de Florentina Buzea 08 Oct. 2025 1166 |
Incetarea contractului individual de munca (CIM) sau a raportului de serviciu incepand cu 01.01.2026 este obligatorie pentru personalul contractual platit din fonduri publice si pentru functionarii publici carora li se aplica Decizia ICCJ nr. 91/2024. Se refera la cei care au obtinut pensia pentru limita de varsta (inclusiv cu reducerea varstei standard) inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 360/2023 (1 ianuarie 2024) si continua activitatea in baza unui alt contract/raport de serviciu.
Mai jos, detaliem situatia pentru ambele categorii din sectorul public, integrand legislatia relevanta: Legea nr. 360/2023, art. 38 alin. (10) din Legea nr. 153/2017, art. VI din OUG nr. 12/2025, Decizia ICCJ nr. 91/2024, precum si prevederile fostei Legi nr. 263/2010 (abrogata de Legea nr. 360/2023 la 1 septembrie 2024), conform unui studiu din PortalInstitutiiPublice:
"Este obligatorie incetarea contractului individual de munca/raportului de serviciu incepand cu 01.01.2026 a persoanelor, care ulterior obtinerii pensie pentru limita de varsta, la varsta standard de pensionare, anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 360/2023, continua activitatea in baza unui alt contract individual de munca/raport de serviciu?"
Raspunsul specialistilor:
1. Personal contractual platit din fonduri publice
Context legislativ:
Art. 38 alin. (10) din Legea nr. 153/2017 (introdus prin OUG nr. 9/2025): Prevede ca raportul de munca al personalului contractual platit din fonduri publice inceteaza de drept, conform art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul Muncii, la data comunicarii deciziei de pensionare pentru limita de varsta (inclusiv cu reducerea varstei standard), chiar daca salariatul a solicitat suspendarea platii pensiei. Aceasta elimina posibilitatea cumulului pensie-salariu in sectorul public pentru personalul contractual, indiferent de data pensionarii.
Art. VI din OUG nr. 12/2025: Suspenda aplicarea art. 38 alin. (10) pana la 31.12.2025, permitand mentinerea in activitate a salariatilor pensionari din sectorul public (personal contractual) pana la aceasta data, indiferent de emiterea deciziei de pensionare.
Legea nr. 360/2023:
Art. 105: Din 1 septembrie 2024, permite cumulul pensiei pentru limita de varsta cu veniturile din salarii, dar nu deroga de la restrictiile specifice sectorului public, cum este art. 38 alin. (10).
Art. 46 alin. (2): Persoanele care indeplinesc conditiile pentru pensia pentru limita de varsta (varsta standard si stagiul minim de cotizare, conform Anexei nr. 5) pot opta intre acordarea pensiei sau continuarea activitatii in baza aceluiasi CIM, cu acordul anual al angajatorului, pana la 70 de ani. Aceasta prevedere nu se aplica celor pensionati anterior intrarii in vigoare a legii, conform art. 19 alin. (2) din HG nr. 181/2024.
Art. 19 alin. (2) din HG nr. 181/2024: Excepteaza de la obligatia alegerii intre pensie si salariu persoanele:
-Care au indeplinit conditiile de pensionare inainte de 1 ianuarie 2024;
-Care s-au pensionat inainte de 1 ianuarie 2024;
-Care continua activitatea in baza unui alt CIM/raport de serviciu dupa inscrierea la pensie.
Totusi, aceasta exceptie nu prevaleaza asupra art. 38 alin. (10), care impune incetarea raportului de munca.
Legea nr. 263/2010 (abrogata): Permitea cumulul pensiei pentru limita de varsta cu salariul fara restrictii explicite, dar a fost inlocuita de Legea nr. 360/2023, care introduce noi reguli.
Procedura de pensionare care se aplica in 2025! Ce modificari aduce noua lege a pensiilor?
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii Noua lege a pensiilor. Ghid practic, detalii AICI <<<
Situatia personalului contractual pensionat anterior 1 ianuarie 2024:
Persoanele care au obtinut pensia pentru limita de varsta inainte de 1 ianuarie 2024 (sub Legea nr. 263/2010) si continua activitatea in baza unui alt CIM in sectorul public beneficiaza temporar de suspendarea art. 38 alin. (10) prin OUG nr. 12/2025, care permite continuarea activitatii pana la 31.12.2025.
