de Florentina Buzea 08 Oct. 2024 261 |
Poprirea este o forma de executare silita indirecta, care are ca efect principal indisponibilizarea/blocarea conturilor bancare apartinand debitorului poprit, pana la momentul indestularii in tot a creantei (datoriei) apartinand creditorului urmaritor. Poprirea urmareste atat sumele prezente in conturile debitorului, dar si sumele viitoare. Dispozitiile legale privind poprirea se regasesc in Codul de procedura fiscala si Codul de procedura civila.
Astfel, impotriva titlului de creanta, precum si impotriva altor acte administrative fiscale se poate formula contestatie.
Iata un studiu de caz relevant, explicat de specialistii de la PortalInstitutiiPublice:
"Un contribuabil persoana juridica a solicitat in instanta anularea deciziei de impunere si a notificarii de plata a impozitelor si taxelor locale. La o saptamana dupa depunerea in instanta a actiunii judecatoresti, Primaria a instituit poprirea pe conturile contribuabilului. Primaria a procedat corect sau nu mai avea dreptul de a executa atat timp cat exista un proces pe rolul instantei?"
Raspunsul specialistului:
Contestatia este o cale administrativa de atac si nu inlatura dreptul la actiune al celui care se considera lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal.
Baza de impozitare si creanta fiscala stabilite prin decizie de impunere se contesta numai impreuna. Bazele de impozitare constatate separat intr-o decizie referitoare la baza de impozitare pot fi atacate numai prin contestarea acestei decizii.
Daca actul administrativ fiscal nu contine elementele prevazute la art. 46 alin. (2) lit. i) din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala (posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si organul fiscal la care se depune contestatia), contestatia poate fi depusa, in termen de 3 luni de la data comunicarii actului administrativ fiscal, la organul fiscal emitent al actului administrativ atacat.
Contestatiile formulate impotriva titlurilor de creanta, precum si impotriva altor acte administrativ-fiscale emise de organul fiscal central se solutioneaza de catre structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice.
Activitatea de solutionare a contestatiilor se realizeaza de catre structura specializata din cadrul aparatului propriu al Ministerului Finantelor Publice atat la nivel central, cat si la nivel teritorial.
Contestatiile formulate impotriva actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale locale din cadrul autoritatilor administratiei publice locale se solutioneaza de catre aceste organe fiscale.
Modificarile din legislatie trebuie cunoscute! Cu totii am primit propriri pe salariul unui angajat - Folositi explicatiile specialistilor pentru a scapa de orice dubiu - Popririle din Salariu – noul Ghid Practic - Obligatii, Capcanele din lege + Greseli frecvente si Evitarea lor, detalii AICI >>>
Contestatiile formulate impotriva actelor administrativ-fiscale emise de alte autoritati publice care, potrivit legii, administreaza creante fiscale se solutioneaza de catre aceste autoritati. In solutionarea contestatiei, organul de solutionare competent se pronunta prin decizie. Decizia emisa in solutionarea contestatiei este definitiva in sistemul cailor administrative de atac si este obligatorie pentru organul fiscal emitent al actelor administrative fiscale contestate. In solutionarea contestatiei organul competent verifica motivele de fapt si de drept care au stat la baza emiterii actului administrativ fiscal. Analiza contestatiei se face in raport cu sustinerile partilor, cu dispozitiile legale invocate de acestea si cu documentele existente la dosarul cauzei.
Solutionarea contestatiei se face in limitele sesizarii. Organul de solutionare competent, pentru lamurirea cauzei, poate solicita: a) punctul de vedere al directiilor de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice, ANAF sau al altor institutii si autoritati competente sa se pronunte in cauzele respective; b) efectuarea, de catre organele competente, a unei constatari la fata locului.
Prin solutionarea contestatiei nu se poate crea o situatie mai grea contestatorului in propria cale de atac. Contestatorul, intervenientii sau imputernicitii acestora poate/pot sa depuna probe noi in sustinerea cauzei.
Contestatorul poate solicita organului de solutionare competent sustinerea orala a contestatiei. In acest caz, organul de solutionare fixeaza un termen pentru care convoaca contestatorul, intervenientii sau imputernicitii acestora.
Aceasta solicitare poate fi adresata organului de solutionare competent in termen de cel mult 30 de zile de la data inregistrarii contestatiei, sub sanctiunea decaderii. Contestatiile formulate potrivit prezentului titlu se solutioneaza in termen de 45 de zile de la inregistrare.
Introducerea contestatiei pe calea administrativa de atac nu suspenda executarea actului administrativ fiscal.
Contestatorul are dreptul de a cere suspendarea executarii actului administrativ fiscal, in temeiul Legii 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Suspendarea actelor administrativ-fiscale presupune indeplinirea a trei conditii:
(i) existenta unui „caz bine justificat”,
(ii) riscul producerii unei „pagube iminente”
(iii) plata unei cautiuni. Primele doua notiuni sunt definite in Legea nr. 554/2004, iar obligatia achitarii (in prealabil) a cautiunii este prevazuta de art. 278 Cod procedura fiscala.
Instanta competenta poate suspenda executarea, daca se depune cautiunea astfel:
a) de 10%, daca aceasta valoare este pana la 10.000 lei;
b) de 1.000 lei plus 5% pentru ceea ce depaseste 10.000 lei;
c) de 5.500 lei plus 1% pentru ceea ce depaseste 100.000 lei;
d) de 14.500 lei plus 0,1% pentru ceea ce depaseste 1.000.000 lei
e) 1.000 lei, daca obiectul contestatiei nu este evaluabil in bani.
In cazul suspendarii executarii actului administrativ fiscal, dispusa de instantele de judecata in baza prevederilor Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, toate efectele actului administrativ fiscal sunt suspendate pana la incetarea acesteia si obligatiile fiscale nu se inscriu in certificatul de atestare fiscala.
Suspendarea executarii actului administrativ fiscal dispusa potrivit art. 14 din Legea 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, inceteaza de drept si fara nicio formalitate daca actiunea in anularea actului administrativ fiscal nu a fost introdusa in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de solutionare a contestatiei.
Prin decizie contestatia poate fi admisa, in totalitate sau in parte, ori respinsa. Decizia privind solutionarea contestatiei se comunica contestatorului, persoanelor introduse in procedura de solutionare a contestatiei, precum si organului fiscal emitent al actului administrativ atacat.
Deciziile emise in solutionarea contestatiilor impreuna cu actele administrative fiscale la care se refera pot fi atacate de catre contestator sau de catre persoanele introduse in procedura de solutionare a contestatiei, la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta, in conditiile legii.
In situatia nesolutionarii contestatiei in termen de 6 luni de la data depunerii contestatiei, contestatorul se poate adresa, pentru anularea actului, instantei de contencios administrativ competente potrivit Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. La calculul termenului de 6 luni nu se iau in considerare perioadele prevazute la art. 77 alin. (2)din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si nici cele in care procedura de solutionare a contestatiei este suspendata potrivit art. 277. Procedura de solutionare a contestatiei inceteaza la data la care organul fiscal a luat la cunostinta de actiunea in contencios administrativ formulata de contribuabil/platitor.
In concluzie, Primaria, a procedat in mod legal atunci cand a instituit procedura asupra conturilor debitorului, deoarece atat timp cat instanta nu a dispus si nu s-a pronuntat cu privire la suspendarea executarii actului administrative, actul respective se bucura de prezumtia de legalitate, producandu-si efectele.
Un raspuns oferit in octombrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie fiscala.
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.