de Florentina Buzea 15 Ian. 2025 2196 |
Potrivit art. 31 alin. (6) si (7) din Legea 153/2017, promovarea in grade sau trepte profesionale imediat superioare se face din 3 in 3 ani, in functie de performantele profesionale individuale, apreciate cu calificativul "foarte bine", cel putin de doua ori in ultimii 3 ani de activitate, de catre comisia desemnata prin dispozitie a ordonatorului de credite bugetare, din care fac parte reprezentantii organizatiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor, daca in statute sau in legi speciale nu se prevede altfel.
Dispozitiile art. 554 alin. (5) si (6) din Codul administrativ stabilesc ca promovarea in grade sau trepte profesionale imediat superioare se face din 3 in 3 ani, in functie de performantele profesionale individuale, apreciate cu calificativul foarte bine, cel putin de doua ori in ultimii 3 ani in care acesta s-a aflat in activitate, de catre o comisie desemnata prin dispozitie a ordonatorului de credite bugetare, din care fac parte si reprezentantii organizatiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor, daca in statute sau in legi speciale nu se prevede altfel.
Iata un studiu de caz relevant in acest sens, publicat de expertii de la PortalInstitutiiPublice:
"Va rugam sa ne sprijiniti prin emiterea punctului dumneavoastra de vedere juridic referitor la legalitatea promovarii functionarilor publici, precum si a personalului contractual in anul 2025."
Raspunsul specialistului:
Dincolo de aceste aspecte, facem mentiunea ca prin promovare, se asigura evolutia in cariera a personalului contractual, prin trecerea intr-un grad superior sau treapta profesionala superioara, intr-o functie de conducere, de executie sau intr-o functie pentru care este prevazut un nivel de studii superior.
In situatia promovarii personalului incadrat in institutie, pentru personalul promovat in functii sau in grade/trepte profesionale, salarizarea se face la nivelul de salarizare pentru functii similare din cadrul institutiei/autoritatii publice in care acesta este numit/incadrat sau din institutiile subordonate acestora, in cazul in care nu exista o functie similara in plata.
Art II din OUG 156/2024 prevede ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna noiembrie 2024, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
Ca regula, in anul 2025, cuantumul sporurilor si a tuturor celorlalte elemente ale sistemului de salarizare este mentinut la nivelul acordat in luna noiembrie 2024, in conditiile in care salariatul ramane pe aceeasi functie.
Astfel, in situatia promovarii personalului incadrat in institutie, apreciem ca pentru personalul promovat in functii sau in grade/trepte profesionale, salarizarea se face la nivelul de salarizare pentru functii similare din cadrul institutiei/autoritatii publice in care acesta este numit/incadrat sau din institutiile subordonate acestora, in cazul in care nu exista o functie similara in plata.
In aceste conditii, dupa promovare, salarizarea va fi ca cea a functiei similare, mai exact (atat salariul) si cuantumul sporurilor va fi in raport cu noul salariu de baza, raportat la functia similara in plata.
Prin urmare, personalul contractual care promoveaza in functie, va fi salarizat conform noii functii, iar cuantumul sporurilor va fi cel aferent functiilor similare in plata.
De retinut, insa, prevederile art. VII din OUG 156/2024 care mentioneaza ca, incepand cu 1 ianuarie 2025 se suspenda ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritatile si institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii. Aceste prevederi nu se aplica posturilor unice vacante.
Conformart.6 litera e) din HG 1336/2022 promovarea este definite ca fiind modalitatea de dezvoltare a carierei personalului contractual prin ocuparea unei functii de nivel superior celei detinute, ca urmare a indeplinirii conditiilor prevazute de lege si a promovarii concursului sau examenului organizat in vederea promovarii.
Totodata, art. 13 si 14 din acelasi act normativ, stipuleaza urmatoarele:
Promovarea se face prin concurs sau examen si reprezinta modalitatea de ocupare, ca urmare a promovarii concursului sau examenului organizat in acest sens, a unei functii:
a) cu grad superior celui detinut/cu treapta profesionala superioara celei detinute anterior promovarii;
b) cu un nivel superior de studii;
c) de conducere.
Ocuparea unui post vacant sau temporar vacant corespunzator unei functii contractuale se face prin concurs sau examen la care poate participa orice persoana care indeplineste conditiile generale si conditiile specifice stabilite prin fisa postului pentru ocuparea respectivei functii contractuale.
In cazul in care la concursul organizat se prezinta un singur candidat, ocuparea postului se face prin examen.
Totodata, conform art. 478 din Codul administrativ se reglemeneaza promovarea in grad profesional a functionarlor publici, astfel:
(1) Promovarea in grad profesional este modalitatea de dezvoltare a carierei prin ocuparea unei functii publice de executie de grad profesional imediat superior celui detinut de functionarul public. (2) Promovarea in grad profesional se face prin concurs sau examen, organizat de catre autoritatile si institutiile publice, cu incadrarea in fondurile bugetare alocate, prin transformarea postului ocupat de functionarul public ca urmare a promovarii concursului sau examenului.
In concluzie, din coroborarea actelor normative sus mentionate, opinam ca in anul 2025, nu este legala promovarea functionarilor publici, precum si a personalului contractual.
Un raspuns oferit in ianuarie 2025, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.