Functia de contabil sef al unei institutii publice - CONDITII si prevederi legale

de Ioana Stoica 26 Mai. 2025 550

Functia de contabil sef al unei institutii publice - CONDITII si prevederi legale
Incepem prin a va informa ca, in functie de natura si amploarea obiectivelor, sarcinilor, autoritatii si responsabilitatilor incorporate, functiile se divid in doua tipuri principale: functii de conducere si functii de executie. Indeplinirea unei functii de conducere presupune exercitarea unor atributii de coordonare, conducere, control.


Functia de contabil-sef intr-o institutie publica infiintata potrivit Legii-cadru nr. 153/2017, in familia ocupationala „Administratie” – Anexa  VIII, este considerata functie de conducere, chiar daca nu are in subordine o structura organizatorica (compartiment, serviciu, department, directie etc.).

 

Iata un studiu de caz util, prezentat de expertii de la PortalInstitutiiPublice:

"Va rog sa precizati daca functia de contabil sef al unei institutii publice infiinata potrivit Legi-cadru nr.153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare- VIII Administratie -este obligatoriu sa aiba in subordine o structura ( serviciu) sau poate fi functie de conducere si fara norma de structura?"


Raspunsul specialistilor: 


Cum am precizat si mai sus, nivelul functiei de contabil sef este dat de art. 10 alin.(2) din Legea 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora  contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare.

 

Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii iar pe de alta parte, de legea-cadru nr.153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare care pozitioneaza functia de contabil sef in mod similar cu cea de director sau in cadrul sectiunilor dedicate functiilor de conducere, in mod particular in cadrul anexei specifice ce reglementeaza domeniul ocupational in cauza (Anexa VIII Administratie).

 

IMPORTANT!


 
Va spunem insa clar ca de acum inainte toate incertitudinile legate de aplicarea CORECTA a legii vor fi istorie! 
 
Aveti acum la dispozitie Revista Romana de Contabilitate si Monografii Contabile care va ofera cu promptitudine solutii 100% corecte pentru orice problema cu care va confruntati! Si asta chiar daca reglementarile fiscale (TVA, impozite, contributii sociale, drepturi de autor etc.) se schimba de 5 ori in 3 luni, detalii AICI <<<

 

Prin urmare, in considerarea acestor aspecte, apreciem ca functia de sef-contabil, desi este o functie specifica si special reglementata, este functie de conducere.
Scopul general al postului de contabil sef este organizarea, coordonarea si controlul activitatii de gestiune contabila si evidenta contabila a institutiei, avand ca obiectiv coordonarea si supervizarea tuturor activitatilor contabile la nivelul institutiei publice.

 

Astfel, nivelul functiei de conducere este dat pe de o parte de legislatia specifica, iar pe de alta parte de Legea-cadru nr.153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv de anexele acesteia care pozitioneaza in cadrul sectiunilor dedicate functiile de conducere, in mod particular in cadrul fiecarei anexe specifice ce reglementeaza domeniul ocupational in cauza (Anexa VIII Administratie).

 

In plus, facem mentiunea ca fiind vorba despre o entitate publica in care este incadrat personal contractual, apreciem ca devin incidente si  dispozitiile art.XXI din legea 296/2023 conform carora entitatile publice indiferent de denumirea acestora si forma de organizare care au personal contractual incadrat potrivit legii, carora nu li se aplica prevederile art. 391 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, organizeaza structuri organizatorice cu urmatoarele normative de personal:

 

a) pentru constituirea unui serviciu este necesar un numar de minimum 10 posturi de executie;
b) pentru constituirea unei directii este necesar un numar de minimum 20 de posturi de executie;
c) pentru constituirea unei directii generale este necesar un numar de minimum 35 de posturi de executie.

 

In acest caz, prevederile art. XVII alin. (3)-(8) din Legea nr.296/2023 se aplica in mod corespunzator.
 
Prin urmare, ca regula, legiuitorul a decis ca la nivelul entitatilor din sectorul administratie publica, indiferent de denumirea acestora, structurile organizatorice sa respecte aceste normative de personal, pe de o parte, denumite in mod generic astfel, functiile de conducere urmand sa se determine, in functie de specificul activitatii, modalitatea de constituire a structurii organizatorice pe baza normativului de personal reglementat.

 

Asadar, identificarea unei functii de conducere, dincolo de denumirea exacta si specifica a acesteia, se va realiza prin raportare la atributiile stabilite in fisa postului aferenta, atributiile de coordonare, dar si salarizarea aferenta.

Incadrarea se va realiza in functie de nivelul bugetar si de subordonare. Institutiile publice locale pot avea in organigrama functie de contabil-sef chiar si fara subordonare directa a altor compartimente.

 

Consideram ca incadrarea personalului bugetar in functii, grade/trepte si gradatii se face in raport cu nivelul studiilor, complexitatea activitatii si nivelul ierarhic al postului, indiferent de existenta subordonatilor directi.

 

OUG nr. 57/2019 – Codul administrativ, nu impune obligativitatea ca o functie de conducere sa aiba in mod necesar subordonati. Functia de contabil-sef este legata de responsabilitatea asupra gestiunii financiare, nu doar de structura ierarhica.

In concluzie, functia de contabil-sef este o functie de conducere prin natura atributiilor sale. Nu este obligatoriu sa aiba subordonati sau sa conduca o structura definite.

 

Se justifica prin nivelul de responsabilitate asupra gestiunii financiare a institutiei, nu prin „norma de structura”.

 

Daca se doreste includerea postului de contabil-sef in organigrama ca functie de conducere trebuie motivarea complexitatii activitatii (buget gestionat, responsabilitati, audit etc.). Nu este necesara crearea formala a unui serviciu/directive/departament dar trebuie precizat ca postul are caracter de conducere prin responsabilitati specifice.

 

Un raspuns oferit in mai 2025, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

 

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016