Aprobarea delegarii unui functionar public pentru a participa la o activitate oficiala in strainatate - PROCEDURA

de Cristian Tanase 20 Aug. 2025 328

Aprobarea delegarii unui functionar public pentru a participa la o activitate oficiala in strainatate - PROCEDURA
Incepem prin a va reaminti prevederile art. 2 lit. a) si b) din HG 518/1995 privind unele drepturi si obligatii ale personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, cu modificarile ulterioare. Concret, legea mai sus mentionata prevede ca ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice, precum si alte institutii publice, care trimit personal in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, vor lua masuri pentru:


a) stabilirea numarului de persoane si a duratei de deplasare in raport strict cu necesitatile concrete de realizare a misiunii;
b) selectionarea si pregatirea personalului tinand seama de specificul activitatii pentru care are loc deplasarea, precum si organizarea temeinica a acesteia. 

Pentru a intelege mai bine un astfel de proces de delegare, am ales drept punct de plecare un studiu de caz prezentat de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice:

"Pentru delegarea unui functionar public pentru a participa la o activitate oficiala in strainatate, este necesara o dispozitie a primarului? Mentionez ca nu se suporta nici o cheltuiala din bugetul local."


Raspunsul specialistilor: 


Potrivit art. 3 alin. (1)-(2) din HG 518/1995: Deplasarea unor delegati in strainatate, pe baza de invitatie primita din partea unor organizatii sau a altor parteneri externi, cu suportarea integrala sau partiala de catre acestia a cheltuielilor, poate avea loc numai cu aprobarea prealabila a unitatii trimitatoare. Daca invitatia nu se refera la o anumita persoana si exista mai multi candidati care indeplinesc conditiile necesare, selectia si trimiterea lor in strainatate se vor face pe baza de concurs sau prin numirea de catre conducerea unitatii a unor salariati care pot reprezenta corespunzator interesele acesteia.

 

Prin urmare, este strict necesara aprobarea prealabila a unitatii trimitatoare pentru trimiterea unui functionar roman in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, indiferent de suportarea integrala sau partiala/nesuportarea cheltuielilor de deplasare. 

 

STOP!


Evitati orice probleme privind diurna! Specialistii Rentrop & Straton va ofera acum solutia salvatoare, lucrarea specializata: Diurna legala in Romania si in strainatate!

Lucrarea „Diurna legala in Romania si in strainatate” contine:
legislatie in vigoare comentata si explicata privind diurna aferenta detasarii/delegarii, detalii AICI <<<

 

In functie de reglementarile legale/regulamentare/procedurale specifice aplicabile unitatii trimitatoare sunt necesare avize/aprobari/hotarari/dispozitii suplimentare pentru deplasare, care trebuie obtinute.  

 

De exemplu, potrivit Codului administrativ, aprobat prin OUG 57/2019: 
 

Art. 89 alin. (10): Initiativa unitatilor administrativ-teritoriale de a coopera si de a se asocia cu unitati administrativ-teritoriale din strainatate, precum si de a adera la o asociatie internationala a unitatilor administrativ-teritoriale va fi comunicata, prin intermediul primarilor, respectiv al presedintilor consiliilor judetene, ministerului cu atributii in domeniul afacerilor externe si ministerului cu atributii in domeniul administratiei publice. Proiectele de acord de cooperare pe care unitatile administrativ- teritoriale intentioneaza sa le incheie cu unitatile administrativ-teritoriale din alte tari trebuie transmise spre avizare conforma ministerului cu atributii in domeniul afacerilor externe si ministerului cu atributii in domeniul administratiei publice inainte de supunerea lor spre adoptare de catre autoritatile deliberative.

 

Art. 129 - Atributiile consiliului local

 

(1) Consiliul local are initiativa si hotaraste, in conditiile legii, in toate problemele de interes local, cu exceptia celor care sunt date prin lege in competenta altor autoritati ale administratiei publice locale sau centrale.
(2) Consiliul local exercita urmatoarele categorii de atributii: (...) e) atributii privind cooperarea interinstitutionala pe plan intern si extern.

 

Art. 196 - Tipurile de acte administrative

 

(1) In exercitarea atributiilor ce le revin, autoritatile administratiei publice locale adopta sau emit, dupa caz, acte administrative cu caracter normativ sau individual, dupa cum urmeaza:
a) consiliul local si consiliul judetean adopta hotarari;
b) primarul si presedintele consiliului judetean emit dispozitii.

(2) In organizarea executarii sau executarii in concret a legii, autoritatile deliberative si cele executive adopta, emit sau incheie, dupa caz, si alte acte juridice prin care se nasc, se modifica sau se sting drepturi si obligatii.

 

Un raspuns oferit in august 2025, de catre specialistii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016