Directie de Asistenta Sociala (DAS) - procedura de infiintare si obligatii

de Florentina Buzea 01 Iul. 2025 367

Directie de Asistenta Sociala (DAS) - procedura de infiintare si obligatii
Conform HG 797/2017, directiile de asistenta sociala sunt institutii publice specializate in administrarea si acordarea beneficiilor si serviciilor sociale, infiintate in subordinea consiliilor locale ale municipiilor si oraselor.


In cazul in care DAS nu are personalitate juridica, aceasta functioneaza ca un compartiment functional in aparatul de specialitate al primarului, conform prevederilor legale.

 

Iata un studiu de caz relevant, prezentat de PortalInstitutiiPublice:
 

"O directie de asistenta sociala fara personalitate juridica, infiintata in cadrul unei primarii de oras, in baza carei legislatii este infiintata si functioneaza? De asemenea, pentru a functiona, este obligatoriu ca aceasta directie sa indeplineasca toate criteriile din Regulamentul cadru de organizare si functionare al directiei de asistenta sociala organizate in subordinea consiliilor locale ale municipiilor si oraselor, respectiv sa aiba stuctura organizatorica completa mentionata in regulamentul cadru? Iar daca nu o are, nu are nici o obligatie sa indeplineasca atributiile mentionate in regulamentul de organiare si functionare stabilit in baza acelui Regulament cadru? Solicit sprijin in lamurirea acestor aspecte, deoarece colegele de la asistenta sociala sustin ca desi directia respectiva a fost infiintata in baza HG 797/2017, are la baza un regulament de organizare si functionare aprobat printr-o hotarare a consiliului local in baza HG 797/2017, sustin ca nu au nici o obligatie in ceea ce priveste atributiile stabilite prin HG 797/2017, deoarece acel regulament nu a intrat in vigoare nici pana acum, pe motivul ca postul de asistent social este vacantsi ca nu au structura organizatorica completa stabilita de HG 797/2017 (in cadrul compartimentului fiind angajati trei functionari publici cu atributii clare pe linie de asistenta sociala). Sper ca am avut coerenta si va multumesc pentru un raspuns cat mai rapid, pe care sa il pot prezenta si conducerii."


Raspunsul specialistilor: 
 

Directia de Asistenta Sociala (DAS) fara personalitate juridica, infiintata in cadrul unei primarii de oras, functioneaza in baza HG 797/2017, care aproba regulamentele-cadru de organizare si functionare ale serviciilor publice de asistenta sociala.


1. Baza legala a infiintarii si functionarii
 

-    HG 797/2017

-    Legea 292/2011 – Legea asistentei sociale

-    Codul administrativ – OUG nr. 57/2019, privind organizarea institutiilor publice

Conform HG 797/2017, art. 1 si 2, directia de asistenta sociala este un compartiment functional din aparatul de specialitate al primarului, fara personalitate juridica, care se infiinteaza prin hotarare a consiliului local, cu avizul AJPIS.

 

Articolul 1
 

(1) Se aproba regulamentele-cadru de organizare si functionare ale serviciilor publice de asistenta sociala organizate potrivit prevederilor art. 113 alin. (1) din Legea asistentei sociale nr. 292/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, care prevede urmatoarele: domeniul de competenta al serviciului de interes public judetean/local, functiile si atributiile acestuia in asigurarea de catre autoritatile administratiei publice locale a politicilor sociale, etapele de parcurs in realizarea atributiilor, structura orientativa de personal si principalele atributii ale personalului.
(2) Regulamentul-cadru de organizare si functionare al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului din subordinea consiliului judetean/consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti este prevazut in anexa nr. 1.
(3) Regulamentul-cadru de organizare si functionare al directiei de asistenta sociala organizate in subordinea consiliilor locale ale municipiilor si oraselor este prevazut in anexa nr. 2.
(4) Regulamentul-cadru de organizare si functionare al compartimentului de asistenta sociala organizat la nivelul comunelor este prevazut in anexa nr. 3.

 

2. Obligatia respectarii regulamentului-cadru si a structurii organizatorice

 

HG nr. 797/2017 prevede ca, la elaborarea regulamentului propriu de organizare si functionare si a structurii proprii de personal, serviciul public de asistenta sociala are in vedere regulamentul-cadru prevazut la art. 1 aplicabil. 

