de Florentina Buzea 23 Oct. 2024 156 |
Conform art. 5, lit.f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.57/2019, legiuitorul defineste in mod concret, tipurile de functii la care se refera sintagma alesi locali, stabilind ulterior, pe parcursul titlului VI, cap.IV, regimul incompatibilitatilor si al conflictului de interese aferent acestor categorii de functii.
Prin urmare, primarul viceprimarul, consilierii locali, presedintele consiliului judetean, vicepresedintii consiliului judetean si consilierii judeteni, in exercitarea mandatului lor, au obligatia sa respecte regimul incompatibilitatilor si al conflictului de interese prevazut in cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Iata un studiu de caz relevant in aceasta situatie, prezentat de specialistii de la PortalInstitutiiPublice:
"Avand urmatoarea situatie: directorul unei scoli la nivel de comuna este ales ca si consilier local, indeplineste si atributiile de ordonator secundar, totodata este fratele primarului la nivel de UAT care este si ordonator de credite . Intrebarea este: exista conflct de interes sau orice incompatibilitate in cazul in care directorul scolii in calitate de consilier local voteaza bugetul local ( inclusiv capitolul invatamant),si poate semnaordinele de plata ca si ordonator secundar pentru sumele alocate din bugetul local?"
Raspunsul specialistilor:
In ceea ce priveste, alesul local aflat in conflict de interese in conditiile prevazute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, Codul administrativ stabileste ca acesta are obligatia sa se abtina de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la incheierea sau participarea la incheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru sine sau pentru:
a) sot, sotie sau rude ori afini pana la gradul al II-lea inclusiv;
b) orice persoana fizica sau juridica fata de care alesul local are calitatea de debitor al unei obligatii;
c) o societate la care detine calitatea de asociat unic ori functia de administrator sau de la care obtine venituri;
d) o alta autoritate din care face parte;
e) orice persoana fizica sau juridica, alta decat autoritatea din care face parte, care a facut o plata catre acesta sau a efectuat orice fel de cheltuieli ale acestuia;
f) asociatie sau fundatie din care face parte.
Art. 70 Prin conflict de interese se intelege situatia in care persoana ce exercita o demnitate publica sau o functie publica are un interes personal de natura patrimoniala, care ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate a atributiilor care ii revin potrivit Constitutiei si altor acte normative.
Art. 71 Principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese in exercitarea demnitatilor publice si functiilor publice sunt: impartialitatea, integritatea, transparenta deciziei si suprematia interesului public.
Totodata, trebuie retinut ca, in exercitarea functiei, consilierul local sau consilierul judetean aflat in una dintre situatiile de conflict de interese anterior mentionate are obligatia sa anunte la inceputul sedintei consiliului local, respectiv a consiliului judetean interesul personal pe care il are la adoptarea hotararii respective, anunt care se consemneaza in mod obligatoriu in procesul-verbal al sedintei. Ulterior anuntarii interesului personal, respectivul consilier local sau judetean nu mai este luat in calcul pentru cvorumul necesar adoptarii hotararii consiliului cu privire la care acesta si-a anuntat interesul si nu are drept de vot la adoptarea acestei hotarari.
Retineti ca actele administrative emise ori adoptate sau actele juridice incheiate cu incalcarea acestor dispozitii sunt lovite de nulitate absoluta in conditiile Legii nr. 176/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, fapta alesilor locali de a incalca fiind considerata abatere disciplinara sanctionata cu diminuarea indemnizatiei cu 10% pe o perioada de maximum 6 luni.
Constatarea si sanctionarea starii de incompatibilitate si a conflictului de interese pentru persoanele care ocupa functiile de alesi locali se fac in conditiile Legii nr. 176/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Codului adminsitrativ.
