Legea pensiilor. Baza legala pentru incadrarea in grupele I si II de munca

de Florentina Buzea 06 Dec. 2024 266

Legea pensiilor. Baza legala pentru incadrarea in grupele I si II de munca
Conform Decretului 215/1977 cu privire la incadrarea personalului muncitor in grupele I, II sau III de munca, in raport de conditiile, complexitatea, solicitarea mai mare si importanta muncii, locurile de munca s-au incadreaza in grupele I, II sau III de munca.


Locurile de munca care, prin natura si specificul lor, faceau ca munca sa se desfasoare in conditii deosebite erau incadrate permanent in grupele I si II de munca. Anumite locuri de munca unde existau, de asemenea, conditii deosebite dar care puteau fi imbunatatite prin masuri tehnice sau organizatorice, se incadrau temporar in aceste grupe si se revizuiau anual in raport cu modificarea conditiilor.

 

Pentru a intelege mai bine iata un studiu de caz relevant prezentat pe PortalInstitutiiPublice:

 

"Care este baza legala pentru: daca o persoana a fost angajat intr-un liceu cu profil industrial, ca maistru instructor gradatia 1 in perioada 1977-1982, poate fi considerata incadrare in munca in grupa I sau II."

 

Raspunsul specialistilor: 

 

In grupa I de munca erau incadrati cu caracter permanent:

a) minerii si celelalte categorii de personal care lucreaza in subteran;
b) personalul care executa prelucrarea minereurilor radioactive;
c) scafandrii si chesonierii;


d) personalul de pe platformele de foraj marin;
e) personalul navigant din aviatia civila care realizeaza anual numarul de ore de zbor minim prevazut pe diferite tipuri de aeronave si functia indeplinita,
f) personalul care executa operatii periculoase la fabricarea, manipularea, transportul produselor explozive si a munitiilor si elementelor lor cu explozivi de sensibilitate mare, inclusiv distrugerea si delaborarea acestora;
g) zidarii samotori care lucreaza cu caramizi din sticla sau la temperaturi de peste 40 grade C;
h) sticlarii care prelucreaza topitura de sticla prin suflare cu gura si fasonarea acesteia;
i) vopsitorii de la dublu fund al navelor;
j) personalul care lucreaza in leprozerii.

 

Procedura de pensionare care se aplica de la 1 septembrie 2024! Ce modificari aduce noua lege a pensiilor?


Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 septembrie 2024 –
Noua lege a pensiilor. Ghid practic, detalii AICI >>>

 

In grupa II de munca se incadrau cu caracter permanent urmatoarele categoii  de salariati:


a) minerii si celelalte categorii de personal care lucreaza in subteran in minele de sare;
b) personalul care executa drenuri la adincime mai mare de 8 m;
c) personalul navigant din aviatia civila care realizeaza cel putin 50% din numarul de ore de zbor (salturi sau starturi) prevazute in grupa I de munca;
d) sudorii care lucreaza in interior la nave, cazane, conducte, cilindri de locomotive, stilpi metalici inchisi, rezervoare, bazine si alte instalatii inchise;
e) personalul care executa operatii periculoase la fabricarea, incercarea, receptia, verificarea si manipularea munitiilor si a elementelor lor cu explozivi de sensibilitate mica;
f) personalul care executa direct operatii de curatire de canale subterane, cosuri industriale, canale de fum, canale de la unitati de celuloza, instalatii din rafinarii, in interiorul cisternelor, rezervoarelor, tancurilor si conductelor petroliere;
g) personalul care executa ermetizari de cabine de avioane cu reactie;
h) personalul din sala masinilor (cazanelor si motoarelor) de pe nave oceanice, maritime, fluviale si de pe navele care executa lucrari legate de forajul marin; i)personalul de pe navele de pescuit in apele maritime si oceanice (exclusiv personalul auxiliar);
i) personalul care executa lucrari de manipulare si stivuire in sali de congelare si camere frigorifice cu temperatura sub minus 25 grade C.

 

Acestor categorii de grupe de munca se li se adaugau personalul artistic din institutiile de stat, care indeplineau functia de balerin si acrobat, care se incadrau in grupa I de munca, iar personalul artistic din institutiile de stat, care indeplineau functiile de solist vocal de opera si opereta, instrumentist la instrumente de suflat, artist de circ cu activitate de calarie sau dresuri de animale salbatice, se incadrau in grupa II de munca.
In ceea ce priveste locurile de munca care se incadrau temporar, pina la luarea masurilor de imbunatatire a conditiilor, in grupele I sau II de munca erau  stabilite anual in limita numarului maxim aprobat prin planul national unic, prin ordin comunal al Ministerului Muncii, Consiliul Sanitar Superior si Consiliul Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din Romania.

 

Incadrarea in grupele I si II se facea in limita numarului maxim de persoane aprobat anual, defalcat pe ministere, alte organe centrale si consilii populare judetene si al municipiului Bucuresti, odata cu adoptarea planului national unic de dezvoltare economico-sociala, astfel;
a) pentru locurile de munca cu caracter permanent, numarul se stabilea in raport cu personalul necesar realizarii productiei planificate;
b) pentru cele cu caracter temporar, numarul se stabileaa  in raport cu prevederile programelor de masuri pentru imbunatatirea conditiilor de munca sau ale documentatiilor tehnico-economice.

