Principalele obiective si activitati in domeniul taxelor si impozitelor locale

de Cristian Tanase 25 Mai. 2020 2377

Principalele obiective si activitati in domeniul taxelor si impozitelor locale
Care sunt principalele obiective si activitati desfasurate in cadrul compartimentului de administrare a impozitelor si taxelor locale al unei primarii?


Raspunsul specialistului:

Potrivit art. 7 pct. 5 din Codul fiscal, autoritate fiscala competenta reprezinta Ministerul Finantelor Publice si serviciile de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale, dupa caz, care au responsabilitati fiscale.

Totodata, orice persoana care trebuie sa obtina un certificat, un aviz sau o autorizatie mentionata in Capitolul V - Taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si a autorizatiilor din

Codul fiscal, trebuie sa plateasca o taxa la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale inainte de a i se elibera certificatul, avizul sau autorizatia necesara.

Este de precizat ca, persoanele care datoreaza taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate sunt obligate sa depuna o declaratie la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale in termen de 30 de zile de la data amplasarii structurii de afisaj.

In plus, autoritatile adminsitratiei publice locale calculeaza impozitul, inclusiv impozitul pe spectacole, avand posibulitatea stabilirii unor taxe speciale pentru functionarea serviciilor publice locale. Domeniile in care consiliile locale/judetene, dupa caz, pot adopta taxe speciale pentru serviciile publice locale, precum si cuantumul acestora se stabilesc in conformitate cu prevederile Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Autoritatea deliberativa a administratiei publice locale, la propunerea autoritatii executive, poate stabili cote aditionale la impozitele si taxele locale prevazute in prezentul titlu, in functie de urmatoarele criterii: economice, sociale, geografice, precum si de necesitatile bugetare locale, cu exceptia taxelor prevazute la art. 494 alin. (10) lit. b) si c) din Codul fiscal.


Autoritatile administratiei publice locale si organele speciale ale acestora, dupa caz, sunt responsabile pentru stabilirea, controlul si colectarea impozitelor si taxelor locale, precum si a amenzilor si penalizarilor aferente.

Conform art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr.  273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, veniturile bugetare locale se constituie, in principal, din venituri proprii, formate din: impozite, taxe, contributii, alte varsaminte, alte venituri si cote defalcate din impozitul pe venit.

Principalele obiective si activitati in acest domeniu ar putea viza, fara a se limita la acestea:

a) inventarierea intregii mase impozabila existenta la nivelul autoritatii administrative locale privind stabilirea impozitelor si taxelor locale aferente persoanelor fizice/persoanelor juridice;
b) elaborarea documentatiilor necesare pentru stabilirea impozitelor, taxelor, tarifelor si taxelor speciale date in competenta administratiei publice locale pentru persoanele fizice/persoanele juridice;
c) calcularea impozitelor si taxele locale datorate de persoanele fizice si persoanele juridice;
d) intocmirea registrul de rol pentru impozite si taxe locale, pentru fiecare contribuabil persoana fizica in parte;
e) gestionarea dosarelor fiscale si a celorlalte documente referitoare la impunerea persoanelor juridice;
e) urmarirea incasarea impozitelor si taxelor datorate de contribuabili;
f) gestionarea declaratiilor de impunere depuse de contribuabili;
g) trimiterea de instiintari persoanelor fizice cu debit fata de bugetul local si, dupa caz, intocmirea borderourilor de debitare si scadere pentru impozitele si taxele datorate de persoanele juridice pe care le transmite spre operare si arhiveaza la dosarul fiscal;
h) eliberarea de adeverinte si certificate fiscale pentru persoanele fizice in baza registrelor fiscale, la termenele si cu respectarea prevederilor legale, privind valoarea de impozitare a bunurilor imobile;
i) intocmirea in termen a situatiilor statistice si informarilor privitoare la activitatea de constatare si stabilire a impozitelor si taxelor datorate de persoanele fizice si juridice;
j) aplicarea unitara a legislatiei cu privire la impozitele si taxele datorate de contribuabili;
k) urmarirea situatiei debitelor si dispunerea de masuri legale pentru incasarea acestora;
l) analizarea, cercetarea si solutionarea cererilor, sesizarilor si reclamatiilor cu privire la stabilirea impozitelor si taxelor stabilite in sarcina contribuabililor;
m) tinerea evidentei inlesnirilor la plata, acordate contribuabililor;
n) identificarea detinatorilor de bunuri pentru care se datoreaza impozite si taxe locale si de intocmirea corespondente legale pentru declararea si inregistrarea bunurilor;
o) aplicarea sanctiunior prevazute de actele normative tuturor contribuabilor care incalca legislatia fiscala si ia toate masurile pentru inlaturarea deficientelor constatate;
p) respectarea cadrului legal si a celor stabilite prin hotarari ale consiliului local ori dispuse de conducerea primariei cu privire la stabilirea, constatarea, urmarirea si incasarea impozitelor si taxelor locale;
r) efectuarea de verificari pentru a actiona operativ in vederea corectarii erorilor din evidenta fiscala care constau din - adrese gresite, nume titular, patrimonii inregistrate eronat etc. pentru efectuare corectii de intocmesc "note de constatare" (in situatia in care se modifica nivelul impozitului sau taxei), care se transmit spre operare si se anexeaza la dosarul fiscal.


Raspuns oferit de Nedelcu Alexandra, Expert Legislatia muncii, pentru PortalInstitutiiPublice.ro
obiective, activitati, taxe locale, note de constatare

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016