Art. 88 din legea 161 prevede ca:
(1) Functia de consilier local sau consilier judetean este incompatibila cu exercitarea urmatoarelor functii sau calitati:
a) functia de primar;
b) functia de prefect sau subprefect;
c) calitatea de functionar public sau angajat cu contract individual de munca in aparatul propriu al consiliului local respectiv sau in aparatul propriu al consiliului judetean ori al prefecturii din judetul respectiv;
d) functia de presedinte, vicepresedinte, director general, director, manager, asociat, administrator, membru al consiliului de administratie sau cenzor la regiile autonome si societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de interes judetean ori infiintate sau aflate sub autoritatea consiliului judetean sau la regiile autonome si societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de interes national care isi au sediul sau care detin filiale in unitatea administrativteritoriala respectiva, cu exceptia reprezentantilor in adunarea generala a actionarilor la societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a membrilor in consiliile de administratie ale unitatilor si institutiilor de invatamant de stat sau confesionale si ale spitalelor publice din reteaua autoritatilor administratiei publice locale sau a altor reprezentanti ai institutiilor publice din subordinea unitatilor administrativteritoriale sau la care unitatea administrativ-teritoriala respectiva detine participatie, in cazul consilierului local, respectiv la regiile autonome si societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de interes local infiintate sau aflate sub autoritatea consiliului local, precum si la regiile autonome si societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de interes national care isi au sediul sau care detin filiale in unitatea administrativ-teritoriala respectiva, cu exceptia reprezentantilor in adunarea generala a actionarilor la societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a membrilor in consiliile de administratie ale unitatilor si institutiilor de invatamant de stat sau confesionale si ale spitalelor publice din reteaua autoritatilor administratiei publice locale sau a altor reprezentanti ai institutiilor publice din subordinea unitatilor administrativ-teritoriale sau la care unitatea administrativ-teritoriala respectiva detine participatie, in cazul consilierului judetean;
e) functia de presedinte sau de secretar al adunarilor generale ale actionarilor sau asociatilor la o societate comerciala de interes local ori la o societate comerciala de interes national care isi are sediul sau care detine filiale in unitatea administrativ-teritoriala respectiva;
f) functia de reprezentant al statului la o societate comerciala care isi are sediul ori care detine filiale in unitatea administrativ-teritoriala respectiva;
g) calitatea de deputat sau senator;
h) functia de ministru, secretar de stat, subsecretar de stat si functiile asimilate acestora.
(1 ^1) Activitatea desfasurata de consilierul local sau consilierul judetean, in calitate de membru al consiliilor de administratie al unei entitati economice din subordinea sau la care unitatea administrativ-teritoriala pe care o conduce detine participatie, la unitatile si institutiile de invatamant de stat sau confesionale si la spitalele publice din reteaua autoritatilor administratiei publice locale sau a altor reprezentanti ai institutiilor publice din subordinea unitatilor administrativ-teritoriale nu este retribuita.
In ceea ce priveste functia de director al scolii, conform art 168 alin. (9) din legea 198/2023, nu exista incompatibilitate cu functia de ales local- consilier local.
Asadar, incompatibilitatea semnifica interdictia prevazuta de lege de a cumula doua functii, doua atributii care prin caracterul lor sunt contradictorii. Totodata se mai poate defini si ca reprezinta acea contradictie absoluta dintre o anumita functie, calitate sau situatie si exercitarea unor atributii sau functii de catre aceeasi persoana.
Asadar, pentru a se afla intr-o situatie de incompatibilitate un oficial public nu trebuie sa ia nicio decizie, fiind suficient faptul ca exercita concomitent doua sau mai multe functii al caror cumul este interzis de lege.
Din informatiile pe care ni le-ati transmis opinam ca alesul local, pentru a nu fi in stare de incompatibilitate sau conflict de interese in exercitarea atributiilor sale de ales local, are obligatia sa anunte la inceputul sedintei consiliului local, interesul personal pe care il are la adoptarea hotararii respective, anunt care se consemneaza in mod obligatoriu in procesul-verbal al sedintei, hotararea fiind adoptata fara votul acestuia, evitandu-se astfel o posibila stare de incompatibilitate sau conflict de interese, avand in Vedere ca primarul este ruda de gradul 2.
Un raspuns oferit in octombrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.