Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Somajul TEHNIC in 2022 a fost reintrodus! Noi masuri de protectie sociala pentru angajati si angajatori

de Cristian Tanase 20 Ian. 2022 320

Somajul TEHNIC in 2022 a fost reintrodus! Noi masuri de protectie sociala pentru angajati si angajatori
Inca de anul trecut a fost anticipata aceasta situatie, iar Guvernul a decis reintroducerea somajului tehnic, in 2022. Concret, a aprobat acordarea masurilor de protectie sociala pana la 31 martie 2022, pentru angajati si angajatori, precum si pentru alte categorii profesionale, a caror activitate este interzisa, suspendata ori limitata din punct de vedere al capacitatilor de functionare pe perioada pandemiei de Covid - 19.


Astfel, pentru mentinerea locurilor de munca, noul act normativ prevede:

 

Pentru angajati:

 

  - acordarea unei indemnizatii in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2022 nr. 318/2021. Acest tip de sprijin va fi acordat din bugetul asigurarilor pentru somaj, pana la 31 martie 2022, in situatia suspendarii temporare a contractului individual de munca (CIM) din initiativa angajatorului, pe perioada starii de alerta;

  - masura se aplica si salariatilor angajatorilor a caror activitate a fost suspendata ca urmare a anchetei epidemiologice efectuate de directiile teritoriale de sanatate publica cu exceptia celor aflati in concediu medical si care primesc indemnizatia de asigurari sociale aferenta.

Indemnizatia se plateste din bugetul asigurarilor de somaj la cererea angajatorului, insotita de lista persoanelor care beneficiaza si de declaratia pe propria raspundere, documente transmise electronic la agentiile teritoriale pentru ocuparea fortei de munca.

Actul normativ instituie, in cazul angajatorilor, posibilitatea de decontare atat a indemnizatiei de somaj tehnic, cat si a indemnizatiei pentru reducerea timpului de lucru (OUG nr. 132/2020). Aceste masuri pot fi acordate fie pentru salariati diferiti, in aceeasi perioada din luna, fie pentru acelasi salariat, in perioade diferite din luna.

 

Pentru profesionisti:

 

  - acordarea unei indemnizatii in cuantum de 75% din castigul salarial mediu brut reglementat prin Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2022, din bugetul de Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, pentru :

      - profesionisti, reglementati la art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare;

      - persoanele fizice care obtin venituri din drepturile de autor si drepturile conexe, conform Legii nr. 8/1996 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

    - persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare.

Sportivii, antrenorii, medicii, asistentii medicali, maseurii, kinetoterapeutii si cercetatorii din domeniul sportiv primesc o indemnizatie de 75% din drepturile aferente contraprestatiei activitatii sportive, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut, daca contractul de activitate a fost suspendat din initiativa structurii sportive.

Acest tip de indemnizatie se acorda, din bugetul de stat, in baza unei cereri si a declaratiei pe propria raspundere, insotite de documentul care atesta intreruperea temporara a activitatii. Actele trebuie transmise electronic la agentiile pentru plati si inspectie sociala.

 

Ordonanta de urgenta prevede si o serie de masuri complementare:

 

 - persoanele care indeplinesc conditiile pentru acordarea a doua indemnizatii, atat in calitate de angajat, cat si in cea de profesionist, vor beneficia de o singura indemnizatie, in cuantumul cel mai avantajos, respectiv cea acordata in calitate de profesionist;

 - indemnizatia acordata in baza acestei ordonante de urgenta se ia in calcul la stabilirea dreptului de indemnizatie pentru cresterea copilului;

 - profesionistii care vor primi indemnizatia acordata in baza OUG aprobate astazi vor putea solicita si indemnizatia pentru reducerea timpului de lucru in cuantum de 41,5% din castigul salarial mediu brut, prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2021.

Documentul modifica si legislatia privind acordarea concediului si a indemnizatiei lunare pentru cresterea copiilor. Astfel, perioadele in care persoanele beneficiaza de indemnizatiile acordate in baza OUG nr.111/2021 (indemnizatie de somaj), vor fi incluse in perioadele luate in calcul la stabilirea drepturilor de concediu si indemnizatie pentru cresterea copiilor si a altor drepturi prevazute de OUG nr.111/2010.

Actul normativ stabileste si verificarile pe care Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala le poate face in privinta solicitarilor de decontare transmise de furnizori, raspunderea asupra modului de aplicare a schemei de compensare pentru clientii casnici revenind exclusiv acestora din urma, prin modificarea art. 2 din  OUG nr.118/2021, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.259/2021, cu modificarile ulterioare.

 

Sursa: Ministerul Muncii

 

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016