Drepturile urmasilor unui functionar public decedat - ce prevede legea?

de Ioana Stoica 12 Nov. 2024 484

Drepturile urmasilor unui functionar public decedat - ce prevede legea?
Drepturile membrilor familiei functionarului public, in situatia decesului acestuia sunt reglementate de prevederile art. 426 din Codul Administrativ, astfel: (1) In caz de deces al functionarului public, membrii familiei care au, potrivit legii, dreptul la pensie de urmas, primesc pe o perioada de 3 luni echivalentul salariului de baza din ultima luna de activitate a functionarului public decedat.



Iata un studiu de caz relevant, prezentat pe PortalInstitutiiPublice:


"O salariata - functionar public - a decedat, avand raportul de serviciu in vigoare. Salariata era casatorita si avea doi copii minori. In aplicarea prevederilor art. 426 din OUG 57/2019 privind Codul administrativ: Articolul 426 Intrebare: Cum se intelege textul din lege - membrii familiei care au, potrivit legii, dreptul la pensie de urmas primesc pe o perioada de 3 luni echivalentul salariului de baza din ultima luna de activitate a functionarului public decedat? Fiind doi copii urmasi, vor primii impreuna echivalentul salariului de baza pe o perioada de 3 luni din ultima luna de activitate a functionarului public decedat sau fiecare in parte va primii echivalentul salariului de baza pe o perioada de 3 luni din ultima luna de activitate a functionarului public decedat?"


Raspunsul specialistilor: 

 

Din interpretarea gramaticala, logica, teleologica (tinand cont de scopul legii) si sistematica (bazata pe coroborarea textelor legale de asa maniera incat interpretarile acestora sa se concilieze), pe baza carora putem descifra semnificatia textului legal, rezulta ca ajutorul pentru decesul functionarului public este acordat membrilor familiei care au dreptul la pensie. In acest sens, consideram ca legiuitorul s-a referit la un ajutor pentru toti membrii familiei decedatului, neraportandu-se acest ajutor la fiecare urmas in parte.

 

Trebuie sa retineti ca acordarea pensiei de urmas, are in vedere urmatoarele aspecte:


- in cazul decesului pensionarului sau a persoanei care indeplinea conditiile pentru obtinerea unei pensii, au dreptul la pensie de urmas: copiii si sotul supravietuitor.

Copiii au dreptul la pensia de urmas:

- pana la varsta de 16 ani;
- pana la implinirea varstei de 26 de ani (fara a depasi aceasta varsta) daca isi continua studiile intr-o forma de invatamant organizata potrivit legii, pana la terminarea acestora;
- pe toata durata invaliditatii de orice grad, daca invaliditatea, dovedita prin decizie medicala asupra capacitatii de munca, emisa de medicul expert al asigurarilor sociale,  s-a ivit in perioada in care se aflau in una dintre situatiile de mai sus.

 

Sotul supravietuitor are dreptul la pensie de urmas:

 

La implinirea varstei standard de pensionare, pe tot timpul vietii, daca durata casatoriei a fost de cel putin 15 ani, dar de cel putin 10 ani, situatie in care  cuantumul pensiei de urmas cuvenit sotului supravietuitor se diminueaza cu 0,5% pentru fiecare luna, respectiv cu 6% pentru fiecare an de casatorie in minus.

 

In functie de numarul urmasilor indreptatiti, pensia de urmas se acorda, astfel:
 

- 50% - pentru un singur urmas;
- 75% - pentru 2 urmasi;
- 100% - pentru 3 sau mai multi urmasi.

In acest caz, intr-adevar, mostenitorii, urmasii supravietuitori, urmeaza sa primeasca o cota parte din pensia acestuia, care depinde de numarul de urmasi. La momentul actual, aceasta cota este de 50% daca exista un singur urmas, 75% daca sunt doi si de la trei in sus este vorba despre 100%.

 

Cuantumul pensiei de urmas, in cazul orfanilor de ambii parinti, se stabileste prin insumarea drepturilor de pensie de urmas, calculate dupa fiecare parinte. Asadar, se acorda o singura pensie de urmas iar procentul acesteia se stabileste in functie de numarul urmasilor.


Facand o paralela intre cele doua acte normative - Codul administrativ si Legea pensiilor, rezulta ca si ajutorul acordat urmasilor functionarului public se acorda pentru o perioada de trei luni ca fiind echivalentul salariului de baza din ultima luna de activitate a functionarului public, tuturor urmasilor decedatului.

 

Astfel, in caz de deces al functionarului public, membrii familiei care au, potrivit legii, dreptul la pensie de urmas, primesc pe o perioada de 3 luni echivalentul salariului de baza din ultima luna de activitate a functionarului public decedat. In aceste conditii, membrii familiei, indiferent de numarul acestora primesc un singur ajutor de deces, nefiind acordat acest ajutor fiecarui membru-urmas al functionarului public decedat. In cazul pensiei de urmas, in functie de numarul urmasilor, se modifica doar cuantumul pensiei.

 
Un raspuns oferit in noiembrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016