| de Florentina Buzea 27 Mai. 2025 2659 |
"Pensionarii beneficiari ai unei pensii militare de stat, in conditiile Legii 223/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pot desfasura activitate si pot cumula pensia cu salariu in temeiul unui raport de munca, pana la implinirea varstei standard de pensionare, reglementata de Anexa nr. 5 la Legea 360/2023?
Raspunsul specialistilor:
Articolul 38 alin. (10) din Legea-cadru 153/2017 alin. (10), prevede:
(10) Raportul de munca al personalului contractual platit din fonduri publice in conformitate cu prezenta lege, care indeplineste conditiile de pensionare si pentru care a fost emisa decizia de pensionare, inceteaza de drept, in conditiile art. 56 alin. (1) lit. c) din Legea 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, chiar daca salariatul a solicitat suspendarea platii pensiei.
Aceasta dispozitie se refera in mod expres la salariatii care indeplinesc conditiile de pensionare si pentru care a fost emisa decizia de pensionare in timpul raportului de munca.
Textul de lege nu mentioneaza in mod direct situatia persoanelor care, la momentul angajarii,erau deja pensionari.
Se poate interpreta ca aceasta prevedere vizeaza doar cazurile in care salariatul ajunge la conditiile de pensionare in timp ce este angajat, nu pe cei deja pensionati anterior angajarii.
In aceste conditii, emiterea deciziei de pensionare determina incetarea de drept a raportului de munca, indiferent daca pensia a fost pusa sau nu in plata.
Astfel, se stabileste un principiu general: in momentul in care o decizie de pensionare este emisa, raportul de serviciu inceteaza de drept, chiar daca salariatul ar fi cerut suspendarea platii pensiei.
Conform art. 56 alin. (1) litera c) din Codul muncii, contractul individual de munca existent inceteaza de drept:
c) la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare sau, cu caracter exceptional, pentru salariata care opteaza in scris pentru continuarea executarii contractului individual de munca, in termen de 30 de zile calendaristice anterior implinirii conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, la varsta de 65 de ani; la data comunicarii deciziei de pensie in cazul pensiei de invaliditate de gradul III, pensiei anticipate partiale, pensiei anticipate, pensiei pentru limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionare; la data comunicarii deciziei medicale asupra capacitatii de munca in cazul invaliditatii de gradul I sau II;
Asadar, acest principiu se aplica oricarui tip de pensie, nu doar pensionarii la limita de varsta.
Nu conteaza daca pensia este pusa efectiv in plata; ceea ce determina incetarea raportului de munca este emiterea deciziei de pensionare de catre Casa de Pensii.
Daca persoanei respective i s-a emis o decizie de pensionare, raportul de munca inceteaza automat, chiar daca pensia nu a fost pusa in plata.
Aplicabilitatea acestor dispozitii este obligatorie si clarifica faptul ca simpla emitere a deciziei de pensionare este suficienta pentru incetarea de drept a raportului de munca, indiferent daca pensia este pusa sau nu in plata.
Legea 360/2023 prevede ca drepturile de pensie se stabilesc prin decizie a casei teritoriale de pensii emisa in conditiile legii.
Conform Legii 360/2023 si a art. 38 alin.(10) din OUG 9/2025, emiterea deciziei de pensionare, indiferent de tipul pensiei, determina incetarea de drept a raportului de munca al salariatului, chiar daca plata pensiei ar fi fost suspendata la cerere.
Astfel, v-am prezentat de fapt, interpretarea articolului sus mentionat, care face referire la salariatii care au raport de munca (CIM) si indeplinesc conditiile pentru pensia pentru limita de varsta si li se emite aceasta decizie, data la care le inceteaza de drept contractul.
Se pune problema daca aceste prevederi sunt aplicabile si persoanelor deja pensionate, dar angajate ulterior pe perioada determinata sau nedeterminata.
