Angajamente legale cu sursa de finantare din bugetul local, in cazul unei primarii. Atentie la OUG 52/2025!

de Florentina Buzea 08 Oct. 2025 68

Angajamente legale cu sursa de finantare din bugetul local, in cazul unei primarii. Atentie la OUG 52/2025!
OUG 52/2025, publicata in Monitorul Oficial nr. 907/2 octombrie 2025, introduce masuri de limitare a cheltuielilor bugetare pentru a respecta tinta de deficit bugetar de 8,4% din PIB, convenita cu Comisia Europeana.


Aceste masuri se aplica in anul 2025, incepand cu data intrarii in vigoare (2 octombrie 2025), si vizeaza inclusiv autoritatile publice locale, cum sunt primariile (definite ca institutii publice conform Legii 273/2006 privind finantele publice locale).

 

Pentru institutiile publice, impactul imediat este bugetar-procedural (limite la angajamente/plati, reconstructia devizelor, reguli post-receptie, cofinantari, termene), iar impactul de fond vizeaza disciplina, prioritizare si finalizarea investitiilor cu rezultat masurabil. 

 

Iata un studiu de caz relevant, publicat de catre specialistii de la PortalInstitutiiPublice:

"Conform Ordonantei 52/2025, se mai pot incheia angajamente legale cu sursa de finantare din buget local? Mentionam ca suntem primarie."


Raspunsul specialistului: 

 

Posibilitatea incheierii angajamentelor legale cu sursa de finantare din buget local

Regula generala (articolul XVII alin. (1)): Ordonatorii de credite din primarii nu pot incheia angajamente legale (ex. contracte, comenzi etc.) pentru anumite categorii specifice de cheltuieli bugetare, in perioada octombrie-decembrie 2025. 

 

Aceste categorii interzise sunt enumerate explicit:

- Furnituri de birou (din „Bunuri si servicii“).
- Reparatii curente.
- Bunuri de natura obiectelor de inventar.
- Carti, publicatii si materiale documentare.
- Consultanta si expertiza.
- Pregatire profesionala.
- Studii si cercetari.
- Contributii ale administratiei publice locale la realizarea unor lucrari si servicii de interes public local (pe baza de conventii sau contracte de asociere).
- Alte cheltuieli (cu exceptia chiriilor, primelor de asigurare nonviata si executarii silite a creantelor bugetare).
- Asociatii si fundatii (cu exceptia celor din domeniile sanatate, asistenta sociala, structuri asociative ale autoritatilor locale conform OUG nr. 57/2019 – Codul administrativ, si asociatii de dezvoltare intercomunitara conform Legii nr. 51/2006 privind serviciile comunitare de utilitati publice).

STOP!

Consilier - Contabilitate pentru institutii publice!
 
Este cea mai apreciata lucrare de catre contabilii din sectorul public.
 Este ghidul practic complet care va ajuta sa rezolvati rapid si corect, conform cu temeiul legal in vigoare, orice problema de contabilitate din institutia in care lucrati, detalii AICI <<<


Aceste interdictii se aplica indiferent de sursa de finantare (buget local sau alte surse), deoarece vizeaza cheltuielile bugetare permanente si disciplina bugetara.

 

Exceptii (articolul XVII alin. (3)): Interdictia nu se aplica pentru anumite cheltuieli esentiale, chiar daca intra in categoriile de mai sus:

- Cheltuieli cu medicamente si materiale sanitare.
- Servicii medicale si ingrijirea bolnavilor.
- Servicii de asigurare a hranei in unitati sanitare, penitenciare, institutii de asistenta sociala si unitati de asistenta medico-sociala.
- Actiuni si programe de sanatate.
- Cheltuieli aferente unitatilor de invatamant preuniversitar si universitar.
- Cheltuieli generate de interventii in situatii de urgenta, mentinerea ordinii publice si operative.
- Cheltuieli aferente lucrarilor de deszapezire.

 

Alte posibilitati de derogare:

Situatii exceptionale (articolul XVII alin. (4))
- Guvernul poate aproba, pe baza de memorandum initiat de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei (pentru unitati administrativ-teritoriale precum primariile), incheierea de angajamente legale pentru categoriile interzise, daca sunt temeinic justificate.

 

La nivel de ordonator principal (articolul XVII alin. (5)):

- Daca primaria este subordonata unui ordonator principal de credite (ex. consiliu judetean), acesta poate aproba depasiri in cazuri justificate, dar respectand limitele cumulate la nivel de ordonator principal.

 

Obligatii suplimentare privind platile (articolul XVII alin. (2)):

Chiar daca angajamentele sunt permise (pentru categorii neinterzise), platile lunare la titlul „Bunuri si servicii“ in octombrie-decembrie 2025 trebuie limitate la nivelul mediei platilor din ianuarie-septembrie 2025, majorata cu 10%. 
Exceptiile de la alin. (3) se aplica si in aceasta situatie.

 

Concluzie pentru Primarie.

Se pot incheia angajamente legale cu sursa de finantare din buget local, dar numai pentru categorii de cheltuieli neinterzise explicit la articolul XVII alin. (1), sau pentru cele interzise dar care intra sub exceptiile de la alin. (3). 

Pentru categoriile restrictionate, este interzis fara aprobare guvernamentala exceptionala.
Aceste masuri sunt temporare (octombrie-decembrie 2025) si vizeaza limitarea cresterii cheltuielilor permanente pentru mentinerea echilibrelor bugetare.

Recomandare

Verificati clasificarea bugetara exacta a cheltuielii propuse (conform clasificatiei bugetare din Legea 500/2002 si Legea 273/2006) si consultati serviciul financiar-contabil al primariei sau Ministerul Finantelor pentru clarificari specifice. 
Daca este necesar un memorandum pentru derogare, initiati-l prin Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei.

 

Un raspuns oferit in octombrie 2025, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Florentina Buzea Autor: Florentina Buzea
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept). 

Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

eNews Info INSTITUTII

Primarii - Taxe si Impozite 2016

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Primarii - Taxe si Impozite 2016

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016