Invoirea salariatului consilier local - se vor recupera orele, potrivit legii?

de Florentina Buzea 04 Iul. 2024 611

Invoirea salariatului consilier local - se vor recupera orele, potrivit legii?
"Avem un salariat care este consilier local. Avand in vedere prevederile Ordonantei de urgenta 57/2019, art. 212, va rugam sa ne comunicati daca in urma participarii la sedintele de consiliu local, consilierii locali trebuie sa recupereze orele pentru care au fost invoiti. Au obligatia anuntarii perioadei/zilelor/intervalului de timp in care vor si absenti de la seviciu?" Raspunsul specialistilor:


Art. 212 alin. (9) din Codul administrativ prevede ca, consilierii locali, respectiv consilierii judeteni si delegatul satesc care participa la sedintele de consiliu local, respectiv judetean, organizate in timpul programului de lucru, se considera invoiti de drept, fara a le fi afectat salariul si celelalte drepturi ce le revin, potrivit legii, de la locul de munca.


In aceste conditii, angajatorul trebuie sa-i acorde liber salariatului respectiv cand participa la sedintele de consiliu organizate in mod exceptional in timpul programului de lucru.

 

Timpul de munca si Programul de lucru: 81 de probleme sensibile create de recentele modificari ale Codului Muncii, detalii AICI >>>

 

Invoirea nu este reglementata in niciun act normativ si nici nu este reglementata nici de Codul muncii. In baza principiului libertatii de vointa a partilor contractante, fara a exista o prevedere legala, se utilizeaza invoirea salariatului de la serviciu, cu plata salariului.

De regula, invoirea se acorda de angajator, daca este de acord cu solicitarea angajatului, atunci cand acesta urmeaza a-si realiza anumite interese personale.
Sunt unele entitati care au in Regulamentul Intern precizari in legatura cu conditiile in care angajatorul acorda aceste invoiri salariatului.

 

In cazul dvs. ar trebui sa  existe si o prevedere in acest sens in Regulamentul intern, atunci angajatorul nu poate refuza acordarea invoirii angajatului care a solicitat-o. Invoirea reprezinta o lipsa (absenta) motivata, de la serviciu, in timpul programului de lucru, perioada in care salariatul nu este la locul sau de munca si nu isi mai desfasoara activitatea.


Salariatul caruia i s-a aprobat invoirea va fi pontat „invoit” pe perioada absentei de la serviciu, iar salariul va fi cel corespunzator timpului normal de lucru.

Invoirea nu reprezinta o suspendare a contractului individual de munca, si, prin urmare, perioadele de timp in care salariatul este invoit nu se inscriu in registrul general de evidenta a salariatilor.

In practica, intelegerea dintre salariat si angajator cu privire la invoire se materializeaza in asa-numitul „bilet de invoire”. Insa, de cele mai multe ori, intelegerea cu privire la invoire este verbala, fara a fi materializata intr-un inscris.


Astfel, potrivit art. 1.240 alin. (1) din Codul civil, vointa de a contracta poate fi exprimata verbal sau in scris. Mai mult, la alin. (2) al aceluiasi articol se prevede ca vointa poate fi manifestata si printr-un comportament care, potrivit legii, conventiei partilor, practicilor statornicite intre acestea sau uzantelor, nu lasa nicio indoiala asupra intentiei de a produce efectele juridice corespunzatoare.

 

Prin urmare, intelegerea partilor cu privire la invoire este valabila si atunci cand este exprimata verbal sau cand este manifestata printr-un comportament care, potrivit legii, conventiei partilor, practicilor statornicite intre acestea sau uzantelor, nu lasa nicio indoiala asupra intentiei de a produce efectele juridice corespunzatoare.

In lipsa unui inscris, insa, proba intelegerii cu privire la invoire va fi mai greu de facut.
Invoirea nu reprezinta o suspendare a contractului individual de munca. In practica, invoirea se acorda, de regula, atunci cand pentru rezolvarea unor interese personale este necesara absenta salariatului de la locul de munca pentru cateva ore sau pentru o zi.

Asadar, invoirea nu reprezinta perioade de suspendare si are o serie de consecinte juridice imediate. In primul rand, ele nu se supun inregistrarii in Revisal. Apoi, munca prestata intr-una dintre aceste zile libere nu se considera munca nedeclarata si nu atrage sanctionarea angajatorului.

 

Salariatul invoit primeste salariul intreg. Pe toata perioada invoirii, salariatului nu i se suspenda contractul de munca, iar invoirea nu ii afecteaza vechimea in munca.

Este important ca un angajat sa isi anunte intotdeauna superiorii si sa faca o cerere de invoire pentru ca in caz contrar lipsa de la locul de munca poate fi considerata absenta nemotivata, fapt care poate sa atraga dupa sine, concedierea. Atunci cand un angajat lipseste nemotivat de la serviciu este posibil, de asemenea, potrivit legii, sa i se suspende contractul individual de munca.

 

In opinia noastra, ipoteza prevazuta de art. 212 din Codul administrativ reprezinta un caz special, distinct de invoire de drept.
Este real ca in cadrul altor acte normative legiuitorul  nu  a prevazut expres acest efect, insa lipsa indicarii exprese in text poate fi complinita prin aplicarea regulilor de interpretare logico-formala.

Avand in vedere ca, prin ipoteza, invoirea de drept intervine pe parcursul unui contract individual de munca, legal incheiat, cu executare succesiva, institutia juridica aplicabila este cea a invoirii de drept, prin efectul legii.


In acest sens, nu este necesara asimilarea cu niciuna din ipotezele prevazute privind invoirea, ci aplicata distinct ipoteza prevazuta de art 212 Cod administrativ, invoirea  de drept a salariatului intervenind in situatia in care salariatul participa la sedinte de Consiliu local in calitate de consilier local.
 


Astfel, avand in vedere caracterul special al art. 212 din  Codul administrativ, potrivit regulilor de interpretare, devin inaplicabile alte dispozitii privind invoirea.

Un act intern constatator al ipotezei de incetare in discutie poate avea doar rol informativ pentru salariat si administrativ pentru inregistrarea in registrul general de evidenta al salariatilor, potrivit art. 34 din Codul muncii.
In consecinta, in  aceasta ipoteza, intervine invoirea de drept, in temeiul dispozitiei normative speciale enuntate, nefiind obligatorie, din punct de vedere procedural, emiterea unei cereri in acest sens.

 

In cazul de fata, invoirea  intervine ope legis, fara sa mai fie nevoie de vreo formalitate in acest sens. Textul dispozitiei legale este redactat intr-o forma simpla, suficient de clara pentru ca, pe calea unei interpretari gramaticale, sa se determine, dincolo de orice echivoc, intelesul sau.

Asadar, prin art. 212 din Codul administrativ se instituie o permisiune legala pentru consilierii locali de a fi invoiti de drept atunci cand participa la sedintele Consiliului local.

 

Astfel, se urmareste rezolvarea problemei generate de incidenta unui text de lege, respectiv art. 212 Cod administrativ, in contextul particular al cauzei, imprimat de absenta din alte dispozitii legale a acestei institutii-invoirea.

In concluzie, prin art. sus mentionat se instituie, o permisiune  legala care reglementeaza un caz de invoire de drept, ca o consecinta a participarii persoanelor desemnate  si mandatat ca si consilieri locali in cadrul sedintelor lunare la care acestia au obligatia sa participle in mod nemijlocit.

Un raspuns oferit in iulie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Florentina Buzea Autor: Florentina Buzea
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept). 

Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016