Schimbarea atributiilor din fisa postului

de Ioana Stoica 12 Apr. 2023 1067

Schimbarea atributiilor din fisa postului
"Va rugam sa ne oferiti sprijin in legatura cu urmatoarea situatie: pana la momentul pandemiei de coronavirus, angajatii cu functia de referent din cadrul compartimentului Relatii Publice, Marketing si Proiecte culturale, pe langa alte activitati in cadrul compartimentului (participarea la proiecte educaionale, vernisaje, etc.) efectuau situruri ghidate in muzeu. In perioada pandemiei a fost interzis organizarea tururilor ghidate, vizitatorii avand la dispozitie texte de sali explicatii audio constatandu-se ca aceasta modalitate de vizitare este mult mai eficienta.


Astfel, Consiliul de administratie a hotarat renuntarea la tururile ghidate, referentii, pe langa sarcinile specifice compartimentului (activitati de marketing, organizarea evenimentelor culturale, participarea la vernisaje, etc.) fiind desemnati sa asigure, in expozitia temporara si in expozitia de baza, securitatea si integritatea patrimoniului, impreuna cu personalul de supraveghere, prin decizie managerial comunicata acestora sub semnatura de luare la cunostinta. 

In acest moment avem un salariat, care, desi a semnat in urma cu 7 luni de luare la cunostinta, a trimis conducerii muzeului o solicitare prin care doreste sa isi retraga semnatura de pe acel document pe motiv ca nu isi poate asuma responsabilitatea integritatii pieselor de arta, din cauza comportamentului vizitatorilor. 

Va rugam sa ne comunicati daca exista un cadru legal prin care un salariat isi poate retrage semnatura de pe un document (care nu are legatura cu datele cu caracter personal), daca poate refuza sarcinile incredintate de catre un superior si daca poate sa nu respecte o hotarare a Consiliului de Administratie. Ce masuri ar trebui sa ia institutia intr-o astfel de situatie fata de salariat?"


Raspunsul specialistului: 

 

Avand in vedere ca din informatiile furnizate intelegem ca este vorba despre o institutie publica, iar salariatul in cauza personal contractual, apreciem ca in speta devin incidente prevederile art. 538 alin. (2) din Codul administrativ, conform carora dispozitiile Titltului III - Personalul contractual din autoritatile si institutiile publice se completeaza cu prevederile Legii 53/2003, Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si cu alte legi speciale care reglementeaza regimul aplicabil anumitor categorii de personal sau contractului de management, dupa caz.

 

In acest context, raportat la informatiile furnizate, apreciem ca in fapt s-a dorit o schimbare a atributiilor persoanei in cauza.
Cu privire la acste aspecte, facem mentiunea ca potrivit art. 17 alin. (3) lit.d) coroborat cu alin. (4) din Codul muncii, contractul individual de munca trebuie sa cuprinda in mod expres functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative, precum si fisa postului, cu specificarea atributiilor postului.

 

Asadar, fisa postului este anexa la contractul individual de munca si face parte din acesta.


Prin semnare, contractul devine obligatoriu pentru parti, fiecare clauza trebuind sa fie stabilita conform legii, fara sa cotina aspecte ce pot fi considerate abuzive.

 

Totodata, conform art. 57 alin. (1) din Codul muncii nerespectarea oricareia dintre conditiile legale necesare pentru incheierea valabila a contractului individual de munca atrage nulitatea acestuia, iar la alin. (4) al aceluiasi articol se precizeaza ca in situatia in care o clauza este afectata de nulitate, intrucat stabileste drepturi sau obligatii pentru salariati, care contravin unor norme legale imperative sau contractelor colective de munca aplicabile, aceasta este inlocuita de drept cu dispozitiile legale sau conventionale aplicabile, salariatul avand dreptul la despagubiri.

 

Este necesar sa precizam si faptul ca, in baza prerogativei de organizare si functionare a activitatii, angajatorul poate, in temeiul dispozitiilor art. 40 alin. (1) lit. b) din Codul muncii sa stabileasca atributiile corespunzatoare pentru fiecare salariat, numai in conditiile legii si/sau in conditiile contractului colectiv de munca aplicabil, incheiat la nivel national, la nivel de ramura de activitate sau de grup de unitati.
Astfel, rezulta ca atributiile din fisa postului trebuie precizate, ca regula, expres in fisa postului si trebuie sa corespunda functiei in care este incadrat salariatul si nu unei alte functii sau meserii conexe de acelasi nivel de pregatire sau de un nivel de pregatire inferior ori superior.

Prin urmare, chiar si in situatia in care atributiile nu au putut fi in integralitate expres precizate in fisa postului, acestea trebuie sa fie echivalente/similare celor prevazute expres. Sarcinile date de angajator si care nu sunt expres prevazute in fisa postului trebuie sa fie compatibile cu functia ocupata si pregatirea salatiatului, trebuie sa decurga din cele expres stabilite, sa aiba caracter de exceptie si sa existe conditii obiective care sa justifice ca acestea nu au putut fi precizate in concret la semnarea fisei de post.


Stabilirea in sarcina salariatului a oricaror altor sarcini, chiar daca acestea decurg din fisa postului intocmita ca atare poate reprezenta un abuz si modificare unilaterala a felului muncii, asadar a c ontractului individual de munca, aspect nepermis de lege.

 

Prin urmare, in situatia in care ulterior incheierii CIM si aprobarii fisei postului, angajatorul constata ca doreste ca un anumit angajat sa indeplineasca alte alte sarcini ce decurg din indeplinirea functiei detinute, pentru a evita situatiile conflictuale si abuzive acesta ar trebui sa intocmeasca acte aditionale la CIM, prin care sa se completeze corespunzator fisele de post.

Din cele mentionate de dvs intelegem ca angajatorul i-a comunicat salariatului in cauza noile atributii, acesta semnand de luare la cunostitna. Insa, in opinia noastra, aceasta modalitate de stabilire a unor noi sarcini nu corespunde exigentelor legale, intrucat angajatorul trebuia sa stabileasca aceste noi prevederi prin intocmirea unui act aditional la CIM, act aditional ce trebuia sa exprime in mod expres vointa ambelor parti.

In situatia in care intr-o asemenea ipoteza salariatul refuza sa semneze actul aditional la contractul individual de munca, angajatorul il poate comunica prin orice mijloc de comunicare care asigura transmiterea si confirmarea primirii acesteia.

 

Ulterior, in baza dispozitiilor art. 39 alin. (2) lit. c) din Codul muncii, potrivit carora, salariatului ii revine obligatia de a respecta prevederile cuprinse in regulamentul intern, in contractul colectiv de munca aplicabil, precum si in contractul individual de munca salariatul poate fi sanctionat disciplinar pentru nerespectarea prevederilor contractului individual de munca.

In concluzie, in situatia expusa, apreciem ca semnatura de luare la cunostinta exprimata de salariat nu ar putea fi retrasa, dar nici nu ar putea fi extinsa astfel incat sa fie considerata a reprezenta acordul exprimat potrivit legii prin semnarea unui act aditional la CIM. Prin urmare, apreciem necesar ca cele doua parti sa restabileasca situatia de legalitate si sa reglementeze printr-un act aditional modificarile la CIM pe care doresc sa le perfecteze.


 
Un raspuns oferit in aprilie 2023, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016