Zi LIBERA platita pentru membrii comisiei de votare - Conditii de acordare

de Florentina Buzea 26 Nov. 2024 513

Zi LIBERA platita pentru membrii comisiei de votare - Conditii de acordare
Va reamintim ca, potrivit statului roman, art. V din OUG nr. 98 din 25 iulie 2024 reglementeaza unele masuri pentru organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Presedintele Romaniei din anul 2024 si a alegerilor pentru Senat si Camera Deputatilor din anul 2024.


Ce zile libere platite vor avea membrii comisiei de votare? Iata un studiu de caz relevant in aceasta situatie, prezentat de PortalCodulMuncii:
 

"Conform Legii 370 /2004, art. 67, alin. (10) si OUG 98, art. 5, alin. (10) - membrii comisiei de votare au dreptul la o zi libera platita. In aceasta situatie are si societatea noastra un angajat. Intrebarea mea este: ziua libera platita de angajatorul privat este din fondul de salarii? Daca angajatorul nu acorda ziua libera este contraventie? ca in niciunul din actele normative de mai sus nu este specificat acest lucru. Sau ziua libera este doar pentru angajatii din sistemul public care fac parte din comisiile de votare?"


Raspunsul specialistilor: 

 

Art. V din OUG nr. 98 din 25 iulie 2024 privind unele masuri pentru organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Presedintele Romaniei din anul 2024 si a alegerilor pentru Senat si Camera Deputatilor din anul 2024 stipuleaza urmatoarele:

 

GHIDUL practic 17 tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal, in care gasiti solutii complete si argumentate impecabil pentru orice problema care poate aparea la gestionarea unui concediu. Indiferent ca este vorba despre un concediu medical, de ingrijitor, de risc maternal, de acomodare, de odihna, fara plata etc. – aflati raspunsul dorit AICI >>>

 

(1) La alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 2024 si alegerile pentru Senat si Camera Deputatilor din anul 2024 pentru activitatea desfasurata in cadrul birourilor si oficiilor electorale, cat si pentru suportul tehnic al acestora se acorda urmatoarele indemnizatii:


a) 330 de lei pe zi de activitate pentru presedintii birourilor electorale ale sectiilor de votare din tara, loctiitorii acestora si operatorii de calculator;
b) 240 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare din tara, altii decat cei prevazuti la lit. a);
c) 300 de lei pe zi de activitate pentru presedintii birourilor electorale judetene, ai birourilor electorale de circumscriptie judeteana, ai birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, ai oficiilor electorale, pentru presedintele Biroului Electoral de Circumscriptie al Municipiului Bucuresti pentru loctiitorii acestora, precum si pentru ceilalti membri ai acestor birouri electorale;
d) 170 de lei pe zi de activitate pentru informaticieni;
e) 200 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale judetene, al birourilor electorale de circumscriptie judeteana, al birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, al oficiilor electorale, al Biroului Electoral de Circumscriptie al Municipiului Bucuresti, precum si pentru statisticienii acestora;
f) 350 de lei pe zi de activitate pentru presedintele fiecarui Biroului Electoral Central, loctiitorul acestuia si ceilalti membri ai Biroului Electoral Central; 5
g) 300 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al fiecarui Biroului Electoral Central, precum si pentru statisticienii acestora;
h) 330 de lei pe zi de activitate pentru presedintele biroului electoral pentru sectiile de votare din strainatate, respectiv al biroului electoral de circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii, pentru loctiitorii acestora, precum si pentru ceilalti membri ai acestor birouri electorale;
i) 250 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al biroului electoral pentru sectiile de votare din strainatate, respectiv al biroului electoral de circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii, precum si pentru statisticienii acestora;
j) 730 de lei pe zi de activitate pentru presedintii si loctiitorii birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate;
k) 660 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate care indeplinesc si atributiile operatorilor de calculator;
l) 600 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate, altii decat cei prevazuti la lit. j) si k);
m) 350 de lei pe zi de activitate pentru presedintii birourilor electorale pentru votul prin corespondenta, loctiitorii acestora;
n) 240 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale pentru votul prin corespondenta;
o) 330 de lei pe zi de activitate pentru operatorii de calculator ai birourilor electorale pentru votul prin corespondenta;
p) presedintii birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate, care indeplinesc si atributiile birourilor electorale pentru votul prin corespondenta, loctiitorii acestora si membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate primesc in plus o indemnizatie fixa de 350 lei, sub conditia receptionarii de plicuri privind exercitarea votului prin corespondenta.

