de Florentina Buzea 27 Sep. 2024 248 |
Va reamintim ca potrivit art. 190 din Legea 95/2006, spitalele publice sunt institutii publice finantate integral din venituri proprii si functioneaza pe principiul autonomiei financiare. Veniturile proprii ale spitalelor publice provin din sumele incasate pentru serviciile medicale, alte prestatii efectuate pe baza de contract, precum si din alte surse, conform legii.
(2) Prin autonomie financiara se intelege:
a) organizarea activitatii spitalului pe baza bugetului de venituri si cheltuieli propriu, aprobat de conducerea unitatii si cu acordul ordonatorului de credite ierarhic superior;
b) elaborarea bugetului propriu de venituri si cheltuieli, pe baza evaluarii veniturilor proprii din anul bugetar si a repartizarii cheltuielilor pe baza propunerilor fundamentate ale sectiilor si compartimentelor din structura spitalului.
(3) Spitalele publice au obligatia de a asigura realizarea veniturilor si de a fundamenta cheltuielile in raport cu actiunile si obiectivele din anul bugetar pe titluri, articole si alineate, conform clasificatiei bugetare.
(4) Prevederile alin. (2) sunt aplicabile si in cadrul ministerelor cu retea sanitara proprie.
Dar are o institutie publica din sistemul sanitar dreptul de a procesa plati in valuta? Ce prevede legislatia in vigoare? Explicatiile vin in studiul de caz de mai jos, prezentat si explicat de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice:
"Suntem institutie publica din domeniul sanitar finantata din venituri proprii si subventii de la bugetul de stat. Incasam venituri proprii din serviciile prestate, respectiv prestatii medico-legale pentru populatie si istitutii ale statului. Avem un cont de trezorerie prin care se fac incasarile si casieria proprie unde este disponibil si un pos, incasarile fiind prin banca. Avem solicitari de la persoane fizice beneficiare ale serviciilor noastre, plecate in strainatate, care vor sa faca plata in valuta. Avem posibilitatea sa incasam aceste sume in valuta? Daca da, cum putem face asta?"
Raspunsul specialistilor:
Art. 193 alin. (7) prevede ca spitalele publice pot realiza venituri suplimentare din:
a) donatii si sponsorizari;
b) legate;
c) asocieri investitionale in domenii medicale ori de cercetare medicala si farmaceutica;
d) inchirierea unor spatii medicale, echipamente sau aparatura medicala catre alti furnizori de servicii medicale, in conditiile legii;
d^1) inchirierea unor spatii, in conditiile legii, pentru servicii de alimentatie publica, servicii postale, bancare, difuzare presa/carti, pentru comercializarea produselor de uz personal si pentru alte servicii necesare pacientilor;
d^2) inchirierea unor spatii, in conditiile legii, pentru desfasurarea unor congrese, seminare, activitati de invatamant, simpozioane, cu profil medical;
d^3) inchirierea unor spatii, in conditiile legii, pentru desfasurarea unor activitati cu specific gospodaresc si/sau agricol.
e) contracte privind furnizarea de servicii medicale incheiate cu casele de asigurari private sau cu operatori economici;
f) editarea si difuzarea unor publicatii cu caracter medical;
g) servicii medicale, hoteliere sau de alta natura, furnizate la cererea unor terti;
h) servicii de asistenta medicala la domiciliu, acordate la cererea pacientilor sau, dupa caz, in baza unui contract de furnizare de servicii de ingrijiri medicale la domiciliu, in conditiile stabilite prin contractul-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate;
i) contracte de cercetare;
j) coplata pentru unele servicii medicale;
k) alte surse, conform legii.
In conformitate cu dispozitiile art. 70 din Legea 500/2002 cu modificarile si completarile ulterioare, „Institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile de pe langa unele institutii publice, finantate integral din venituri proprii, efectueaza operatiunile de incasari si plati prin unitatile teritoriale ale trezoreriei statului in a caror raza isi au sediul si la care au deschise conturile de venituri, cheltuieli si disponibilitati.
(2) Este interzis institutiilor publice de a efectua operatiuni prin banci comerciale.
Totodata, conform art. 2 din OUG 146/2002, prin trezoreria statului se deruleaza operatiunile de incasari si plati privind fonduri publice care privesc, dupa caz, fara a se limita la acestea:
a) veniturile si cheltuielile bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetului trezoreriei statului;
b) veniturile si cheltuielile bugetelor fondurilor speciale, care se constituie si se utilizeaza potrivit reglementarilor legale;
c) veniturile si cheltuielile bugetelor institutiilor publice;
d) rascumpararea certificatelor de trezorerie pentru populatie, transformate in certificate de depozit;
e) datoria publica in lei si valuta, inclusiv serviciul datoriei publice;
f) alte venituri si cheltuieli privind fonduri publice, reglementate prin dispozitii legale, inclusiv drepturile de incasat si obligatiile de plata ale statului, la baza carora stau acorduri si conventii guvernamentale si comerciale.
Conform art. 1 din Regulamentul nr. 3616 din 4 mai 1992 privind efectuarea operatiunilor valutare, persoanele juridice romane, indiferent de forma de organizare si tipul de proprietate (cu capital de stat, mixt sau privat), care produc si comercializeaza marfuri, executa lucrari si presteaza servicii, vor livra marfurile, executa lucrarile si presta serviciile pe teritoriul Romaniei numai cu plata in lei. Operatiuni de incasare de valuta pe teritoriul Romaniei pot fi efectuate de persoanele juridice mentionate la alineatul precedent numai in zone cu regim vamal si cu regim de plati special, in cazurile expres autorizate de Banca Nationala a Romaniei.
In concluzie, consideram ca nu puteti incasa venituri in valuta, conform dispozitiilor mai sus enumerate.
Un raspuns oferit in septembrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.