Pensie alimentara si poprire pe salariu - cum va proceda angajatorul?

de Cristian Tanase 24 Ian. 2024 3568

Pensie alimentara si poprire pe salariu - cum va proceda angajatorul?
"Avem un angajat, personal contractual ce are 3 popriri de la diferite institutii de credit, retinandui-se din salariu in momentul acesta jumatate din salariu net. Acest salariat a divortat de sotie pe cale amiabila la notariat. Prin actul semnat la notariat, angajatul isi da acordul la plata pensiei alimentare in cuantum de 25% din salariul net pentru copilul minor aflat in grija mamei. Intrebarea mea este, in lipsa unei hotarari judecatoresti, institui intai plata pensiei alimentare si din diferenta pana la jumatate din salariu impart suma catre cele 3 popriri? Sau merg in continuare cu popririle pe jumatate din salariu si angajatul face singur transferul pensiei alimentare din jumatatea de salariu de care beneficiaza?"


Raspunsul specialistilor: 

 

Conform art. 169 alin. (3) din Codul muncii, in cazul pluralitatii de creditori ai salariatului va fi respectata urmatoarea ordine:

 

a) obligatiile de intretinere, conform Codului familie;
b) contributiile si impozitele datorate catre stat;
c) daunele cauzate proprietatii publice prin fapte ilicite;
d) acoperirea altor datorii.

 

Cu totii am primit propriri pe salariul unui angajat - Folositi explicatiile specialistilor pentru a scapa de orice dubiu Popririle din Salariu – noul Ghid Practic Obligatii, Capcanele din lege + Greseli frecvente si Evitarea lor - Ghidul Practic va arata procedura corecta de urmat - Eliminati pericolul unor amenzi de pana la 10.000 de lei, detalii AICI >>>

 

Potrivit dispozitiilor art. 729 din Codul de procedura civila salariile si alte venituri periodice, pensiile acordate in cadrul asigurarilor sociale, precum si alte sume ce se platesc periodic debitorului si sunt destinate asigurarii mijloacelor de existenta ale acestuia pot fi urmarite:

a) pana la jumatate din venitul lunar net, pentru sumele datorate cu titlu de obligatie de intretinere sau alocatie pentru copii;
b) pana la o treime din venitul lunar net, pentru orice alte datorii.
Daca sunt mai multe urmariri asupra aceleiasi sume, urmarirea nu poate depasi jumatate din venitul lunar net al debitorului, indiferent de natura creantelor, in afara de cazul in care legea prevede altfel.

 

Veniturile din munca sau orice alte sume ce se platesc periodic debitorului si sunt destinate asigurarii mijloacelor de existenta ale acestuia, in cazul in care sunt mai mici decat cuantumul salariului minim net pe economie, pot fi urmarite numai asupra partii ce depaseste jumatate din acest cuantum. Conform art. 864 din Codul de procedura civila, daca exista un singur creditor urmaritor, dupa retinerea cheltuielilor de executare, cand este cazul, suma de bani realizata prin urmarirea silita se elibereaza acestuia pana la acoperirea integrala a drepturilor sale, iar suma ramasa disponibila se preda debitorului.

 

In cazul in care urmarirea silita a fost pornita de mai multi creditori sau cand, pana la eliberarea sau distribuirea sumei rezultate din executare, au depus si alti creditori titlurile lor, executorul judecatoresc procedeaza la distribuirea sumei potrivit urmatoarei ordini de preferinta, daca legea nu prevede altfel:

 

a) creantele reprezentand cheltuieli de judecata, pentru masuri asiguratorii sau de executare silita, pentru conservarea bunurilor al caror pret se distribuie, orice alte cheltuieli facute in interesul comun al creditorilor, precum si creantele nascute impotriva debitorului pentru cheltuielile efectuate cu ocazia indeplinirii conditiilor sau formalitatilor prevazute de lege pentru dobandirea dreptului asupra bunului adjudecat si inscrierea acestuia in registrul de publicitate;
b) cheltuielile de inmormantare a debitorului, in raport cu conditia si starea acestuia;
c) creantele reprezentand salarii si alte datorii asimilate acestora, pensiile, sumele cuvenite somerilor, potrivit legii, ajutoarele pentru intretinerea si ingrijirea copiilor, pentru maternitate, pentru incapacitate temporara de munca, prevenirea imbolnavirilor, refacerea sau intarirea sanatatii, ajutoarele de deces, acordate in cadrul asigurarilor sociale, precum si creantele reprezentand obligatia de reparare a pagubelor cauzate prin moarte, vatamarea integritatii corporale sau a sanatatii;
d) creantele rezultand din obligatia legala de intretinere, alocatii pentru copii sau obligatia de plata a altor sume periodice destinate asigurarii mijloacelor de existenta;
e) creantele fiscale provenite din impozite, taxe, contributii si din alte sume stabilite potrivit legii, datorate bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale si bugetelor fondurilor speciale;
f) creantele rezultand din imprumuturi acordate de stat;
g) creantele reprezentand despagubiri pentru repararea pagubelor pricinuite proprietatii publice prin fapte ilicite;
h) creantele rezultand din imprumuturi bancare, din livrari de produse, prestari de servicii sau executari de lucrari, precum si din chirii sau arenzi;
i) creantele reprezentand amenzi cuvenite bugetului de stat sau bugetelor locale;
j) alte creante.
In cazul creantelor care au aceeasi ordine de preferinta, daca legea nu prevede altfel, suma realizata se repartizeaza intre creditori proportional cu creanta fiecaruia.

 

In speta, sunt trei urmariri asupra aceleiasi sume, daca creantele au aceeasi ordine de preferinta suma realizata se repartizeaza intre creditori proportional cu creanta fiecaruia iar poprirea nu poate depasi jumatate din venitul lunar net al debitorului. Poprirea include atat prima, a doua cat si a treia infiintare de poprire.
Daca acestea nu au aceeasi ordine de preferinta se comunica primului executor si celelalte popriri. Tertul poprit (in speta, angajatorul) are obligatia de a respecta dispozitia executorului.

Din informatiile furnizate intelegem ca in urma divortului incheiat amiabil, asadar fara a fi infiintata o noua poprire, salariatul a agreat sa participe la intretinerea copiilor cu o suma ce reprezinta 25% din salariul net. In aceste conditii, executarea benevola apreciem ca nu intra in sarcina angajatorului, in calitate de tert poprit, fiind exclusiv obligatia salariatului. 

 

In ipoteza in care ca urmare a neindeplinirii de buna voie a obligatiei de intretinere va fi infiintata o noua poprire, cea de-a 4-a, atunci angajatorul, in calitate de tert poprit, ar putea in aplicarea art. 729 alin.(1) lit.a) din Codul de procedura civila si tinand cont de ordinea de prefereinta a creantelor sa decida recalcularea acestora.

 

Un raspuns oferit in noiembrie 2023, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016