de Florentina Buzea 05 Nov. 2024 419 |
Va informam ca, potrivit art. VII alin. (9) din Ordonanta 121/2023, in vederea organizarii si desfasurarii concursurilor de recrutare, de la momentul instiintarii Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, dar nu mai tarziu de data publicarii anuntului privind concursul in conditiile legii, se constituie comisii de concurs, respectiv comisii de solutionare a contestatiilor, prin act administrativ al conducatorului autoritatii sau institutiei publice organizatoare a concursului.
In cazul concursurilor pentru ocuparea functiilor publice de conducere, Agentia Nationala a Functionarilor Publici desemneaza un reprezentant al acestei institutii pentru a face parte din comisia de concurs, respectiv din comisia de solutionare a contestatiilor, odata cu transmiterea instiintarii.
Iata un studiu de caz relevant in aceasta situatie, prezentat pe PortalInstitutiiPublice:
"Este legal ca un functionar public sa refuze o dispozitie in care este numit ca membru al unei comisii de concurs? Care sunt pasii de urmat in aceasta situatie din punctul de vedere al responsabilului de resurse umane?"
Raspunsul specialistilor:
Pentru concursurile pentru ocuparea functiilor publice de executie, autoritatea sau institutia publica organizatoare poate solicita Agentiei Nationale a Functionarilor Publici desemnarea unui reprezentant pentru a face parte din comisia de concurs, respectiv din comisia de solutionare a contestatiilor, odata cu transmiterea instiintarii.
Art. 437 din Codul administrativ reglementeaza indeplinirea atributiilor functionarilor publici astfel:
1) Functionarii publici raspund, potrivit legii, de indeplinirea atributiilor ce le revin din functia publica pe care o detin, precum si a atributiilor ce le sunt delegate.
(2) Functionarul public are indatorirea sa indeplineasca dispozitiile primite de la superiorii ierarhici.
(3) Functionarul public are dreptul sa refuze, in scris si motivat, indeplinirea dispozitiilor primite de la superiorul ierarhic, daca le considera ilegale. Functionarul public are indatorirea sa aduca la cunostinta superiorului ierarhic al persoanei care a emis dispozitia astfel de situatii.
(4) In cazul in care se constata, in conditiile legii, legalitatea dispozitiei prevazute la alin. (3) , functionarul public raspunde in conditiile legii.
Daca este legal sau nu ca functionarul public sa refuze dispozitia, ramane de cercetat dupa refuzul in scris al acestuia si justificarea pe care acesta o va formula.
In aceasta situatie, functionarul public poate refuza in scris daca acesta considera ca dispozitia, actul administrativ prin care a fost numit in comisia de concurs, nu este legal sau ii produce acestuia vreun prejudiciu.
In conditiile in care se constata ca refuzul functionarului este nejustificat, acesta va raspunde in conditiile legii, cazul sau fiind inaintat comisiei de cercetare disciplinara.
Art. 492 stipuleaza ca incalcarea cu vinovatie de catre functionarii publici a indatoririlor corespunzatoare functiei publice pe care o detin si a normelor de conduita profesionala si civica prevazute de lege constituie abatere disciplinara si atrage raspunderea administrativ-disciplinara a acestora.
Constituie abateri disciplinare ale functionarului public, urmatoarele fapte:
a) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
b) …………………………………………………………………..
i) refuzul nemotivat de a indeplini atributiile de serviciu;
…………………………………………………………………………..
n) alte fapte prevazute ca abateri disciplinare in actele normative din domeniul functiei publice si functionarilor publici sau aplicabile acestora.
Asadar, in conditiile in care functionarul public refuza ducerea la indeplinire a atributiilor de serviciu, nejustificat, va raspunde conform dispozitiilor legale in vigoare, fapta sa putandu-se incadra in randul abaterilor disciplinare prevazute de art. 492 din Codul administrativ.
In aceasta situatie, responsabilul de resurse umane intocmeste un referat prin care instiinteaza conducatorul institutiei despre situatie, iar acesta inainteaza actele, adica refuzul scris al functionarului si referatul responsabilului de resurse umane catre comisia de cercetare disciplinara.
Un raspuns oferit in noiembrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi oferite de catre experti in legislatia muncii si administratie publica.
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.