Daca persoana era deja pensionara la momentul angajarii, persoana angajata ulterior pensionarii nu este vizata de aceste prevederi, pentru ca ele nu „indeplinesc conditiile de pensionare” in timpul raportului de munca – aceste conditii erau deja indeplinite anterior angajarii.
OUG 9/2025 si art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii vizeaza angajatii care isi ating varsta standard de pensionare sau primesc decizia de pensionare in timpul relatiei de munca, nu pe cei care erau deja pensionari cand au fost angajati.
In concluzie, persoanele care erau deja pensionate si care au fost angajate ulterior pe baza unui concurs, contractul de munca nu trebuie sa inceteze automat. Acestea pot continua sa lucreze si sa cumuleze pensia cu salariul, deoarece angajarea a avut loc dupa pensionare si a respectat procedurile legale (concurs).
Asadar, in ceea ce priveste cumulul pensiei cu salariul, conform Legii 360/2023, se prevede ca beneficiarii pensiei pentru limita de varsta pot cumula pensia cu venituri provenite din activitati profesionale, inclusiv din salarii, fara restrictii.
Astfel, dupa primirea deciziei de pensionare si incetarea contractului individual de munca, se poate incheia un nou contract de munca cu norma intreaga, in calitate de pensionar.
Ca o concluzie, conform Codului muncii, pensionarea inseamna incetarea de drept a raportului de munca. Ulterior, partile sunt libere sa incheie un nou contract de munca pentru a continua astfel colaborarea, daca doresc acest lucru. Indeplinirea varstei legale de pensionare, deschide dreptul la pensie si, evident, plata acesteia.
Din momentul in care persoanele au dreptul la pensie pentru limita de varsta si beneficiaza de acest drept, pot incheia insa un nou contract cu acelasi sau cu alt angajator, pe durata nedeterminata sau determinata (art. 12 si art. 83 lit. g din Codul muncii), nefiind conditionate de varsta.
Asadar, salariatii dupa ce au iesit la pensie, pot cumula pensia cu venituri dintr-o activitate pentru care se datoreaza contributii de asigurari sociale si astfel pot continua activitatea in baza unui alt contract individual de munca/raport de munca in conditiile mai sus prezentate.
Persoana respectiva, este beneficiara unei pensii speciale care se acorda in baza Legii speciale 223/2015 si care nici macar nu a indeplinit varsta standard de pensionare in sistemul public, conform Legii 360/2023.
La data noii angajari, persoana respectiva este deja beneficiara pensiei speciale, fapt care nu interzice in prezent cumulul, dar nici nu i se aplica prevederile OUG 9/2025.
Numai in conditiile in care, functionarii indeplinesc conditiile de pensionare, conform Legii 360/2023 in timpul raportului de munca existent, le vor fi aplicabile dispozitiile OUG 9/2025.
In concluzie, in cazul personalului contractual care beneficiaza de pensii de serviciu (militare), emise de casele sectoriale de pensii, si care au fost pensionari militari inainte de angajarea in institutie, situatia se prezinta astfel:
Daca persoanele respective au fost pensionate militar inainte de a ocupa un post contractual si nu au solicitat sau primit o noua decizie de pensionare in timpul exercitarii functiei publice, prevederile Deciziei 91/2024 nu se aplica. Aceasta deoarece decizia se refera la incetarea raportului de serviciu in urma emiterii unei decizii de pensionare in timpul exercitarii functiei publice.
In concluzie, daca persoana in cauza a fost pensionar militar inainte de angajarea in SRL-ul respectiv, si nici nu are varsta de pensionare prevazuta de Legea 360/2023 si nici nu beneficiaza de pensie in baza Legii 360/2023, poate participa si ocupa un post contractual in cadrul institutiei dvs., iar dvs ca entitate publica nu aveti nicio interdictie in ceea ce priveste angajarea unei persoane care este beneficiara a unei pensii de serviciu, conform Legii 223/2015.
Un raspuns oferit in mai 2025, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.







