Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Evaluare personal contractual din institutie publica. Ce reguli se impun?

de Cristian Tanase 19 Mar. 2020 426

Evaluare personal contractual din institutie publica. Ce reguli se impun?
Care este temeiul legal in baza caruia se face evaluarea personalului contractual dintr-o institutie de cultura subordonata consiliului Judetean? In ce perioada se face evaluarea si cine face evaluarea? De asemenea, noii angajati sunt evaluati?


Raspunsul specialistului:

In sectorul bugetar, sunt incidente prevederile art. 8 alin.(4) din Legea nr.153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora continutul criteriilor de performanta specifice domeniului de activitate, precum si procedura de evaluare se stabilesc potrivit reglementarilor aplicabile fiecarei categorii de personal.

In acest context, la art. 31 alin. (7) din legea sus-citata activitatea profesionala se apreciaza anual, ca urmare a evaluarii performantelor profesionale individuale, de catre conducatorul institutiei publice, la propunerea sefului ierarhic, prin acordarea calificativelor "foarte bine", "bine", "satisfacator" sau "nesatisfacator", daca in statute sau in legi speciale nu se prevede altfel.

In acest context, ordonatorii principali de credite au obligatia de a stabili criteriile de evaluare a performantelor profesionale individuale conform criteriilor prevazute la art. 8 alin.(2) din legea in discutie si pot stabili si alte criterii de evaluare in functie de specificul domeniului de activitate.
Criteriile de performanta generale avute in vedere la promovarea in functie, grade/trepte profesionale a personalului platit din fonduri publice ori in vederea acordarii unor premii sunt urmatoarele:

a) cunostinte profesionale si abilitati;
b) calitatea, operativitatea si eficienta activitatilor desfasurate;
c) perfectionarea pregatirii profesionale;


d) capacitatea de a lucra in echipa;
e) comunicare;
f) disciplina;
g) rezistenta la stres si adaptabilitate;
h) capacitatea de asumare a responsabilitatii;
i) integritate si etica profesionala.

Asadar, in ceea ce priveste evaluarea personalului contractual din cadrul institutiei dvs., apreciem ca aceasta se realizeaza in conformitate cu prevederile legale mentionate si ale actului administrativ emis la nivelul ordonatorului principal de credite.   

Potrivit dispozitiilor art. 554 alin. (4) din Codul administrativ, cu completarile ulterioare, activitatea profesionala se apreciaza anual, ca urmare a evaluarii performantelor profesionale individuale, de catre conducatorul institutiei publice, la propunerea sefului ierarhic, prin acordare de calificative: foarte bine, bine, satisfacator si nesatisfacator. Ordonatorii principali de credite stabilesc criteriile de evaluare a performantelor profesionale individuale prin raportare la nivelul functiei detinute de persoana evaluata, cu respectarea prevederilor in domeniul legislatiei muncii. Ordonatorii principali de credite pot stabili si alte criterii de evaluare in functie de specificul domeniului de activitate.
Prin urmare, din analiza acestor dispozitii legale aplicabile personalului contractual din sectorul bugetar, rezulta ca procesul de evaluare se realizeaza in conditiile legislatiei muncii, respectiv in conditiile Codului muncii. Codul administrativ sau legislatia muncii nu prevad o anumita perioada de timp in care sa se realizeze evaluarea, acest proces urmand a fi stabilit de catre angajator.
Codul administrativ stabileste insa, fluxul procesului de evaluare, cui revine competenta realizarii acestuia si calificativele ce pot fi obtinute, precum si modalitatea de stabilire a criteriilor de evaluare prin raportare la nivelul si categoria functiei detinute.

Intrucat acest mecnism de evaluare este deja reglementat de legislatia muncii, Codul administrativ nu reglementeaza norme tranzitorii ca in cazul functionarilor publici (a se vedea art. 621).
Se observa astfel, ca potrivit art. 17 alin. (1) lit.e) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, in contractul individual de munca trebuie sa fie cuprinse si sa se regaseasca  criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului in care isi desfasora activitatea.

Totodata, conform art. 40 alin. (1) lit. f) din Codul muncii, angajatorului ii revine dreptul sa stabileasca obiectivele de performanta individuala, precum si criteriile de evaluare a realizarii acestora, urmand sa fie reglementate in mod expres atat criteriile, cat si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor in cuprinsul Regulamentului intern (art. 242 lit. i) coroborat cu art. 241).
Aceste dispozitii din Regulament vor trebui modificate, pentru viitor, astfel incat sa respecte si dispozitiile Codului adminsitrativ, daca in forma aprobata nu se realizeaza aceasta concordanta.
Pe cale de consecinta, apreciem ca evaluarea personalului contractual se realizeaza in conditiile actelor normative mentionate si potrivit procedurii interne aprobata la nivelul entitatii angajatoare.   

Raspuns oferit de Patrick, Expert Legislatia muncii, pentru PortalInstitutiiPublice.ro
 

Autor: Cristian Tanase



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016