de Florentina Buzea 06 Ian. 2025 1164 |
"Ca urmare a primirii unei adrese din partea unui birou de executare judecatoreasca, institutia noastra Consiliul Judetean Constanta, a fost instiintata cu privire la dispunerea unei popriri asupra sumelor datorate de catre institutia noastra catre debitorul Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Constanta (spital public finantat integral din venituri proprii, ce functioneaza pe principiul autonomiei financiare, in subordinea Consiliului Judetean ), la cererea unui creditor al acestuia, institutia noastra devenind astfel tert poprit (in temeiul art. 670 si 783 alin. (2) din Codul de Proc. Civ.).
Avand in vedere faptul ca institutia noastra nu are obligatii de plata catre unitatea spitaliceasca, facem urmatoarea interogare: Sumele reprezentand subventii alocate din bugetul local al judetului (destinate cheltuielilor curente in domeniul sanatatiisi de capital in domeniul sanatatii) Spitalului Judetean de Urgenta, in temeiul art. 173 alin. (1) lit. d) si alin (5) lit. c) din OUG 57/2019, art.19 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 273/2006 si a art. 201 alin. (3) din Legea 95/2006 (sume cuprinse in bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2024 al unitatii spitalicesti judetene, aprobat prin Hotarare de Consiliu Judetean), se supun sau nu popririi infiintate de catre executorul judecatoresc, in calitatea noastra de tert poprit? (Avand in vedere prevederile art. 1 din OG nr. 22/2002, noi consideram ca nu pot face obiectul popririi).
Raspunsul specialistilor:
In conformitate cu prevederile art. 1 din OG nr.22/2002, creantele stabilite prin titluri executorii in sarcina institutiilor si autoritatilor publice se achita din sumele aprobate cu aceasta destinatie prin bugetele acestora sau, dupa caz, de la titlurile de cheltuieli la care se incadreaza obligatia de plata respectiva.
(2) Creantele stabilite prin titluri executorii in sarcina institutiilor si autoritatilor publice nu se pot achita din sumele destinate potrivit bugetului aprobat pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare, inclusiv a celor de personal, in scopul indeplinirii atributiilor si obiectivelor legale, pentru care au fost infiintate.
Prin Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, aprobata cu completari prin Legea nr. 288/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost reglementat cadrul general privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, fiind reglementat ca, creantele stabilite prin titluri executorii in sarcina institutiilor si autoritatilor publice se achita din sumele aprobate cu aceasta destinatie prin bugetele acestora sau, dupa caz, de la titlurile de cheltuieli la care se incadreaza obligatia de plata respectiva, precum si faptul ca acestea nu se pot achita din sumele destinate potrivit bugetului aprobat pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare, inclusiv a celor de personal, in scopul indeplinirii atributiilor si obiectivelor legale, pentru care au fost infiintate.
Asadar, prevederile art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii aprobata cu completari prin Legea nr. 288/2002, cu modificarile si completarile ulterioare si ale art. 101 (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului national de dezvoltare locala, aprobata prin Legea nr. 89/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, instituie exceptii de natura cheltuielilor de organizare sau de natura cheltuielilor de salariale pentru a preveni si combate discriminarea si a asigura egalitatea sanselor.
Din punctul nostru de vedere, opinam ca nu puteti avea calitatea de tert poprit deoarece nu datorati sume catre debitorul Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Constanta. In acest caz, veti intocmi o Adresa catre BEJ prin care il instiintati de aceasta situatie si nu validati poprirea pe care a infiintat-o asupra institutiei dvs.
In cazul in care BEJ nu va achiesa punctului dvs de vedere, va formula cerere de validare a popririi, iar dvs., veti face apararile necesare in vederea desfiintarii popririi si respingerii cererii formulate de catre BEJ.
Articolul 794 Cod Procedura Civila: Desfiintarea popririi
(1) Daca dupa infiintarea popririi cauza in temeiul careia s-a infiintat aceasta a incetat sa mai existe, executorul judecatoresc, din oficiu sau la cererea debitorului poprit, va dispune desfiintarea popririi printr-o adresa catre tertul poprit. Atunci cand poprirea a fost validata, desfiintarea acesteia se va face de instanta de executare prin incheiere executorie, data cu citarea partilor.
Un raspuns oferit in iulie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.