 

(2) Fondurile necesare pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare in vederea participarii la procesul electoral ale presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate, ale loctiitorilor acestora, precum si ale membrilor birourilor electorale pentru sectiile de votare din strainatate desemnati sau propusi de catre sefii misiunilor diplomatice si ai oficiilor consulare se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Externe, in limitele prevazute de Hotararea Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi si obligatii ale personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

(3) Membrii birourilor si oficiilor electorale, operatorii de calculator, personalul tehnic auxiliar, statisticienii, informaticienii, precum si personalul Ministerului Afacerilor Interne inclus in planurile de masuri specifice domeniilor ordinii si sigurantei publice pentru asigurarea securitatii operatiunilor si activitatilor derulate pentru buna organizare si desfasurare a proceselor electorale, au dreptul la o indemnizatie de protocol de 35 de lei de persoana pentru fiecare zi de activitate.

(4) Personalul Ministerului Afacerilor Interne inclus in planurile de masuri specifice domeniilor ordinii si sigurantei publice pentru asigurarea securitatii operatiunilor si activitatilor derulate pentru buna organizare si desfasurare a proceselor electorale beneficiaza de o indemnizatie pe zi de activitate de 250 de lei.

 

(5) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 227/2015 privind  Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru indemnizatiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se datoreaza si se vireaza numai impozitul pe venit, conform legii.

(6) Pe durata functionarii birourilor si oficiilor electorale, autoritatile si institutiile publice la care sunt angajate persoanele prevazute la alin. (1) - (4) le asigura acestora plata drepturilor salariale, a indemnizatiilor de detasare, precum si a oricaror alte diurne si drepturi banesti cuvenite potrivit legii.

(7) Primirea indemnizatiei prevazute la alin. (1) - (4) nu afecteaza dreptul de a primi alte diurne, indemnizatii, pensii sau alte drepturi banesti cuvenite in baza unor legi speciale.

 

(8) La alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 2024 si alegerile pentru Senat si Camera Deputatilor din anul 2024, de sumele prevazute la art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea si alte drepturi ale judecatorilor, procurorilor si altor categorii de personal din sistemul justitiei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 45/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza numai judecatorii a caror prezenta in cadrul birourilor electorale este obligatorie potrivit legii.

 

(9) Pe durata functionarii birourilor electorale, presedintii birourilor electorale ale sectiilor de votare din tara si loctiitorii acestora se considera detasati.

(10) Membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare din tara si operatorii de calculator ai acestora au dreptul sa primeasca, la cerere, o zi libera platita de la locul de munca, in ziua urmatoare zilei votarii, pe baza adeverintei eliberate in acest sens de catre biroul electoral judetean, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucuresti sau Autoritatea Electorala Permanenta, dupa caz.

(11) La cerere, membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate primesc adeverinte de la presedintii Birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate care atesta activitatea desfasurata in sectia de votare.


 
Asadar, membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare din tara au dreptul sa primeasca la cerere o zi libera platita de la locul de munca, in ziua urmatoare datei votarii, respectiv in ziua de 25 noiembrie, pe baza adeverintei eliberate in acest sens de catre biroul electoral judetean, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucuresti sau Autoritatea Electorala Permanenta, dupa caz.
 

Astfel, avand in vedere ca legea nu face distinctie intre angajatii la stat si angajatii din mediul privat, rezulta in mod indubitabil faptul ca orice salariat care participa in calitate de membru la alegeri, va primi, in baza Adeverintei eliberata de AEP in ziua urmatoare, o zi libera platita.
 
Salariatul va fi pontat cu ZLP (zi libera platita), iar plata acelei zile se va efectua din fondul de salarii al societatii al carei angajat este persoana respectiva.

Intr-adevar, pentru neacordarea zilei libere nu exista nicio sanctiune prevazuta in vreun act normativ, insa salariatul are posibilitatea de a formula o actiune in justitie pentru plata acelei zile acordata ca platita de catre actul normative mai sus invocat. Din punctul nostru de vedere, nu exista motiv justificat pentru refuzul angajatorului de a plati ziua libera , conform dispozitiilor legale in vigoare.


Un raspuns oferit in noiembrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la experti in legislatia muncii si resurse umane.

 

Florentina Buzea Autor: Florentina Buzea
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept). 

Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016