| de Florentina Buzea 24 Feb. 2025 982 |
"Suntem institutie publica (primarie), prin prezenta va rugam sa ne sprijiniti cu un raspuns in urmatoarea speta: In cadrul institutiei noastre exista 2 pensionari cu pensie pentru limita de varsta din cadrul M.A.I. si care au fost numiti in functie publica in urma unui concurs de recrutare. Pentru respectarea si aplicarea corecta a Deciziei ICCJ nr. 91/2024 precum si a legislatiei in domeniul raporturilor de serviciu, va solicitam sa ne precizati daca in cazul expus trebuie dispusa incetarea raportului de serviciu pentru cei 2 functionari publici care cumuleaza pensia cu salariul?"
Raspunsul specialistilor:
Art. 517 din Codul administrativ reglementeaza incetarea de drept a raportului de serviciu.
(1) Raportul de serviciu existent inceteaza de drept:
d) la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, daca persoana care are competenta de numire in functia publica nu dispune aplicarea prevederilor alin. (2);
(2) In mod exceptional, pe baza unei cereri formulate cu 2 luni inainte de data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare si cu aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice, functionarul public poate fi mentinut in functia publica detinuta maximum 3 ani peste varsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu. Pe perioada in care este dispusa mentinerea in activitate pot fi aplicate dispozitiile art. 378”.
Procedura de pensionare - Ce modificari aduce noua lege a pensiilor?
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 septembrie 2024 – Noua lege a pensiilor. Ghid practic AICI >>>
Prin Decizia 91/2024, ICCJ (Complet DCD) a admis sesizarea formulata de Tribunalul Suceava – Sectia de contencios administrativ si fiscal in Dosarul nr. 867/86/2024 si, in consecinta, a stabilit ca, in interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 517 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, in situatia mentinerii la cerere a raportului de functie publica dupa indeplinirea conditiilor de pensionare, emiterea deciziei de pensionare determina incetarea de drept a raportului de serviciu, chiar daca functionarul public ceruse suspendarea platii pensiei.
Conform Deciziei 91/2024 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie (Complet DCD), interpretarea art. 517 alin. (2) din Codul administrativ este ca emiterea deciziei de pensionare determina incetarea de drept a raportului de serviciu, indiferent daca pensia a fost pusa sau nu in plata.
Decizia ICCJ 91/2024 stabileste un principiu general: in momentul in care o decizie de pensionare este emisa, raportul de serviciu inceteaza de drept, chiar daca functionarul public ar fi cerut suspendarea platii pensiei.
Acest principiu se aplica oricarui tip de pensie, nu doar pensionarii la limita de varsta, ci si pensiilor anticipate partiale sau celor acordate pentru grupa a II-a de munca.
Nu conteaza daca pensia este pusa efectiv in plata; ceea ce determina incetarea raportului de serviciu este emiterea deciziei de pensionare de catre Casa de Pensii.
Daca functionarului public i s-a emis o decizie de pensionare pentru grupa a II-a de munca sau o pensie anticipata partiala, atunci, conform Deciziei ICCJ 91/2024, raportul de serviciu inceteaza automat, chiar daca pensia nu a fost pusa in plata.
Nu mai este posibila mentinerea in functie publica in baza art. 517 alin. (2) din Codul administrativ.
Art. 517 alin. (1) lit. d) din Codul administrativ prevede:
(1) Raportul de serviciu existent inceteaza de drept:
d) la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, daca persoana care are competenta de numire in functia publica nu dispune aplicarea prevederilor alin. (2)
Art. 517 alin. (2) - exceptia mentinerii in functie
In mod exceptional, pe baza unei cereri formulate cu 2 luni inainte de data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare si cu aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice, functionarul public poate fi mentinut in functia publica detinuta maximum 3 ani peste varsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu. Pe perioada in care este dispusa mentinerea in activitate pot fi aplicate dispozitiile art. 378.
Acest alineat permite mentinerea in functie doar daca nu a fost emisa decizia de pensionare.
Decizia ICCJ nr. 91/2024 este obligatorie si clarifica faptul ca simpla emitere a deciziei de pensionare este suficienta pentru incetarea de drept a raportului de serviciu, indiferent daca pensia este pusa sau nu in plata.
Legea 360/2023 prevede ca drepturile de pensie se stabilesc prin decizie a casei teritoriale de pensii emisa in conditiile legii.
Conform Legii 360/2023 si Deciziei 91/2024 a ICCJ, emiterea deciziei de pensionare, indiferent de tipul pensiei (pentru limita de varsta, anticipata sau pentru conditii speciale de munca), determina incetarea de drept a raportului de serviciu al functionarului public, chiar daca plata pensiei a fost suspendata la cerere.
Astfel, v-am prezentat de fapt, la ce se refera Decizia 91/2024 a ICCJ, care face referire la functionarii publici care au raport de munca si indeplinesc conditiile pentru pensia pentru limita de varsta si li se emite aceasta decizie, data la care le inceteaza de drept raportul de serviciu. In Decizie se solutioneaza situatia mentinerii la cerere a raportului de functie publica dupa indeplinirea conditiilor de pensionare si emiterea deciziei de pensionare care determina incetarea de drept a raportului de serviciu, chiar daca functionarul public ceruse suspendarea platii pensiei.
Functionarii dvs. nu se regasesc in aceasta situatie, nefiindu-le aplicabile dispozitiile ICCJ.
Cele doua persoane sunt pensionate din MAI, sunt beneficiarii unor pensii speciale care se acorda in baza Legii speciale 223/2015 si care au in prezent raporturi de munca cu dvs. La data numirii in functiile de conducere, cele 2 persoane erau deja beneficiarele pensiei speciale, fapt care nu le interzice in prezent acest cumul.
Numai in conditiile in care, functionarii indeplinesc conditiile de pensionare, conform Legii 360/2023 in timpul raportului de munca existent, le vor fi aplicabile dispozitiile Deciziei 91 din 2024.
Un raspuns oferit in februarie 2025, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.