Structura orientativa de personal pentru aparatul propriu al serviciilor publice de asistenta sociala infiintate la nivelul municipiilor si oraselor este compusa din cel putin urmatoarele persoane:

-o persoana responsabila de domeniul beneficiilor de asistenta sociala;
-doua persoane responsabile de domeniul serviciilor sociale, din care cel putin un asistent social.

Aceasta structura este orientativa, iar consiliul local are competenta de a aproba structura organizatorica si numarul de posturi aferente serviciilor publice de asistenta sociala, cu respectarea criteriilor orientative de personal prevazute in regulamentul-cadru. 

 

Conform HG 797/2017:

 

Articolul 4

(1) Structura organizatorica si numarul de posturi aferente serviciilor publice de asistenta sociala prevazute la art. 1 alin. (2) se aproba de consiliul judetean/consiliul local al sectorului municipiului Bucuresti, cu respectarea criteriilor orientative de personal prevazute in anexa la Regulamentul-cadru de organizare si functionare al Directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului, prevazut in anexa nr. 1

 (2) Structura orientativa de personal pentru aparatul propriu al serviciilor publice de asistenta sociala infiintate la nivelul municipiilor, oraselor si comunelor este compusa din cel putin urmatoarele persoane:

a) o persoana responsabila de domeniul beneficiilor de asistenta sociala;
b) 2 persoane responsabile de domeniul serviciilor sociale, din care cel putin un asistent social.

 

(3) La structura de personal prevazuta la alin. (2) se adauga, dupa caz, un responsabil de caz la 50 de cazuri pentru copiii pentru care se afla in implementare un plan de servicii, un manager de caz la 100 de asistenti personali, un manager de caz la 50 de persoane adulte cu dizabilitati aflate in familie, cu planul individual de servicii in implementare, precum si cu masurile luate in legatura cu adultul cu handicap, un manager de caz la 50 de persoane varstnice pentru care este in implementare un plan individualizat de asistenta si ingrijire, precum si un responsabil de caz la 300 de persoane indreptatite la beneficii de asistenta sociala acordate pe baza testarii veniturilor.

 

3. Obligatia indeplinirii atributiilor stabilite prin regulamentul-cadru

 

Indiferent de completitudinea structurii organizatorice, DAS are obligatia de a indeplini atributiile stabilite prin regulamentul-cadru, in masura in care acestea sunt aplicabile si in conformitate cu resursele disponibile.

Faptul ca un post, cum ar fi cel de asistent social, este vacant nu exonereaza DAS de responsabilitatea de a asigura functiile esentiale ale serviciului public de asistenta sociala.

 

4. In concluzie, DAS, chiar si fara personalitate juridica, functioneaza in baza HG nr. 797/2017 si are obligatia de a respecta regulamentul-cadru si de a indeplini atributiile stabilite, adaptandu-se in functie de resursele umane si materiale disponibile.

Este recomandat ca autoritatile locale sa asigure ocuparea posturilor vacante si sa adapteze structura organizatorica pentru a indeplini eficient atributiile serviciului public de asistenta sociala.

 

Totodata, Directia trebuie sa-si indeplineasca atributiile in limita resurselor disponibile. Personalul existent (cei 3 functionari) trebuie sa preia si celelalte atributiile, daca sunt in fisa postului sau daca sunt delegate prin decizie interna.

 

Legea nu specifica faptul ca daca nu exista o organigrama completa, nu mai exista nicio obligatie. Aceasta e o interpretare eronata si periculoasa, care poate atrage sanctiuni, inclusiv de la AJPIS, Curtea de Conturi sau ANFP.

Astfel, Directia este legal infiintata prin HCL, in baza HG 797/2017, si chiar fara organigrama completa, nu este scutita de atributii. Personalul existent trebuie sa preia atributii esentiale. HG 797/2017 este in vigoare, nu e optionala si nici „neintrata in vigoare”.


Un raspuns oferit in iunie 2025, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

Florentina Buzea Autor: Florentina Buzea
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept). 

Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016