de Mihaela Croitoru 23 Mar. 2020 815 |
In Monitorul Oficial nr. 321 din 21 martie 2020 a fost publicat OUG nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, fiind astfel stabilite masurile fiscale anuntate in prealabil de Guvern.
In ce priveste prevederile aduse de OUG 30/2020 pentru somajul tehnic, se mentioneaza ca, in intervalul in care este suspendat contractul individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii, indemnizatia de care beneficiaza salariatii va fi suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Se stabileste o indemnizatie de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat platit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020.
De aceste prevederi beneficiaza salariatii angajatorilor care indeplinesc una dintre conditiile urmatoare:
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si detin Certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din Decretul Presedintelui Romaniei nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobata prin ordin.
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazuta pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Pentru angajatorii de mai sus, plata indemnizatiei prevazute se va realiza in baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa reiasa faptul ca angajatorul inregistreaza o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei pe propria raspundere, cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020, si ca nu are capacitate financiara pentru a plati toti salariatii.
Indemnizatia de somaj tehnic acordata in acest context este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
In cazul indemnizatiei amintite, calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contribitiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajaor din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.
ATENTIE! Alti profesionisti, astfel cum sunt reglementati de Legea 287/2009privind Codul civil, care nu au calitatea de angajatori si intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195.2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, beneficiaza din bugetul general consollidat de o indemnizatie egala cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit pentru anul 2020.
Aflati mai multe despre noua Ordonanta 30/2020 aici!

Mihaela Croitoru este un editor online cu experienta, dedicat muncii sale, pasionat de domeniul legislativ, atat in ce priveste relatiile de munca din cadrul institutiilor publice, dar si din sectorul privat. Subiectele prezentate sunt, de fiecare data, corecte, informative si de interes pentru angajatii bugetari.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.