Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Consilier local - in ce situatii poate fi vorba despre un conflict de interese?

de Cristian Tanase 06 Iul. 2022 1091

Consilier local - in ce situatii poate fi vorba despre un conflict de interese?
Va reamintim ca regimul incompatibilitatilor aplicabil functiei de primar si viceprimar, primar general si viceprimar al municipiului Bucuresti, presedinte si vicepresedinte al consiliului judetean, consilier local si consilier judetean, dupa caz, este cel prevazut in cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.


"Va rugam sa emiteti un punct de vedere cu privire la urmatoarea speta: daca un consilier local a carui sotie lucreaza in primarie poate vota un proiect de hotarare pentru aprobarea grilelor de salarii ale tuturor salariatilor primariei."

 

Raspunsul specialistilor: 

 

Totodata, la art. 228 alin.(1) din Codul administrativ se prevede ca alesul local aflat in conflict de interese in conditiile prevazute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, are obligatia sa se abtina de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la incheierea sau participarea la incheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru sine sau pentru:

 

a) sot, sotie sau rude ori afini pana la gradul al II-lea inclusiv;
b) orice persoana fizica sau juridica fata de care alesul local are calitatea de debitor al unei obligatii;
c) o societate la care detine calitatea de asociat unic ori functia de administrator sau de la care obtine venituri;
d) o alta autoritate din care face parte;
e) orice persoana fizica sau juridica, alta decat autoritatea din care face parte, care a facut o plata catre acesta sau a efectuat orice fel de cheltuieli ale acestuia;
f) asociatie sau fundatie din care face parte.

 

Astfel, conform acestor prevederi legale intelegem ca un ales local in exercitarea atributiilor de serviciu trebuie sa se abtina de la indeplinirea oricarui act care i-ar putea aduce un folos material pentru sine sau chiar si in mod indirect pentru una din categoriile de persoane prevazute de art. 228 alin.(1) lit.a)-f) din Codul administativ.

 

Folosul material nu trebuie sa fie injust sau imoral ci doar sa rezulte ca avantajul patrimonial sa fie obtinut printr-o procedura favorizanta.

 

Astfel, in situatia expusa de dvs., apreciem ca pe langa aceste prevederi legale relevanta prezinta dispozitiile art. 11 alin.(1) si (3) din Legea nr.153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora pentru functionarii publici si personalul contractual din cadrul familiei ocupationale "Administratie" din aparatul propriu al consiliilor judetene, primarii si consilii locale, din institutiile si serviciile publice de interes local si judetean din subordinea acestora, salariile de baza se stabilesc prin hotarare a consiliului local, a consiliului judetean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in urma consultarii organizatiei sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor, insa stabilirea salariilor lunare realizandu-se de catre ordonatorul de credite, cu respectarea prevederilor art. 25.

 

Prin urmare, grila de salarizare este stabilita prin hotararea autoritatii locale, din care face parte alesul local, insa efectiv drepturile salariale sunt stabilite de catre ordonatorul de credite, in speta de catre primar.


Insa, desi exercitarea dreptului de vot in cadrul sedintei coniliului local de catre respectivul ales local ar reprezenta indeplinirea unei obligatii impusa de lege, daca aceasta este realizata cu respectarea conditiilor si limitelor prevazute de aceasta, totusi stabilirea unui anumit nivel al drepturilor salariale pentru functia detinuta de apropiatul alesului local ar putea fi influentata prin exercitarea functiei de catre acesta.


Prin urmare, pentru a evita orice situatie care ar putea conduce la un eventual conflict de interese, in opinia noastra, se recomanda fi obtinerea unui punct de vedere al ANI, fie anuntarea interesului personal, cu consecinta ca respectivul ales local nu mai este luat in calcul pentru cvorumul necesar adoptarii hotararii consiliului cu privire la care acesta si-a anuntat interesul si nu are drept de vot la adoptarea acestei hotarari.


Un raspuns oferit la data de 20.05.2022, de expertii de la PortalInstitutiiPublice >>>

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Formulare OBLIGATORII folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016