Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Infiintare functie publica primarie. Care e procedura?

de Marius Matei 24 Mai. 2021 387

Infiintare functie publica primarie. Care e procedura?
O primarie de oras categoria II doreste sa infiinteze o functie publica in cadrul Compartimentului registrul agricol. Ce trebuie facut pentru transformarea unei functii contractuale in functie publica in cadrul Compartimentului cadastru si carte funciara?



Raspunsul specialistului:


Potrivit dispozitiilor art. 155 alin.(4) lit. a) si b) si ale alin. (5) lit. e) din Codul administrativ, in exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1) lit. c) si d), primarul:
 

a) exercita functia de ordonator principal de credite;
 

b) intocmeste proiectul bugetului unitatii administrativ-teritoriale si contul de incheiere a exercitiului bugetar si le supune spre aprobare consiliului local, in conditiile si la termenele prevazute de lege;
 

c) numeste, sanctioneaza si dispune suspendarea, modificarea si incetarea raporturilor de serviciu sau, dupa caz, a raporturilor de munca, in conditiile legii, pentru personalul din cadrul aparatului de specialitate, precum si pentru conducatorii institutiilor si serviciilor publice de interes local.


 

In plus, potrivit art. 129 alin.(2) lit.a) si alin.(3) lit.c) din Codul administrativ, Consiliul local exercita atributii privind unitatea administrativ-teritoriala, organizarea proprie, precum si organizarea si functionarea aparatului de specialitate al primarului, ale institutiilor publice de interes local si ale societatilor si regiilor autonome de interes local, in indeplinirea acestora avand competenta sa aprobe, in conditiile legii, la propunerea primarului, infiintarea, organizarea si statul de functii ale aparatului de specialitate al primarului, ale institutiilor publice de interes local, reorganizarea si statul de functii ale regiilor autonome de interes local, precum si infiintarea, reorganizarea sau desfiintarea de societati de interes local si statul de functii al acestora.

 

Prin urmare, pentru realizarea dezideratului propus, apreciem ca structura de resurse umane trebuie sa realizeze urmatoarele activitati:
 

- intocmirea unei note de fundamentare prin care sa se propuna modificarile solicitate in organigrama si statul de functii al unitatii administrativ-teritoriale. In cuprinsul acestei Note ar trebuie prezentate argumentele care stau la baza modificarii organigramei si a structurii posturilor, iniintarea unei functii publice si, respectiv transformarea unei functii contractuale in functie publica, precum si influentele bugetare generate de aplicarea modificarilor propuse. Astfel, se va prezenta situatia actuala si schimbarile preconizate.
 

- avizarea acestei note de catre secretarul general al unitatii administrativ-teritoriale, precum si de catre structura economica (de buget);
 

- aprobarea acesteia de catre Primar;
 

- transmiterea acestei propuneri de modificare a organigramei si statului de functii aferente unitatii administrativ-teritoriale catre Consiliul local, prezentarea acesteia in comisiile de specialitate si ulterior supunerii spre aprobare Consiliului local;
 

- punerea in executare a hotararii Consiliului local si a modificarilor adoptate de catre acesta;
 

- indeplinirea obligatiilor prevazute la art. 409 din Cod, articol care stabileste ca autoritatile si institutiile publice comunica Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, in termen de 10 zile lucratoare de la dispunerea masurii prin act administrativ, orice modificare intervenita in situatia functionarilor publici si a functiilor publice. Modificarile intervenite in situatia functiilor publice se fac prin acte administrative emise in urmatoarele situatii:
 

a) intervenirea unor modificari in structura functiilor publice din cadrul autoritatilor sau institutiilor publice, ca urmare a promovarii in clasa si a promovarii in grad profesional a functionarilor publici;
 

b) transformarea unei functii publice vacante intr-o functie publica cu o alta denumire sau intr-o functie publica de nivel inferior ori superior, cu incadrarea in numarul maxim de posturi aprobat pentru autoritatea sau institutia publica si in fondurile bugetare anuale alocate.
 

c) modificarea calitatii posturilor in conditiile prevazute la art. 405 - 407.
 

