Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Sfatul specialistului: Se mentine o functie functionar public perioada determinata in starea de urgenta?

de InfoInstitutii.ro 24 Apr. 2020 923

In cadrul unei institutii, un functionar public numit pe perioada determinata a implinit varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare. Poate continua activitatea pana la expirarea termenului pentru care a fost numit? E nevoie sa mai solicite aprobarea continuarii activitatii? Mentionam ca titularul functiei publice exercita un mandat de demnitar, iar mandatele actualilor alesi locali au fost prelungite ca urmare a starii de urgenta generate pandemia de COVID-19.


Raspunsul specialistului:

In cuprinsul art. 376 din Codul administrativ se prevad drepturile si obligatiile functionarilor publici numiti pe perioada determinata. Astfel, conform acestor dispozitii legale, functionarii publici numiti pe perioada determinatain conditiile art. 375 alin. (1) au aceleasi drepturi si indatoriri ca si functionarii publici numiti pe perioada nedeterminata, cu exceptiile prevazute de prezentul cod.

Totodata, se precizeaza ca in situatia in care, pe durata ocuparii functiei publice de executie temporar vacante potrivit art.375 alin. (1) lit. a) si b), aceasta se vacanteazain conditiile legii, persoana care are competenta legala de numire in functia publica dispune, in cazuri temeinic justificate, numirea functionarului public, cu acordul acestuia, pe durata nedeterminata.

In ceea ce priveste cazurile de incetare de drept a raporturilor de serviciu, observam cala art. 517 alin.(1) lit. d) din Cod se precizeaza ca acestea inceteaza de drept la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, daca persoana care are competenta de numire in functia publica nu dispune aplicarea prevederilor alin. (2).

Asadar, pentru acest caz de incetare de drept legiuitorul a prevazut posibilitatea mentinerii in activitate si inlaturarea intervenirii cauzei de incetare de drept, daca sunt aplicate si respectate conditiile de la alin.(2) al art. 517.

Conform alin. (2) anterior invocat, in mod exceptional, pe baza unei cereri formulate cu 2 luni inainte de data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare si cu aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice, functionarul public poate fi mentinut in functia publica detinuta maximum 3 ani peste varsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu. Pe perioada in care este dispusa mentinerea in activitate pot fi aplicate dispozitiile art. 378.

Se observa ca la art. 517 alin. (1) lit. k) din Codul administrativ legiuitorul reglementeaza un alt caz in care intervine incetarea de drept a raporturilor de serviciu, respectiv la data expirarii termenului in care a fost ocupata pe perioada determinata functia publica, cu exceptia aplicarii prevederilor art. 376 alin. (2).
Se observa astfel ca pentru acest caz de incetare de drept, la expirarea termenului pentru a fost incheiat raportul de serviciu, exceptia reglementata de legiuitor vizeaza doar aplicarea prevederilor art. 376 alin. (2).



Insa, in conditiile in care functionarii publici numiti pe perioada determinata in conditiile art. 375 alin. (1) au aceleasi drepturi si indatoriri ca si functionarii publici numiti pe perioada nedeterminata, cu exceptiile prevazute de prezentul cod, si tinand cont de faptul ca legiuitorul nu a stabilit interdictii, exceptii sau limitari care sa vizeze in mod direct functionarii publici cu raporturi de serviciu pe perioada determinata in termenul pentru care acestea au fost incheiate, apreciem ca pot fi aplicate si in acest caz dispozitiile alin. (2) al art. 517 din Codul administrativ, insa numai pana la expirarea duratei pentru care a fost incheiat, respectiv pana la intervenirea cauzei de incetare de drept prevazuta la art. 517 alin.(1) lit. k) din Cod si numai cu respectarea rigorilor impuse de prevederile alin. (2) al art. 517 anterior mentionat.
Prin urmare, in opinia noastra, pentru a putea continua activitatea persoana in cauza trebuie sa respecte conditiile prevazute la art. 517 alin. (2) si sa formuleze cerere in termenul mentionat in cuprinsul acestuia, respectiv cu 2 luni anterior intervenirii cauzei de incetare de drept a raporturilor de serviciu, cerere ce trebuie aprobata de conducerea institutiei, in caz contrar incetarea de drept intervenind in mod automat la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare.

Raspuns oferit de Nedelcu Alexandra, expert Legislatia muncii, pentru PortalInstitutiiPublice.ro
 

InfoInstitutii.ro Autor: InfoInstitutii.ro
Redactia InfoInstitutii.ro are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul institutiilor publice si legislatiei aferente. 

Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de Codul administrativ, salarizarea bugetara, modificarile privind institutiile publice si spetele contabile si fiscale din acest domeniu. Explicam detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile din sectorul bugetar. 



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Achizitii publice. Modele de documente OBLIGATORII"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016