Raport de evaluare pentru un functionar public - PROCEDURA

de Ioana Stoica 16 Sep. 2024 3417

Raport de evaluare pentru un functionar public - PROCEDURA
"S-au intocmit rapoarte de evaluare de catre un sef de compartiment pentru doi functionari publici, care le-au contestat. Conducatorul institutiei a admis contestatia, insa rapoartele de evaluare au fost refacute de catre noul sef de compartiment, care nici macar nu era angajat in perioada evaluata. Stiu ca acele rapoarte de evaluare trebuiesc refacute de catre conductorul institutiei, insa nu inteleg bine procedura. Se intocmeste un nou raport de evaluare, sau conducatorul modifica efectiv (cu pixul) raportul de evaluare initial si mentioneaza acest lucru in rubrica speciala? Compartimentul Resurse Umane are vreo obligatie de a intocmi un raport scris pentru a prezenta aceasta situatie conducerii?"


Raspunsul specialistului: 


Procesul de evaluare se desfasoara in conformitate cu art. 492 din Ordonanta de urgenta nr. 57/2019 cu privire la Codul administrativ, si cu Metodologia pentru realizarea procesului de evaluare a performantelor profesionale individuale ale functionarului public, Anexa la Codul administrativ, aplicabila din anul 2020.
 

Atentie, riscati amenzi de 4.000 de lei daca nu ati intocmit Manualul de Politici Contabile pentru institutia dvs.!
Legea Contabilitatii va obliga sa aveti Manualul de Politici Contabile, care sa tina cont de Reglementarile Contabile la zi, detalii AICI >>>


Asadar, Anexa nr. 6 din Codul administrativ, reglementeaza Metodologia pentru realizarea procesului de evaluare a performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici aplicabila pentru activitatea desfasurata incepand cu 1 ianuarie 2020, precum si pentru realizarea procesului de evaluare a activitatii functionarilor publici debutanti numiti in functia publica ulterior datei de 1 ianuarie 2020.
 

Procedura de evaluare incepe la 1 ianuarie in fiecare an si cuprinde urmatoarele etape obligatorii:
 

Evaluatorul consemneaza in raport un punctaj pentru fiecare  componenta a evaluarii obiectivelor profesionale individuale ale salariatului. Totodata, acesta poate prezenta, acolo unde este cazul, observatii referitoare la comportamentul profesional al functionarului public, realizari sau intarzieri in desfasurarea activitatii, tocmai pentru a explica punctajul oferit.


Punctajul final reprezinta media aritmetica a notelor date la fiecare criteriu de performanta. Acesta se puncteaza de la nota 1 la nota 5 si sta la baza calificativului obtinut de angajat:

1-2,50 - „Nesatisfacator”;
2,51 - 3,50 - „Satisfacator”;
3,51 - 4,50 - „Bine”;
4,51 - 5 - „Foarte bine”.

Calificativele obtinute sunt avute in vedere la:

-promovarea intr-o functie publica superioara;
-acordarea de prime;
-diminuarea drepturilor salariale cu un procent de 10% pentru cei care sunt evaluati profesional drept „satisfacator”;
-eliberarea din functia publica pentru cei care primesc punctajul aferent calificativului „nesatisfacator”.
 

Interviul
 

In cadrul interviului, evaluatorul si angajatul poarta o discutie referitoare la rezultatele obtinute de angajat intr-un an de munca. Este momentul in care angajatul ia la cunostinta calificativele obtinute si semneaza raportul de evaluare. Insa, atentie, acesta are dreptul sa conteste decizia evaluatorului chiar in fata unei Instante de contecios-administrativ. Trebuie sa stim, pe de alta parte, ca pana la pronuntarea unei decizii, evaluarea isi va produce efectele juridice, chiar daca functionarul public refuza sa semneze raportul de evaluare.

Contrasemnarea raportului de evaluare-se realizeaza de catre superiorul ierarhic al evaluatorului, in functie de organigrama institutiei publice.
Aprobarea raportului de evaluare de catre conducerea institutiei publice este ultima etapa a evaluarii si reprezinta luarea la cunostinta si semnarea de catre conducatorul unitatii publice.
 

Art. 17 din Anexa 6 a Codului administrativ reglementeeaza evaluarea performantelor profesionale individuale se realizeaza in urmatoarele etape:
 

a) completarea raportului de evaluare a performantelor profesionale individuale de catre evaluator;
b) interviul:
c) contrasemnarea raportului de evaluare de catre persoana prevazuta la ort. 12 alin. (2) din  anexa;
d) aprobarea raportului de evaluare de catre persoana prevazuta la art. 12 alin. (4) din anexa.
Raportul de evaluare a performantelor profesionale individuale este un document distinct, denumit in continuare raport de evaluare, in care evaluatorul:
a) acorda note pentru fiecare componenta a evaluarii obiectivelor individuale prevazuta la art. 485 alin. (3) din prezentul cod;
b) consemneaza rezultatele deosebite ale functionarului public, dificultatile obiective intampinate de acesta in perioada evaluata si orice alte observatii pe care te considera relevante;
c) stabileste punctajul final si calificativul acordat;
d) stabileste necesitatile de formare profesionala pentru anul urmator perioadei evaluate;
e) stabileste obiectivele individuale pentru anul urmator perioadei evaluate.
Interviul este o discutie intre evaluator si functionarul public evaluat in cadrul careia se aduce la cunostinta functionarului public evaluat continutul raportului de evaluare, se discuta aspectele cuprinse in acesta, avand ca finalitate semnarea si datarea raportului, de catre evaluator si de catre functionarul public evaluat.
In cazul in care intre functionarul public evaluat si evaluator exista diferente de opinie asupra continutului raportului de evaluare se procedeaza astfel:
a) in situatia in care se ajunge ta un punct de vedere comun, evaluatorul poate modifica raportul de evaluare;
b) in situatia in care nu se ajunge la un punct de vedere comun, functionarul public consemneaza comentariile safe in raportul de evaluare, in sectiunea dedicata.
 

