emitenta va restitui valorile nominale catre angajator.

 

Potrivit art. 76 alin.(3) lit.h) din Codul fiscal, suma de 1450 de lei reprezentand echivalentul in lei a voucherelor de vacanta acordate potrivit OUG 8/2009 si HG 215/2009 reprezinta venituri asimilate veniturilor de natura salariala, asupra carora se retine cota de impozit pe venit in procent de 10%.

 

In situatia in care, unui anumit salariat i-au fost acordate vouchere, insa acesta nu le-a utilizat, fiind restituite de catre unitate emitenta catre angajator, intrucat respectivilor salariati le-a fost retinut un impozit mai mare decat cel datorat (urmand sa se identifice de la caz la caz daca s-a restituit intreaga suma sau exista si restituiri partiale)), apreciem ca devin incidente dispozitiile art. 170 din Codul de procedura fiscala, care cuprinde prevederi speciale privind restituirea impozitului pe venit retinut la sursa.

 

Astfel, in situatia in care platitorul a retinut la sursa un impozit pe venit in cuantum mai mare decat cel legal datorat, restituirea acestuia se efectueaza de catre platitor, la cererea contribuabilului depusa in termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea prevazut la art. 219 din codul de procedura fiscala, r espectiv de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire.

 

Sumele restituite de catre platitor se regularizeaza de catre acesta cu obligatiile fiscale de acelasi tip datorate in perioada fiscala in care s-a efectuat restituirea prin depunerea unei declaratii de regularizare/cerere de restituire. Declaratia de regularizare/cererea de restituire poate fi depusa si ulterior, in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea. Pentru diferentele de restituit sunt aplicabile prevederile art. 167 sau 168, dupa caz, din acelasi act normativ.

 

Pentru impozitul pe venit care se regularizeaza potrivit prezentului articol, platitorul nu depune declaratie rectificativa, insa platitorul are obligatia de a corecta, daca este cazul, declaratiile informative corespunzatoare regularizarii efectuate.


In aplicarea acestor dispozitii legale au fost emise OANAF 2779/2017 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 110 "Declaratie de regularizare/cerere de restituire privind impozitul pe venit retinut la sursa" si OANAF 1760/2018 care reglementeaza  Procedura de restituire a impozitului pe venit retinut la sursa de catre platitorul de venit in cuantum mai mare decat cel legal datorat.

 

Astfel, se determina exact cuantumul voucherelor acordate si restituite angajatorului, se calculeaza 10% la valoarea acestora, rezultand un impozit calculat si virat mai mic cu suma respectiva (inregistrat pe minus), acest rest de plata majorand venitul net al salariatului cu aceeasi suma.

 

Pentru a beneficia de restituirea impozitului pe venit apreciem ca salariatul in cauza trebuie sa intocmeasca o cerere de restituire a impozitului aferent voucherelor neutilizate si restituite.

 

Aceasta modalitate de calcul si de restituire a impozitului catre salariat ar trebui in opinia noastra reglementata in cuprinsul procedurii sus-amintita, respectiv in cuprinsul procedurii care reglementeaza acordarea voucherelor de vacanta la nivelul respectivului angajator intocmita in conformitate cu prevederile OUG 8/2009.

In mod similar, aceasta actiune se va realiza si pentru persoanele care nu mai au calitatea de salariat.

 

Un raspuns valabil la 3.08.2022, oferit de expertii de la PortalInstitutiiPublice >>>

 

 

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016