De la 01.01.2026, reluarea aplicarii art. 38 alin. (10) face obligatorie incetarea CIM, chiar daca este un contract nou, deoarece decizia de pensionare (emisa anterior) declanseaza incetarea de drept a raportului de munca. Conform OUG nr. 9/2025, cumulul pensie-salariu nu mai este permis in sectorul public dupa aceasta data, cu exceptii strict reglementate.
Exceptii: Anumite categorii (ex. medici, profesori) pot beneficia de derogari datorita statutelor speciale, dar doar in conditiile legii (ex. prelungirea activitatii pana la 70 de ani, cu acordul angajatorului, daca nu sunt vizati de art. 38 alin. (10)).
Concluzie pentru personal contractual:
Pana la 31.12.2025: Continuarea activitatii este permisa datorita suspendarii art. 38 alin. (10) prin OUG nr. 12/2025, iar cumulul pensie-salariu este posibil.
De la 01.01.2026: Incetarea CIM este obligatorie, indiferent daca este un contract nou, conform art. 38 alin. (10) si OUG nr. 9/2025. Exceptiile (ex. profesii speciale) sunt limitate si necesita reglementari specifice.
2. Functionari publici (carora li se aplica Decizia ICCJ nr. 91/2024)
Context legislativ:
Decizia ICCJ nr. 91/2024: Clarifica ca raportul de serviciu al functionarilor publici inceteaza de drept la data comunicarii deciziei de pensionare pentru limita de varsta, conform Codului administrativ, chiar daca functionarul solicita suspendarea pensiei. Aceasta elimina posibilitatea cumulului pensie-salariu pentru functionarii publici.
Legea nr. 360/2023:
Art. 46 alin. (2): Permite continuarea activitatii pana la 70 de ani, cu acordul anual al angajatorului, dar doar pentru cei care nu au primit inca decizia de pensionare. Pentru cei pensionati anterior, aceasta optiune nu se aplica.
Art. 105: Permite cumulul pensie-salariu, dar nu deroga de la incetarea de drept a raportului de serviciu prevazuta de Codul Administrativ si confirmata de ICCJ.
Legea nr. 263/2010 (abrogata): Nu mai este aplicabila, dar pensionarile anterioare 1 ianuarie 2024 s-au realizat in baza ei, permitand temporar cumulul pensie-salariu.
Situatia functionarilor publici pensionati anterior 1 ianuarie 2024:
Functionarii publici care au obtinut pensia pentru limita de varsta inainte de 1 ianuarie 2024 si continua activitatea in baza unui alt raport de serviciu (ex. numire pe un alt post de functionar public) beneficiaza de suspendarea restrictiilor prin OUG nr. 12/2025 pana la 31.12.2025.
Conform Deciziei ICCJ nr. 91/2024, raportul de serviciu inceteaza de drept la comunicarea deciziei de pensionare (existenta deja pentru cei pensionati anterior). Aceasta face imposibila continuarea activitatii ca functionar public, chiar pe un nou raport de serviciu, deoarece:
Suspendarea pensiei nu impiedica incetarea raportului de serviciu (conform ICCJ).
Reluarea art. 38 alin. (10) aliniaza sectorul public la interdictia cumulului pensie-salariu.
Concluzie pentru functionari publici:
Pana la 31.12.2025: Continuarea activitatii este permisa datorita suspendarii restrictiilor prin OUG nr. 12/2025.
De la 01.01.2026: Incetarea raportului de serviciu este obligatorie, conform Deciziei ICCJ nr. 91/2024. Cumulul pensie-salariu devine imposibil.
Concluzie finala:
Personal contractual platit din fonduri publice: Incetarea CIM este obligatorie de la 01.01.2026, conform art. 38 alin. (10) din Legea nr. 153/2017 si OUG nr. 9/2025, care interzic cumulul pensie-salariu. Suspendarea prin OUG nr. 12/2025 permite continuarea activitatii pana la 31.12.2025, dar contractele (inclusiv cele noi) inceteaza automat dupa aceasta data, cu exceptia profesiilor cu statut special.
Functionari publici (Decizia ICCJ nr. 91/2024): Incetarea raportului de serviciu este obligatorie de la 01.01.2026, intrucat se prevede incetarea la comunicarea deciziei de pensionare, indiferent de suspendarea pensiei. Cumulul pensie-salariu devine imposibil.
Monitorizati eventuale prelungiri ale suspendarii art. 38 alin. (10) sau alte acte normative.
Un raspuns oferit de catre experti in august 2025, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie locala.

Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.