de Ioana Stoica 08 Aug. 2022 9933 |
Va reamintim ca potrivit art. 26 alin.(5) din Legea nr.153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare valoarea anuala a indemnizatiei de vacanta este la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata si se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat in cursul anului calendaristic.
"Fiind o institutie publica finantata integral din bugetul de stat, (serviciul de ambulanta judetean), avem persoane care au calitate de salariat, dar pentru care este suspendat CIM-ul pentru cresterea copilului pana la 2 ani. Pentru a nu pierde indemnizatia lunara asigurata pentru cele 2 ani de la Statul Roman, intrucat posturile sunt ocupate cu CIM determinat, aceste persoane au dreptul de a primi vouchere de vacanta 1.450 lei/an? Impozitul aferent se plateste de catre salariat la casieria institutiei, dupa care va fi transferat catre stat? Si in D112 unde se raporteaza? Randul 3.13?"
Raspunsul specialistilor:
Conform art.I din OUG nr.130/2021, Institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, acorda, anual, in perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2026, vouchere de vacanta in cuantum de 1.450 lei pentru un salariat.
Astfel, conform art. 1 alin.(2) din OUG 8/2009, institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea 500/2002 si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea 273/2006 , indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, acorda, anual, in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2026, vouchere de vacanta in cuantum de 1.450 lei pentru un salariat.
Conform art. IV alin.(1) din OUG 130/2021 voucherele de vacanta aferente anilor 2022-2026 se emit doar pe suport electronic.
Totodata, conform art. 3 din Normele metodologice aprobate prin HG 215/2009, cu modificarile si completarile ulterioare angajatorii, dupa caz, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau reprezentantii beneficiarilor, vor stabili, prin contractele colective de munca, respectiv prin regulamente interne, reguli privind modul de acordare a primei de vacanta sub forma voucherelor de vacanta, care sa prevada:
a) numarul beneficiarilor din unitate care pot primi vouchere de vacanta si nivelul sumelor care se acorda beneficiarilor sub forma voucherelor de vacanta, tinand seama de posibilitatile financiare proprii ale angajatorilor;
b) categoriile de beneficiari care primesc vouchere de vacanta;
c) forma suportului pe care sunt emise voucherele de vacanta, respectiv suport electronic si/sau hartie.
In cazul salariatilor din institutiile si autoritatile publice, prevazute de art. 1 alin. (2) din ordonanta de urgenta, se acorda o singura indemnizatie de vacanta, sub forma de vouchere, in cuantum de 1.450 lei pentru un salariat, in limita sumelor prevazute in buget alocate cu aceasta destinatie.
Potrivit art. 12 alin.(2) din anexa la HG 215/2009 cuantumul acordat salariatilor, altii decat cei prevazuti la art. 3 alin. (2) – respectiv salariatii din sectorul bugetar-, sub forma voucherelor de vacanta se stabileste, in conditiile legii, de catre angajatori proportional cu perioada de exercitare a raportului de serviciu sau durata contractului de munca, intr-un an calendaristic.
Astfel, in opinia noastra, voucherele de vacanta se acorda si personalului care, in perioada de referinta beneficiaza de concediu pentru incapacitate temporara de munca, concediu de maternitate, concediu de risc maternal, concediu pentru ingrijirea copilului bolnav numai daca acestea au desfasurat efectiv activitate in perioada de referinta, indiferent de perioada lucrata.
In situatia in care persoana in cauza pe intreaga perioada de referinta a fost suspendata pentru efectuarea concediului pentru cresterea copilului apreciem ca aceasta nu este indreptatita la acordarea voucherelor de vacanta. Apreciem ca acest aspect rezulta inclusiv din analiza dispozitiilor art. 145 din Codul muncii care statueaza ca la stabilirea duratei concediului de odihna anual, perioadele de incapacitate temporara de munca si cele aferente concediului de maternitate, concediului de risc maternal si concediului pentru ingrijirea copilului bolnav se considera perioade de activitate prestata.
Insa, pornind de la scopul acordarii voucherelor de vacanta, respectiv recuperarea capacitatii de munca, si tinand cont de perioada de referinta, in lipsa altor prevederi legale care sa reglementeze in mod diferit acest aspect, apreciem ca voucherele de vacanta se acorda inclusiv persoanelor care au revenit in cursul acestui an din concediul pentru cresterea copilului, acestea beneficiind de vouchere de vacanta de la data revenirii, fiind necesar totusi ca de la acest moment persoana in cauza sa presteze efectiv activitate in cursul acestui an.
Un raspuns valabil la data de 11.07.2022, oferit de expertii de la PortalInstitutiiPublice >>>
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.