Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Introducerea unor coeficienti de ierarhizare a salariului minim inclusiv pentru bugetari. Punct de vedere antreprenori si CNIPMMR

de Cristian Tanase 19 Feb. 2020 754

Introducerea unor coeficienti de ierarhizare a salariului minim inclusiv pentru bugetari. Punct de vedere antreprenori si CNIPMMR
CNIPMMR a transmis saptamana aceasta un comunicat privind introducerea unor coeficienti de ierarhizare a salariului minim, propunere inclusa intr-un nou proiect de lege.



I. O NOUA LEGE PENTRU INTRODUCEREA IN FAPT A MAI MULTOR SALARII MINIME
 
Pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputatilor, camera decizionala, se afla in procedura de aprobare Proiectul de Lege pentru stabilirea indicatorilor minimali de ierarhizare privind salarizarea personalului din economia nationala (PL-x 525/2019).
 
Practic, se intentioneaza "echilibrarea" sistemului de salarizare intre sectorul bugetar si mediul economic privat, prin aplicarea unor coeficienti minimali de ierarhizare salariala la salariul minim brut pe tara garantat in plata, diferentiat pe criteriul nivelului de studii, pentru sectoare de activitate pentru care nu au fost incheiate contracte colective de munca aplicabile la nivelul intregului sector de activitate si pentru care nu exista legi speciale privind salarizarea sau contract colectiv de munca la nivel de unitate in vigoare.
 
Practic, prin aceasta lege se introduc mai multe salarii minime brute pe tara garantate in plata.

 

II. POZITIA CNIPMMR PRIVIND INTRODUCEREA DE NIVELURI DIFERITE  ALE SALARIULUI MINIM IN FUNCTIE DE STUDII
 
CNIPMMR s-a pronuntat ca nu sustine stabilirea de niveluri diferite ale salariului minim in functie de studii sau alte criterii, salariul minim brut pe tara fiind unul singur pentru toti salariatii si toate sectoarele. Este de analizat si valorificat modelul salariului minim pe ORa, nu pe luna, plata fiind facuta in functie de numarul de ore lucrate, cu imbunatatirea corespunzatoare a art. 164 din Codul muncii.
 
Constitutia Romaniei stabileste in cadrul art. 41 alin. 2 ca:
 
"Salariatii au dreptul la masuri de protectie sociala. Acestea privesc securitatea si sanatatea salariatilor, regimul de munca al femeilor si al tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe tara, repausul saptamanal, concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii deosebite sau speciale, formarea profesionala, precum si alte situatii specifice, stabilite prin lege",
 
Ori, prin acest proiect de lege se introduc 11 salarii minime, respectiv cate unul pentru fiecare categorie de studii, conform raportului Comisie pentru munca si protectie sociala din Camera Deputatilor, care urmeaza sa fie supus aprobarii:
 
Avand in vedere:
 
  • dispozitiile art. 164 alin. (1) din Codul Muncii care prevad "Prin hotarare a Guvernului se poate stabili o majorare a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevazut la alin. (1), diferentiat pe criteriile nivelului de studii si al vechimii in munca."
  • dispozitiile din Constitutia Romaniei, care dispun ca:
  • art. 1 alin. 4 "Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei constitutionale.";
  • art. 1 alin. 5 "in Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.";
  • art. art. 41 alin. 2 care vorbesc despre "instituirea unui salariu minim brut pe tara";
  • prevederile proiectului de lege  apar ca fiind neconstitutionale, raportate la art. 1 alin. 4 si 5 coroborate cu art. 41 alin. 2 din Constitutia Romaniei,
Astfel:
 
-  Parlamentul a intrat in domeniul altei puteri de stat - puterea executiva- care are atributii in stabilirea salariului minin brut pe tara si eventual al diferentierilor in functie de nivelul studiilor, potrivit Codului Muncii;
 
- Proiectului de lege ii lipseste textul constitutional - care vorbeste de un salariu minim brut pe tara - de orice importanta practica, rezultand ca se pot introduce un numar nelimitat de criterii, pentru fiecare stabilindu-se un salariu minim;
 
Mai mult, desi in mod clar s-a dorit ca aceasta lege sa se aplice exclusiv domeniului privat, din modul in care este formulat textul art. 3 din proiect rezulta ca si sectorul bugetar va aplica acesti coeficienti, avand in vedere conditia cumulativa prevazuta in raportul Comisiei de munca a Camerei Deputatilor supus aprobarii, pentru a nu se aplica dispozitiile legii, respectiv:
 
  "Prezenta lege stabileste coeficientii minimali de ierarhizare salariala pentru:
 
sectoare de activitate pentru care nu au fost incheiate contracte colective de munca aplicabile la nivelul intregului sector de activitate
si
 
pentru care nu exista legi speciale privind salarizarea sau contract colectiv de munca la nivel de unitate"
Ori, pentru sectorul bugetar chiar daca exista Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, nu exista contract colectiv de munca la nivel de sector, rezultand ca se aplica coeficientii si in cazul bugetarilor. Impactul bugetar al acestei legii nu a fost calculat si nici macar nu a fost luat in seama de initiatori.
 
De asemenea, la impactul asupra mediului de afaceri din expunerea de motive se mentioneaza ca „nu este cazul", iar despre Testul IMM sau impactul asupra IMM-urilor nu se face nicio mentiune.
 
Raportat la:
 
jurisprudenta Curtii Constitutionale care, prin deciziile sale, a statuat ca: „Salariul reprezinta o componenta a dreptului la munca si reprezinta contraprestatia angajatorului in raport cu munca prestata de catre angajat in baza unor raporturi de munca"[1]; "In lipsa muncii prestate, angajatorul nu poate fi obligat la plata unei remuneratii care sa faca abstractie de aceasta situatie concreta si obiectiva";
CNIPMMR solicita Camerei Deputatilor sa respinga proiectul de lege, considerand ca acesta incalca dispozitiile art. 1 alin. 4 si alin. 5 si art. 41 alin. 2 din Constitutie, de asemenea nefiind efectuat niciun studiu privind impactul asupra IMM-urilor.
 
Sursa: CNIPMMR
Autor: Cristian Tanase



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 4.75 din 2 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
Abonare newsletter

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016