Delegarea salariatului. Timpul petrecut pe drum reprezinta timp de lucru?

de Ioana Stoica 13 Apr. 2023 3535

Delegarea salariatului. Timpul petrecut pe drum reprezinta timp de lucru?
"Fundatia noastra are ca si obiect de activitate organizare evenimente. Avem urmatorul caz, un coleg lucreaza de luni-pana joi cate 8 ore/zi. Vineri dimineata merge in deplasare la ora 8,00, se intoarce la ora 22,00. In pontaj apar 8 ore pe 4 zile si DP pentru vineri, unde primeste si diurna pe 1 zi. Se calculeaza orele pentru DP, adica la cele 4*8=32 se adauga orele de vineri 14 - astfel total 46 ore? Se aduna sau nu orele DP cu celelalte? In caz ca se aduna trebuie compensate cu ore libere cele 6 ore peste norma de 40?"


Raspunsul specialistului: 

 

Chiar daca nu presteaza activitate efectiv, timpul petrecut pe drum la si de la locul delegarii reprezinta timp de lucru.
In raporturile de munca nu doar legile sunt cele care stabilesc drepturile si obligatiile salariatilor si ale angajatorului. Exista situatii in care Curtea de Justitie Europeana pronunta hotarari in aplicarea dreptului Uniunii Europene, iar aceste hotarari sunt obligatorii pentru toate statele membre UE. In cazul eventualelor litigii, instantele judecatoresti vor aplica hotararile Curtii de Justitie Europene.

 

In privinta incadrarii timpului petrecut pe drum la/de la locul delegarii, in cauza E-11/20, Curtea de Justitie a Uniunii Europe a pronuntat, la 15 iulie 2021, o hotarare al carei dispozitiv prevede urmatoarele:

 

Timpul necesar petrecut in deplasare, in afara programului normal de lucru, de catre un lucrator catre un loc altul decat locul sau de prezenta fix sau obisnuit pentru a-si exercita activitatea sau atributiile in acest alt loc, astfel cum impune angajatorul sau, constituie „timp de lucru” in sensul articolului 2 alineatul (1) din Directiva 2003/88/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 4 noiembrie 2003 privind anumite aspecte ale organizarii timpului de lucru. 

Este irelevant daca deplasarea in cauza se efectueaza in intregime in interiorul SEE sau catre sau din tari terte in cazul in care contractul de munca este incheiat in temeiul legislatiei nationale a unui stat SEE si reglementat de aceasta. In plus, nu este necesara nicio evaluare a intensitatii activitatii desfasurate in timpul deplasarii.

 

Pana la publicarea acestei hotarari se considera ca timpul petrecut pe drum la si de la locul unde salariatul era delegat, nu reprezenta timp de lucru. Inclusiv practica instantelor de judecata era in acest sens.

Dupa publicarea acestei hotarari, trebuie sa consideram ca timpul petrecut de salariat la si de la locul delegarii reprezinta timp de lucru.  


In consecinta, in situatia expusa, in ziua de vineri salariatul din situatia expusa are un timp de lucru de 46 ore/saptamana respectiva, daca in ziua de vineri a prestat activitate + timpul petrecut pe drum = 14 ore.

 

Conform art. 122 alin. (1) din Codul muncii, munca suplimentara se compenseaza prin ore libere platite in urmatoarele 90 de zile calendaristice dupa efectuarea acesteia. Art. 123 alin. (1) din acelasi Cod stabileste ca, in cazul in care compensarea prin ore libere platite nu este posibila in termenul prevazut de art. 122 alin. (1) in luna urmatoare, munca suplimentara va fi platita salariatului prin adaugarea unui spor la salariu corespunzator duratei acesteia.

 

Potrivit alin. (2) al aceluiasi articol, sporul pentru munca suplimentara, acordat in conditiile prevazute la alin. (1), se stabileste prin negociere, in cadrul contractului colectiv de munca sau, dupa caz, al contractului individual de munca, si nu poate fi mai mic de 75% din salariul de baza.

 

Astfel, cele 6 ore sunt ore suplimentare asa incat acestea vor fi compensate cu timp liber corespunzator in urmatoarele 90 de zile, iar in cazul in care acest lucru nu este posibil, munca suplimentara se compenseaza cu un spor de cel putin 75% din salariu de baza.


 
Un raspuns oferit in februarie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe sfaturi si raspunsuri de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016