Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Suspendare functionar public. Care e incadrarea corecta ca administrator public?

de Cristian Tanase 06 Nov. 2020 448

Suspendare functionar public. Care e incadrarea corecta ca administrator public?
aUn functionar public solicita suspendarea raportului de serviciu cu acordul partilor deoarece urmeaza sa ocupe pe durata determinata (pe durata mandatului primarului) functia contractuala de conducere de administrator public. Poate ocupa functionarul public aceasta functie pe perioada suspendarii raportului de serviciu?a


Raspunsul specialistului:

Potrivit art. 514 alin. (1) lit. e) din Codul administrativ, raportul de serviciu se poate suspenda la initiativa functionarului public cand acesta este incadrat la cabinetul unui demnitar. In aceasta situatie, functionarul public este obligat sa informeze autoritatea sau institutia publica cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de incidenta situatiilor prevazute la alin. (1) al art. 514 sus-mentionat.

Totodata, potrivit art. 244 din Codul administrativ,  la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor, primarul, respectiv presedintele consiliului judetean poate propune consiliului local, consiliului judetean, dupa caz, infiintarea functiei de conducere de administrator public, in limita numarului maxim de posturi aprobate.
Persoanele care pot ocupa functia de administrator public, de regula, trebuie sa fi absolvit studii superioare economice, administrative, tehnice sau juridice, mumirea acestora in functia a administrator public realizandu-se prin dispozitia primarului, respectiv a presedintelui consiliului judetean, dupa caz, care are ca anexa un contract de management cu respectarea cerintelor specifice prevazute la art. 543.

Contractul de management se incheie intre primar, respectiv presedintele consiliului judetean, dupa caz, si administratorul public pe durata determinata. Durata contractului de management al administratorului public nu poate depasi durata mandatului primarului, a presedintelui consiliului judetean, dupa caz, in timpul caruia a fost numit.

Conform art. 5 lit. v) din Codul administrativ, demnitarii sunt persoane care exercita functii de demnitate publica in temeiul unui mandat, potrivit Constitutiei, prezentului cod si altor acte normative, iar alesii locali sunt  primarul, viceprimarul, consilierii locali, presedintele consiliului judetean, vicepresedintii consiliului judetean si consilierii judeteni; in exercitarea mandatului lor, alesii locali indeplinesc o functie de autoritate publica.

Dupa cum se observa, Codul administrativ utilizeaza in cuprinsul art. 514 termenul demnitar, permitand astfel suspendarea raporturilor de serviciu ale functionarului public pentru a-si desfasura activitate la cabinetul unui demnitar.



Conform art. 515 alin.(1) din Cod, in alte cazuri decat cele prevazute la art. 514 alin. (1) pe o durata cumulata de cel mult 2 ani in perioada exercitarii functiei publice pe care o detine, raporturile de serviciu ale functionarilor publici pot fi suspendate prin acordul partilor.

In aceste conditii, facem mentiunea ca, la art. 94 din Legea nr. 161/2003, calitatea de functionar public este incompatibila cu exercitarea oricarei alte functii publice sau calitati decat cea in care a fost numit, precum si cu functiile de demnitate publica. Functionarii publici pot fi alesi sau numiti intr-o functie de demnitate publica, in conditiile Codului administrativ si cu respectarea conditiilor prevazute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificarile si completarile ulterioare (art.420 din Codul administrativ).

Functionarii publici nu pot detine alte functii si nu pot desfasura alte activitati, remunerate sau neremunerate, dupa cum urmeaza:

a) in cadrul autoritatilor sau institutiilor publice;

b) in cadrul cabinetului demnitarului, cu exceptia cazului in care functionarul public este suspendat din functia publica, in conditiile legii, pe durata numirii sale;
c) in cadrul regiilor autonome, societatilor comerciale ori in alte unitati cu scop lucrativ din sectorul public;

d) in calitate de membru al unui grup de interes economic.

Nu se afla in situatie de incompatibilitate, in sensul prevederilor art. 94 alin. (2) lit. a) si c), functionarul public care:

a) este desemnat printr-un act administrativ, emis in conditiile legii, sa reprezinte interesele statului in legatura cu activitatile desfasurate de operatorii economici cu capital ori patrimoniu integral sau majoritar de stat, in conditiile rezultate din actele normative in vigoare;
b) este desemnat printr-un act administrativ, emis in conditiile legii, sa participe in calitate de reprezentant al autoritatii ori institutiei publice in cadrul unor organisme sau organe colective de conducere constituite in temeiul actelor normative in vigoare;
c) exercita un mandat de reprezentare, pe baza desemnarii de catre o autoritate sau institutie publica, in conditiile expres prevazute de actele normative in vigoare.

Semnalam ca structura cabinetului demnitarului este stabilita potrivit art. 546 din Codul administrativ, insa potrivit art. 244 functia de administrator public este o functie de conducere, distincta de acesta, ce poate fi infiintata la nivelul autoritatii publice locale.

Avand in vedere durata mandatului pentru care este ales alesul local, de 4 ani, si tinad cont de faptul ca raporturile de serviciu ale functionarului public se pot suspenda prin acordul partilor doar pentru o perioada de cel mut 2 ani, si luand in considerare ca opinia constanta a Agentiei Nationale pentru Integritate este ca pe perioada suspendarii raporturilor de serviciu, functionarului public ii ramane obligatia respectarii incompatbilitatilor stabilite prin lege, apreciem ca functia de adminsitrator public nu poate fi exercitata pe perioada suspendarii raporturilor de serviciu, putand fi considerata incompatibilitate.

In acest sens exemplificam raportul ANI accesibil raportului de serviciu, functionarul public are in continuare obligatia respectarii regimului incomptabilitatilor prevazut de Legea nr. 161/2003.

Raspuns oferit de Nedelcu Alexandra, Expert Legislatia muncii, pentru PortalInstitutiiPublice.ro
 

Autor: Cristian Tanase



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016