Structura organizatorica a unei institutii PUBLICE. Numarul minim de posturi de executie

de Mihaela Croitoru 22 Dec. 2023 1624

Structura organizatorica a unei institutii PUBLICE. Numarul minim de posturi de executie
"Referitor la punerea in aplicare a legii privind unele masuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei, pe termen lung. Va rugam a va exprima punctul de vedere, cu privire la aplicarea art. 391 alin. (3) din O.U.G. nr.57/2019 privind Codul Administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care se prevede faptul, ca structura organizatorica a institutiei publice, trebuie sa respecte urmatoarele cerinte: pentru constituirea unui serviciu este necesar un numar de minimum 10 posturi de executie; pentru constituirea unei directii este necesar un numar de minimum 20 posturi de executie; pentru constituirea unei directii generale este necesar un numar de minimum 35 de posturi de executie.


 Astfel, pentru constituirea unui serviciu, de exemplu, este necesar: 1 post de functie publica de conducere (sef serviciu), care are in subordine, 5 posturi de functii publice de executie si 5 posturi de personal contractual de executie ? Pentru constituirea unei Directii, este necesar: 1 post - functie publica de conducere (director), care are in subordine 9 posturi - functii publice de executie, respectiv 11 posturi - personal contractual de executie?"
 

Raspunsul specialistilor: 

Potrivit dispozitiilor art. 391 alin.(1) din Codul administrativ, forma astfel cum este propusa a se modifica prin Legea privind unele masuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, numarul total al functiilor publice de conducere din cadrul autoritatii sau institutiei publice, cu exceptia functiilor publice de secretar general al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, precum si al functiilor publice de conducere a caror ocupare se face prin detasare cu personal din cadrul institutiilor din sectorul de aparare, ordine publica si siguranta nationala, conform statelor de organizare aprobate, in conditiile legii, este de maximum 8% din numarul total al posturilor aprobate la nivel de ordonator principal de credite.

 

Dupa cum se poate observa, la alin.(3) al aceluiasi articol (care de fapt este alin.(4), numerotarea fiind eronata in forma proiectului de Lege transmisa la promulgare) se stabileste ca prevederile art. 391 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare se aplica in mod corespunzator si entitatilor publice care au incadrat personal contractual. Personalului cu functii publice de conducere eliberat din functie i se aplica prevederile alin. (2).

 

Prin urmare, aceste dispozitii legale se aplica si entitailor publice care au in structura organizatorica atat functii publice, cat si personal contractual (existand de altfel si norma specifica pentru entitatile care au in componenta lor personal contractul – art. XXI din proiectul de Lege).

Ulterior, in cuprinsul aceluiasi articol 391, dar la alin.(3) din Codul administrativ, se stabileste ca structura organizatorica a autoritatilor si institutiilor publice trebuie sa respecte urmatoarele cerinte:

 

a) pentru constituirea unui serviciu este necesar un numar de minimum 10 posturi de executie;
b) pentru constituirea unei directii este necesar un numar de minimum 20 posturi de executie;


c) pentru constituirea unei directii generale este necesar un numar de minimum 35 posturi de executie.

 

Astfel, pe de o parte, numarul total al functiilor de conducere se stabileste la maximum 8% din numarul total al posturilor aprobate la nivel de ordonator principal de credite (care poate fi alcatuit din functii publice si personal contractual), iar pe de alta parte structura organizatorica trebuie sa respecte cerintele minime aferente numarului de posturi (luandu-se in calcul tipurile de posturi de la nivelul respectivei institutii, respectiv functii publice si personal contractual, daca e cazul).

 

Se observa astfel ca in ceea ce priveste componenta structurilor organizatorice, legiuitorul face referire generica la posturi de executie, sens in care apreciem ca acestea ar putea fi alcatuite atat din functii publice, cat si personal contractual, daca respectivele posturi sunt astfel cuprinse si reflectate in statul de functii.

 

Prin urmare, apreciem ca la stabilirea numarului aferent unei structuri (sef serviciu, directie, directie generala) se iau in calcul atat functiile publice, cat si personalul contractual (serviciu – 1 functie publica de conducere + 10 posturi de executie, care pot fi alcatuite atat din functii publice, cat si personal contractual, directie – 1 post functie publica conducere + 20 de functii de executie, ce pot fi alcatuite atat din functii publice, cat si personal contractual, si in mod identic si pentru directie generala – 1 functie publica conducere + 35 posturi de executie, functii publice si personal contractual), cu incadrarea in procentul de 8% stabilit pentru total functii publice conducere. Numarul efectiv al posturilor pe categorii de functii insa este o chetiune specifica ce tine de organizarea si specificul unei entitati publice si nu poate fi stabilit sau prevazut ca atare de legiuitor.

 
Un raspuns oferit in octombrie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratia publica.

 

Mihaela Croitoru Autor: Mihaela Croitoru
Mihaela Croitoru este un editor online cu experienta, dedicat muncii sale, pasionat de domeniul legislativ, atat in ce priveste relatiile de munca din cadrul institutiilor publice, dar si din sectorul privat. Subiectele prezentate sunt, de fiecare data, corecte, informative si de interes pentru angajatii bugetari. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016