In situatia in care functionarul public evaluat refuza sa semneze raportul de evaluare, acest aspect se consemneaza intr-un proces-verbal intocmit de catre evaluator si semnat de catre acesta si un martor. Refuzul functionarului public evaluat de a semna raportul de evaluare nu impiedica producerea efectelor juridice ale acestuia.
 

Astfel, potrivit textelor de lege mai sus citate, evaluatorul are obligatia de a completa Raportul de evaluare a performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici, de a stabili obiectivele individuale pentru functionarii publici, in conformitate cu atributiile din fisa postului, prin raportare la functia publica detinuta, gradul profesional al acesteia, cunostintele teoretice si practice si abilitatile necesare exercitarii functiei publice detinute de functionarul public si tinand seama de obiectivele compartimentului in care isi desfasoara activitatea functionarul public, de a stabili indicatorii de performanta pentru fiecare obiectiv individual, in conformitate cu nivelul atributiilor titularului functiei publice, prin raportare la cerintele privind cantitatea si calitatea muncii prestate, de a aprecia indeplinirea criteriilor de performanta, de a acorda note pentru fiecare componenta a evaluarii obiectivelor individuale, de a stabili punctajul final si calificativul acordat, de a consemna rezultatele deosebite ale functionarului public, dificultatile obiective intampinate de acesta in perioada evaluata si orice alte observatii pe care le considera relevante, de a stabili obiectivele individuale pentru anul urmator perioadei evaluate, de a stabili necesitatile de formare profesionala pentru anul urmator perioadei evaluate, de a sustine interviul cu functionarul public evaluat si de a inainta contrasemnatarului raportul de evaluare.

 

Raportul de evaluare a performantelor profesionale individuale trebuie completat de catre evaluator cu respectarea intocmai a tuturor prevederilor legale mai sus citate.


Legiuitorul a instituit prin art. 17 alin. (4) lit. a) din Anexa nr. 6 la O.U.G. nr. 57/2019 doar o posibilitate de modificare a raportului de evaluare, iar nu o obligatie legala a evaluatorului, fiind, deci, vorba de o facultate de optiune a evaluatorului [„in cazul in care intre functionarul public evaluat si evaluator exista diferente de opinie asupra continutului raportului de evaluare se procedeaza astfel: a) in situatia in care se ajunge la un punct de vedere comun, evaluatorul poate modifica raportul de evaluare"].
 

Functionarii publici nemultumiti de raportul de  evaluare il pot contesta, in cadrul procedurii de evaluare, la conducatorul autoritatii sau institutiei publice.
 Conducatorul autoritatii sau institutiei publice solutioneaza contestatia pe baza raportului de evaluare si a referatelor intocmite de catre functionarul public evaluat, de catre evaluator si de catre contrasemnatar.

 Pe baza documentelor prevazute mai sus, conducatorul autoritatii sau institutiei publice respinge motivat contestatia sau o admite, caz in care modifica raportul de evaluare in mod corespunzator. Rezultatul contestatiei se comunica functionarului public in termen de 5 zile lucratoare de la solutionarea acesteia. In conditiile in care functionarul public nu a contestat rezultatul evaluarii, o copie a raportului de evaluare, certificata pentru conformitate cu originalul de catre persoana cu atributii privind evidenta personalului din cadrul compartimentului de resurse umane, se comunica functionarului public.
 

Functionarul public nemultumit de rezultatul evaluarii performantelor profesionale individuale se poate adresa instantei de contencios administrativ, in conditiile legii.
Avand in vedere formularul privind Raportul de evaluare veti tine cont de urmatoarele:
 

Comentariile functionarului public evaluat :
Numele si prenumele functionarului public evaluat: ………………………………..
Functia: …………………………………….
Semnatura functionarului public evaluat: ............................……………..
Data: ……………………………………….
Numele si prenumele evaluatorului: …………………………………………….
Functia: ……………………………………..
Semnatura evaluatorului: ……………………………………………
Data: ………………………………………
Mentiuni privind modificarea Raportului de evaluare de catre contrasemnatar si motivarea modificarii:
Numele si prenumele persoanei care contrasemneaza: ..................……………………………
Functia: ......................……………………………………………………………………………...

Semnatura persoanei care contrasemneaza: ..........................……..
Data: .................................…………………..
Comentariile functionarului public evaluat:
Numele si prenumele functionarului public evaluat : ………………………………..
Semnatura: ............................……………..
Data: ……………………………………….
Mentiuni privind modificarea Raportului de evaluare in urma admiterii contestatiei   

Numele si prenumele conducatorul autoritatii sau institutiei publice: ..................……………………………

Semnatura..........................……..
Data: .................................…………………..


Nota:
  daca este cazul

se completeaza in situatia modificarii raportului de evaluare de catre contrasemnatar
daca este cazul
se completeaza in situatia modificarii raportului de evaluare de catre contrasemnatar
se completeaza de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice in situatia modificarii Raportului de evaluare in urma admiterii contestatiei
se completeaza daca Raportul de evaluare a fost modificat in urma admiterii contestatiei
 

Asadar, conducatorul completeaza raportul de evaluare initial la rubricile sus prevazute. Consideram ca nu exista nicio obligatie in sarcina Compartimentului de Resurse Umane.


Un raspuns oferit in februarie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica. 

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016