Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Anulare decizie reincadrare si reintegrare pe post in institutie publica. Opinia specialistului

de InfoInstitutii.ro 29 Dec. 2020 689

Anulare decizie reincadrare si reintegrare pe post in institutie publica. Opinia specialistului
In cadrul unei institutii publice, directorul este ordonator principal de credite si s-a efectuat reorganizare prin comasare. In urma reorganizarii, unii dintre angajati primesc posturile ocupate initial, prin concurs in institutie, functiile de conducere fiind temporare prin numire pana la organizarea concursului. Implicit au pierdut indemnizatia de conducere si unii dintre ei s-au adresat instantei judecatoresti. In acest moment exista o hotarare definitiva pentru acordarea unor drepturi de natura salariala stabilite in favoarea angajatului. Cum se va proceda de catre institutie tinand cont ca departamentul respectiv nu mai exista, dar nu a fost contestata reorganizarea. De asemenea, plata drepturilor salariale se face tinand cont de prevederile OUG 114/2018 art. 39 (mai exact in transele prevazute la aliniatul unul) sau exista alta prevedere legala care sa oblige institutia sa achite toata suma in momentul repunerii in drepturi?


Raspunsul specialistului:

Din informatiile furnizate de dvs. nu se desprinde cu claritate in ce masura pe posturile de conducere afectate de reorganizare au fost numite cu caracter temporar salariati ai unitatii sau acestea au ramas vacante. Astfel, sintagma „functiile de conducere fiind temporare prin numire pana la organizarea cocursului” induce ideea ca acestea au fost ocupate pana la organizarea concursului, fiind astfel necesar sa se precizeze in ce masura pe respectivele posturi au fost numite aceleasi persoane afectate de reorganizare sau alti salariati, precum si modalitatea de numire a acestora.

Totodata, din informatiile transmise nu se desprinde ce drepturi salariale au fost acordate de catre instanta, respectiv daca acestea vizeaza doar indemnizatia de conducere de care a fost privat salariatul urmare a reorganizarii sau si alte elemente.

De altfel, o atentie deosebita este necesar sa se acorde capatului de cerere formulat de salariat in instanta, fiind esential sa se determine ce aspecte vizeaza hotararea instantei prin raportare la cererea formulata de salariat.

Astfel, pentru a putea determina modalitatea de punere in executare a hotararii instantei, trebuie sa analizati daca salariatul a contestat decizia de numire in noua functie si daca acesta a solicitat anularea respectivei decizii de numire si deci, intoarcerea la situatia anterioara reorganizarii, cu reincadrarea pe functia anterior detinuta si solicitarea diferentei de drepturi salariale.

In situatia in care instanta a acordat salariatului diferenta de drepturi salariale, dispunand acordarea acestora si pentru viitor, asadar hotarand reincadrarea salariatului si anularea deiciziei de numire in noua functie, apreciem ca aceasta trebuie pusa in executare intocmai, indiferent de faptul ca reorganizarea in integralitatea sa nu a facut obiectul contestatiei.


Intrucat sunt foarte multe elemente care pot particulariza speta de fata, apreciem ca drepturile salariale stabilite de instanta trebuie acordate in cuantumul precizat de aceasta, pentru intreaga perioada pentru care au fost solicitate de salariat si acordate de instanta, independent de faptul ca nu s-a contestat reorganizarea.
In situatia in care instanta a dispus anularea deciziei de schimbare a functiei si a dispus reincadrarea salariatului in functia anterior detinuta, cu acordarea pentru viitor a drepturilor salariale aferente, dar si cu acordarea diferentei de drepturi salariale de care a fost prejudiciat de la data reincadrarii in noua functie conform reorganizarii,  apreciem ca aceasta a considerat nelegala actiunea angajatorului sanctionandu-l pe acesta cu obligarea repunerii in drepturi a salariatului respectiv.

Prin urmare, intr-o asemenea situatie, este necesara indeplinirea tuturor actelor administrative necesare punerii in aplicare a hotararii instantei, care poate viza inclusiv infiintarea postului desfiintat cu ocazia reorganizarii.

Pe cale de consecinta, este necesara o analiza minutioasa atata a cererii formulata de salariat in instanta, cat si a dispozitivului hotararii pentru a se determina si intelege in clar care este atitudinea si conduita viitoare a angajatorului care sa asigure punerea in aplicare a hotararii judecatoresti.

In ceee ce priveste modalitatea de plata a drepturilor salariale acordate de instanta, facem mentiunea ca relevanta prezinta din nou cele dispuse de instanta.
Facem mentiunea ca dispozitiile OUG nr.114/2018, ca si in cazul actelor normative anterioare care reglementau acest aspect, reglementeaza plata esalonata a acelor drepturi salariale a caror acordare sau al caror cuatum nu au fost reglementate expres prin acte normative, ci s-au nascut sau decurg exclusiv din hotarari judecatoresti.

Invederam ca potrivit Deciziei CCR nr.355/2011 „In consecinta, tinand cont de intentia legiuitorului, este evident ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar nu vizeaza ipoteza art. 78 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, ci ipoteza unor drepturi salariale suplimentare obtinute prin legi speciale.

II. Persoanele care au castigat in instanta drepturi salariale ca urmare a concedierii, dupa ce instanta de judecata a stabilit ca aceasta a fost efectuata in mod netemeinic sau nelegal, asa cum este prevazut in art. 78 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, se afla in alta situatie juridica decat cea vizata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2008 si de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/2009.

Potrivit prevederilor invocate din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, in cazul in care concedierea a fost efectuata in mod netemeinic sau nelegal, instanta va dispune anularea ei si va obliga angajatorul la plata unei despagubiri egale cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat salariatul, iar la solicitarea salariatului instanta care a dispus anularea concedierii va repune partile in situatia anterioara emiteri actului de concediere.
Potrivit principiului de drept quod nullum est, nullum producit effectum, consecintele juridice ale aplicarii sanctiunii nulitatii constau, pe de o parte, in lipsirea actului de efectele contrarii normelor ce ar fi trebuit avute in vedere la incheierea sa si, pe de alta parte, in restabilirea legalitatii.

Or, restabilirea legalitatii, ca efect al nulitatii, implica restabilirea situatiei anterioare. Aceasta presupune ca persoana in cauza, ca urmare a anularii concedierii, sa ajunga la situatia de a-si recupera toate drepturile de care a fost deposedata prin actul nelegal al angajatorului, respectiv sa isi recupereze statutul de salariat, functia sau postul, locul de munca, sa primeasca salariul retroactiv cu titlu de despagubiri si celelalte drepturi de care ar fi beneficiat.”

Astfel, apreciem ca drepturile salariale reprezentand salariul de baza sau drepturi similare acestuia stabilite expres prin acte normative nu intra, de drept, sub incidenta esalonarii stabilita conform prevederilor OUG nr.114/2018 fiind necesara o analiza atenta a dispozitivului hotararii.

In conditiile in care nici OUG nr.114/2018 si nici actele normative anterioare nu au in vedere salariul de baza sau alte drepturi similare stabilite expres prin acte normative sau prin alte acte juridice cu caracter obligatoriu intre partile respective.

Raspuns oferit de Nedelcu Alexandra, Expert Legislatia muncii, pentru PortalInstitutiiPublice.ro
 

Autor: InfoInstitutii.ro



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016