CE a decis inchiderea procedurii privind comertul paralel cu medicamente adusa impotriva Romaniei

de Cristian Tanase 18 Mai. 2018 1102

CE a decis inchiderea procedurii privind comertul paralel cu medicamente adusa impotriva Romaniei
Procedura de infringement si gestionarea plangerilor in domeniul comertului paralel cu medicamente pentru uz uman formulate impotriva Poloniei, Romaniei si Slovaciei, au fost inchise de catre Comisia Europeana.


Inca de la inceputul mandatului sau, Comisia Juncker a urmarit cu asiduitate concretizarea prioritatilor sale politice. Aceasta abordare politica se reflecta si in modul in care Comisia a tratat cazurile de constatare a neindeplinirii obligatiilor (infringement). Comunicarea „Legislatia UE: o mai buna aplicare pentru obtinerea unor rezultate mai bune” prezinta abordarea Comisiei in ceea ce priveste prioritizarea cazurilor intr-un mod strategic, cantarind cu atentie diferitele interese publice si private implicate.

Importurile si exporturile paralele de medicamente reprezinta o forma legala de comert in cadrul pietei unice. Cu toate acestea, statele membre pot, in anumite cazuri, sa restrictioneze comertul paralel, atata timp cat masurile pe care le iau sunt justificate, rezonabile si proportionale pentru a garanta un interes public legitim. De exemplu, ar putea fi vorba despre masuri menite sa asigure o furnizare adecvata si continua de medicamente catre populatie.

Faptul ca farmaciile nu sunt aprovizionate in mod corespunzator si permanent cu medicamente de uz uman este o problema grava si tot mai ampla, care in ultimii ani a afectat mai multe state membre si care are un impact negativ semnificativ asupra pacientilor. Comisia recunoaste ca unul dintre motivele care au dus la aparitia deficitului de aprovizionare cu anumite medicamente de uz uman ar putea fi tocmai comertul paralel.

Reconcilierea respectului fata de libera circulatie a marfurilor cu dreptul de acces la asistenta medicala necesita gasirea unui echilibru delicat. Dupa o evaluare atenta, Comisia a concluzionat ca nu initierea unei proceduri de infringement este calea adecvata de solutionare a acestei situatii complexe. Este nevoie de identificarea altor modalitati de a aborda eficient si rapid o chestiune care poate avea impact negativ asupra sanatatii cetatenilor europeni.

Comisia considera ca trebuie organizat cat mai rapid un dialog structurat cu toate partile relevante. Comisia isi mentine angajamentul de a sprijini statele membre in eforturile lor de a garanta ca cetatenii au acces, in timp util, la ingrijiri medicale preventive si curative de buna calitate si accesibile din punct de vedere financiar. In acest scop, va colecta informatii suplimentare din partea statelor membre si a altor parti interesate pentru a analiza chestiunea punerii in aplicare a obligatiei de serviciu public si a restrictiilor la export in cadrul Grupului de lucru al Comisiei privind produsele farmaceutice (Comitetul pentru produse farmaceutice de uz uman).

Comertul paralel le permite angrosistilor sa cumpere medicamente dintr-un stat membru (de obicei din state unde preturile sunt mai mici) si sa le vanda in alte state membre (unde preturile sunt mai ridicate). Importurile si exporturile paralele de medicamente sunt compatibile cu libera circulatie a marfurilor (articolul 34 din TFUE).

Totusi, in situatii exceptionale, se pot introduce restrictii daca acest lucru este justificat de cerinte imperative de interes public, cum ar fi protectia vietii si sanatatii umane si daca nu exista alte mijloace mai putin restrictive pentru indeplinirea acestui obiectiv (articolul 36 din TFUE).

Problema penuriei de medicamente de uz uman in UE a fost discutata in cadrul reuniunii informale a ministrilor sanatatii derulata la Bratislava in zilele de 3 si 4 octombrie 2016.

Comisia mentioneaza ca Parlamentul European a adoptat, la data de 2 martie 2017, o rezolutie privind optiunile pe care le are UE pentru a imbunatati accesul la medicamente de uz uman. In aceasta rezolutie, Parlamentul a cerut Comisiei si Consiliului UE sa analizeze cauzele penuriei de medicamente pentru a verifica respectarea normelor UE referitoare la obligatia de a garanta aprovizionarea continua (articolul 81 din Directiva 2001/83/CE). Acest lucru este legat in mod indisolubil de accesibilitatea medicamentelor de uz uman pentru pacienti si de politicile tarifare din diferite state membre – aspecte aflate exclusiv in sfera de competenta a statelor membre.

La data de 8 decembrie 2017, Comisia a organizat un schimb de opinii cu privire la politica farmaceutica in UE. Cu aceasta ocazie, Comisia si-a reiterat angajamentul de a sprijini statele membre in eforturile lor de a garanta accesul cetatenilor, in timp util, la asistenta medicala preventiva si curativa de buna calitate si accesibila din punct de vedere financiar.

Prin pachetul sau lunar de decizii de constatare a neindeplinirii obligatiilor, Comisia Europeana („Comisia”) urmareste actionarea in justitie a statelor membre care nu si-au indeplinit obligatiile ce le revin in temeiul legislatiei UE. Aceste decizii, care vizeaza diverse sectoare si domenii de politica ale UE, au scopul de a asigura aplicarea corespunzatoare a legislatiei UE, in beneficiul cetatenilor si al intreprinderilor.

Principalele decizii adoptate de Comisia Europeana in mai, grupate pe domenii de politica, includ 53 de scrisori de notificare a intarzierii in indeplinirea obligatiilor, 18 avize motivate si 14 cazuri de trimitere in fata Curtii de Justitie a UE. Totodata, Comisia inchide 96 de cazuri in care diferendele cu statele membre in cauza au fost solutionate fara a fi necesara continuarea procedurii.

 

Sursa: europa.eu

 

 

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016