 

Totodata, de retinut ca, in conformitate cu prevederile de la punctul 6 din Ordinul 50/1990 al Ministerului Muncii si Ocrotirilor Sociale, Ministerului Sanatatii si Comisiei Nationale pentru Protectia Muncii, nominalizarea persoanelor care se incadrau in grupele I si a II-a de munca s-a facut de catre conducerile unitatilor impreuna cu sindicatele libere din unitati, tinandu-se seama de conditiile concrete in care si-au desfasurat activitatea persoanele respective.
Potrivit prevederilor alineatului al doilea de la punctul 15 din ordinul mentionat, unitatile aveau obligatia sa analizeze si sa precizeze, in termen de 30 de zile de la data aprobarii ordinului, pe baza documentelor existente in unitate, situatia incadrarii personalului in grupele I si a II-a de munca incepand cu data de 18.03.1969.

 

Conform prevederilor punctului 8 din ordinul amintit, perioada de timp in care o persoana a avut sarcina sa lucreze integral sau o parte din programul de munca in astfel de locuri se stabilea de catre conducerea unitatii sau prin prevederile legale care reglementau atributiile de serviciu ce reveneau fiecarei persoane in raport cu functia indeplinita.

 

Rezulta ca incadrarea activitatilor sau a locurilor de munca in grupe superioare de munca s-a efectuat sau trebuia sa se efectueze in momentul aparitiei fiecarui act normativ care reglementa aceasta situatie, iar nominalizarea persoanelor sa poata fi probata cu documente verificabile, existente in cadrul unitatilor angajatoare.

Atragem atentia asupra faptului ca actele normative care reglementau incadrarea in fostele grupe I si a II-a de munca au fost abrogate la data intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale (art.198 din lege).


Dupa aceasta data nu mai exista baza legala pentru incadrarea locurilor de munca, activitatilor si categoriilor profesionale cu conditii deosebite in grupe superioare de munca, iar eliberarea adeverintelor privind atestarea faptului ca, in anumite perioade anterioare datei de 1.04.2001, o persoana si-a desfasurat activitatea in locuri de munca incadrate in grupele I si a II-a de munca, se va face numai daca nominalizarea persoanei s-a facut anterior datei de 1.04.2001 si numai pe baza documentelor intocmite la acea vreme, verificabile, aflate in evidenta angajatorilor sau detinatorilor de arhive (proces-verbal, decizie, tabel, hotararea consiliului de administratie si a sindicatului privind nominalizarea persoanelor incadrate in grupe superioare de munca, pontaje lunare, registrul de evidenta a intrarilor in subteran etc.).

 

Altfel spus, in prezent, angajatorii si cu atat mai mult detinatorii de arhive, nu au temei legal pentru a nominaliza noi persoane ori pentru a incadra activitati desfasurate anterior datei de 1.04.2001, in grupe superioare de munca, ci doar pentru a atesta un fapt consumat anterior datei de 1.04.2001.

 

In conformitate cu prevederile Decretului 92/16.04.1976 privind carnetul de munca si ale Ordinului MM 136/29.07.1976 pentru aprobarea metodologiei de intocmire, completare, pastrare si evidenta a carnetului de munca, inregistrarea in carnetul de munca a activitatilor desfasurate in grupele I sau a II-a de munca era obligatorie.
In situatia persoanelor in ale caror carnete de munca exista inregistrari ale activitatilor desfasurate in grupa I sau a II-a de munca, dar care nu au putut sau nu pot fi valorificate din cauza unor vicii de forma sau de fond, inlaturarea acestora se poate face numai in baza adeverintelor care au fost intocmite si eliberate in conformitate cu prevederile Ordinului MMFES nr. 590/2008.
 

Se completeaza actul administrativ emis de unitate, conform prevederilor Ordinului ministrului muncii si ocrotirilor sociale, al ministrului sanatatii si al presedintelui Comisiei Nationale pentru Protectia Muncii 50/1990 pentru precizarea locurilor de munca, activitatilor si categoriilor profesionale cu conditii deosebite care se incadreaza in grupele I si II de munca in vederea, pensionarii (proces-verbal, decizie, tabel, hotatarea consiliului de administratie si a sindicatului privind nominalizarea persoanelor incadrate in grupe superioare de munca, pontajele lunare, registrul de evidenta a intrarilor in subteran etc. ).

Pentru perioada lucrata dupa data de 18 martie 1969 pana la data de 1 aprilie 2001, incadrarea in grupe superioare de munca s-a facut conform Ordinului ministrului muncii si ocrotirilor sociale, al ministrului sanatatii si al presedintelui Comisiei Nationale pentru Protectia Muncii nr. 50/1990, ordin ce a inlocuit ordinele Ministerului Muncii si Ministerului Sanatatii nr. 59/1969, 105/1976 si 210/1977.

 

Un raspuns oferit in decembrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Florentina Buzea Autor: Florentina Buzea
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept). 

Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016