 

Potrivit prevederilor art. 385 alin. (3) din Codul administrativ, functiile publice locale sunt functiile publice stabilite, potrivit legii, in cadrul aparatului propriu al autoritatilor administratiei publice locale si al institutiilor publice subordonate acestora.
 

Functiile publice se stabilesc pe baza activitatilor prevazute la art. 370 alin. (1) – (3) din Cod, pentru fiecare autoritate si institutie publica, prin act administrativ al conducatorului acesteia, respectiv prin hotarare a consiliului judetean sau, dupa caz, a consiliului local (art. 407 din Codul administrativ).
 

 

- La art. 402 din Codul administrativ se precizeaza in mod expres faptul ca autoritatile si institutiile publice au obligatia de a solicita Agentiei Nationale a Functionarilor Publici (ANFP) avizul privind functiile publice prevazute la art. 385 alin. (1) si (2).
 

 

Exceptie fac cele care beneficiaza de statute speciale in conditiile legii, la stabilirea sau modificarea structurii de functii publice pentru fiecare autoritate si institutie publica, in parte, de catre conducatorul acesteia, pe baza activitatilor prevazute la art. 370 alin.(1) - (3), precum si reorganizarea activitatii autoritatii sau institutiei publice, in conditiile prevazute la art. 408.
 

Legiuitorul a reglementat expres cazurile si situatiile pentru care este necesar avizul ANFP si avand in vedere ca art.385 alin.(1) si (2) din Codul administrativ nu vizeaza administratia publica locala, in opinia noastra, avizul Agentiei apare ca fiind necesar strict in ipoteza reglementata de legiuitor, respectiv pentru functiile publice de stat si teritoriale, acest aviz nefiind necesar si pentru modificarea calitatii posturilor sau stabilirea/ modificarea structurii de functii publice de catre autoritatile publice din administratia publica locala.

 

In acest sens sunt de altfel si prevederile OANFP nr.1886/2019 care fac referire doar la functiile publice prevazute la art. 385 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu exceptia celor care beneficiaza de statute speciale, in conditiile legii.
 

Prin urmare, in opinia noastra, ulterior aprobarii infiintari postului de catre Consiliul local, in temeiul art. 619 alin.(7) din Codul administrativ, autoritatii publice locale ii revine doar obligatia de a instiinta Agentia Nationala a Functionarilor Publici cu privire la organizarea unui concurs pe post, cu cel putin 10 zile lucratoare inainte de data publicarii anuntului de concurs.
 

 

-In plus, in ceea ce priveste transformarea postului de natura contractuala in functie publica, apreciem ca relevanta prezinta si dispozitiile art. 405-407 din Codul administrativ potrivit carora, autoritatile si institutiile publice care au prevazute in statele de functii posturi de natura contractuala, care presupun desfasurarea unor activitati dintre cele prevazute la art. 370 alin. (1)-(3), stabilesc functii publice in conditiile prevazute la art. 407.
 

Functiile publice se stabilesc pe baza activitatilor prevazute la art. 370 alin. (1)-(3), pentru fiecare autoritate si institutie publica, prin act administrativ al conducatorului acesteia, respectiv prin hotarare a consiliului judetean sau, dupa caz, a consiliului local.
 

Prin urmare, si aceasta modificare de post se realizeaza cu urmarirea pasilor sus-mentionati, fiind necesar sa se stabileasca atributiile si prerogativele de putere publica care se circumscriu art. 370 din Cod si care justifica transformarea respectivei functii din functie de natura contractuala in functie publica.
 

Atentie insa, pentru a asigura respectarea dispozitiilor legale, reorganizand insa si activitatea in mod corespunzator, apreciem ca postul de natura contractuala ar putea fi transformat intr-un post aferent functiei publice, in situatia in care acesta este ocupat, daca persoana indeplineste conditiile de numire si daca are pregatirea necesara desfasurarii atributiilor stabilite in fisa postului acestuia.
 


Raspuns oferit de Nedelcu Alexandra, Expert Legislatia muncii, pentru PortalInstitutiiPublice.ro >>



 

Autor: Marius Matei



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016