de Florentina Buzea 25 Aug. 2025 315 |
Incepem prin a va reaminti ca sistemul national de asistenta sociala reprezinta ansamblul de institutii, masuri si actiuni prin care statul, reprezentat de autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si societatea civila. Acestea intervin pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare ori permanente ale situatiilor care pot genera marginalizarea sau excluziunea sociala a persoanei, familiei, grupurilor ori comunitatilor.
Sistemul national de asistenta sociala intervine subsidiar sau, dupa caz, complementar sistemelor de asigurari sociale si se compune din sistemul de beneficii de asistenta sociala si sistemul de servicii sociale.
Care va fi structura unei directii de asistenta sociala si cum se clasifica posturile? Specialistii de la PortalInstitutiiPublice ne lamuresc:
"Daca la nivelul primariei exista o Directie de Asistenta sociala, cu doua compartimente, director, trei functionari publici, un contractual (asistent social) si mai multe posturi de asistent personal al persoanelor cu handicap grav, toate aceste posturi se pot considera in afara organigramei, conform art. III alin. (2) din O.U.G. Nr. 63/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, precum si pentru stabilirea unor masuri financiare, cu modificarile si completarile ulterioare?"
Raspunsul specialistilor:
Analiza juridico-organizatorica privind Directia de Asistenta Sociala (DAS) din cadrul primariei
1. Regimul posturilor in afara organigramei (O.U.G. nr. 63/2010, Art. III alin. (2))
- Art. III alin. (1) prevede ca numarul maxim de posturi din aparatul de specialitate al primarului, din aparatul consiliului judetean si din institutiile publice locale se stabileste conform anexei OUG 63/2010.
In Atentia Departamentului de Resurse Umane
NOUL COR - modificari aparute in 2025!
Absolut vital pentru recrutare, fisa postului si post-angajare, lucrarea Clasificarea Ocupatiilor din Romania actualizat te ajuta la optimizare in activitatea ta, detalii AICI <<<
- Alin. (2) precizeaza ca numarul maxim de posturi nu se aplica capitolelor bugetare: „Invatamant”, „Cultura”, „Sanatate”, „Asigurari si asistenta sociala” si „Servicii publice de interes local sau judetean specializate, cu personalitate juridica”.
- Prin urmare, posturile din cadrul Directiei de Asistenta Sociala care sunt incadrate la capitolul bugetar „Asigurari si asistenta sociala” nu sunt afectate de plafonul maxim de posturi si pot fi considerate, practic, „in afara organigramei” in sensul limitarii impuse de anexa.
2. Structura DAS conform HG 797/2017
- HG 797/2017, Anexa nr. 2, prevede structura orientativa pentru directiile de asistenta sociala din subordinea consiliilor locale, indiferent de personalitatea juridica.
- Structura minima trebuie sa includa cel putin:
- o persoana responsabila de beneficiile de asistenta sociala,
- doua persoane responsabile de servicii sociale, dintre care cel putin un asistent social.
- Art. 11 din Regulamentul-cadru permite existenta mai multor compartimente, inclusiv „Compartimentul asistenti personali si asistenti sociali”.
- Denumirea exacta a compartimentelor este orientativa; consiliul local poate adapta structura in functie de resursele disponibile, cu conditia ca atributiile esentiale sa fie acoperite.
3. Aplicabilitatea OUG 63/2010 la structura DAS
- Deoarece DAS functioneaza in subordinea primariei si isi desfasoara activitatea in cadrul capitolului bugetar „Asigurari si asistenta sociala”, posturile sale nu intra sub plafonul maxim de posturi prevazut de anexa.
- Astfel, toate posturile mentionate – director, cei trei functionari publici, contractual (asistent social) si posturile de asistenti personali pentru persoane cu handicap grav – pot fi considerate in afara organigramei, in sensul limitarii OUG 63/2010, fara a incalca legislatia in vigoare.
4. Conformitatea cu HG 797/2017
- Chiar daca DAS are doar doua compartimente si structura nu respecta denumirile exacte din Anexa nr. 2, aceasta este conforma cu HG 797/2017, atata timp cat:
- functiile esentiale de beneficii, servicii sociale, protectia persoanelor vulnerabile si autoritate tutelara sunt asigurate;
- consiliul local a aprobat structura organizatorica adaptata nevoilor locale si resurselor disponibile.
Asadar, posturile existente in cadrul Directiei de Asistenta Sociala (director, functionari publici, contractual si asistenti personali) pot fi considerate in afara organigramei stabilite prin OUG nr. 63/2010, deoarece DAS se incadreaza la capitolul bugetar „Asigurari si asistenta sociala”. Structura cu doua compartimente este valida si conforma cu HG 797/2017, daca atributiile esentiale ale directiei sunt indeplinite.
Schema Directiei de Asistenta Sociala (DAS)
1. Nivel institutional:
Primaria orasului
• DAS fara personalitate juridica, subordonata consiliului local, functioneaza in baza HG 797/2017.
• Posturile DAS sunt finantate din capitolul bugetar „Asigurari si asistenta sociala”, deci nu intra in plafonul maxim de posturi conform OUG 63/2010, Art. III alin. (2).
2. Structura organizatorica actuala:
DAS are doua compartimente, care pot fi denumite dupa cum urmeaza:
Compartiment Functii / Posturi Observatii legislative
1. Beneficii si servicii sociale - Director DAS
- 1 functionar responsabil de beneficii sociale
- 1 functionar responsabil de servicii sociale
- 1 asistent social contractual Asigura atributiile esentiale: evaluarea si acordarea beneficiilor, dezvoltarea serviciilor sociale, protectia persoanelor vulnerabile.
2. Asistenti personali / suport pentru persoane cu handicap grav - Mai multi asistenti personali Acopera atributiile privind asistenta persoanelor cu handicap grav; este echivalentul compartimentului „Asistenti personali si asistenti sociali” din Anexa nr. 2 HG 797/2017.
3. Observatii privind conformitatea legala:
• Structura nu trebuie sa respecte denumirile exacte din Anexa nr. 2; consiliul local poate adapta compartimentele dupa nevoi si resurse.
• Posturile mentionate pot fi considerate in afara organigramei in sensul OUG 63/2010, deoarece:
o DAS este finantata din capitolul „Asigurari si asistenta sociala”.
o Posturile sunt necesare pentru atributiile legale ale DAS.
4. Atributii acoperite de structura actuala:
• Evaluarea si acordarea beneficiilor sociale;
• Dezvoltarea si furnizarea serviciilor sociale;
• Protectia copilului si a persoanelor cu dizabilitati;
• Activitati de autoritate tutelara.:
Structura cu doua compartimente este valida, toate posturile sunt in afara organigramei conform OUG 63/2010, iar atributiile esentiale ale DAS sunt acoperite conform HG 797/2017.
Un raspuns oferit in august 2025, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.