de Florentina Buzea 24 Apr. 2025 660 |
"In cadrul institutiei publice, persoana care lucreaza la salarizare, neavand un inlocuitor, doreste concediu fara plata pentru 3 luni. In ce conditii se pot externaliza serviciile de salarizare din cadrul institutiei publice?" Raspunsul specialistului:
Externalizarea serviciilor de salarizare intr-o institutie publica este posibila, dar implica respectarea unor conditii legale si procedurale clare.
Institutiile publice pot externaliza anumite servicii, inclusiv serviciile de salarizare, daca nu exista resurse interne suficiente. Aceste servicii pot fi externalzate si achizitionate cu respectarea legislatiei privind achizitiile publice.
In opinia noastra, dimensionarea posturilor pe diferite structuri de activitate si pe nevoi institutionale ar trebui sa fie acoperitoare nevoilor existente la nivelul entitatii publice.
Astfel, numarul posturilor alocat ar trebui sa acopere necesarul activitatii si sa furnizeze suficiente resurse umane care sa indeplineasca in bune conditii activitatile si obiectivele unei anumite entitati, tinand cont de particularitatile organizatorice si specificul activitatii.
In ceea ce priveste incheirea unui contract de prestari servicii, deci externalizarea serviciilor de salarizare, nu trebuie sa mai existe la nivelul institutiei niciun alt compartiment care sa aiba aceste sarcini.
In situatia in care, la nivelul insitutiei exista inca un astfel de compartiment constituit, apreciem ca nu este oportuna si nu se justifica incheierea unui contract de prestari servicii , in conditiile legii, care sa suplineasca activitatea unui salariat aflat in concediu fara plata.
Conditii pentru externalizare in cazul prezentat
Situatia concreta prezentata de catre dvs are in vedere urmatoarele aspect:
- institutia publica are o singura persoana la salarizare care solicita concediu fara plata 3 luni. Totodata, precizati ca nu exista inlocuitor intern.
Solutiile posibile pe care le-ati putea adopta in aceasta situatie:
- delegarea temporara a atributiilor catre alt angajat – daca este posibil.
- angajarea pe durata determinata – conform art. 83 lit. c) din Codul muncii, insa in prezent, in conditiile OUG 156/2024 nu este posibil.
Daca solutiile interne nu sunt viabile, singura varianta este externalizarea serviciilor de salarizare pentru perioada respectiva.
Pasi externalizare salarizare intr-o institutie publica
Asadar, va vom enumera pasii necesari pentru externalizare.
Etapa 1: Justificare - Institutia trebuie sa intocmeasca o nota de fundamentare interna, care sa includa:
- lipsa personalului disponibil, necesitatea continuitatii serviciului de salarizare, perioada pentru care este necesar serviciul respective.
Etapa 2: Initierea unei proceduri de achizitie publica- serviciul de salarizare este considerat un serviciu specializat. In functie de bugetul alocat acestui serviciu pentru perioada de 3 luni, consideram ca se poate incadra in procedura de achizitie directa (daca valoarea este mai mica decat pragul prevazut de dispozitiile 270.120 lei pentru servicii – prag conform art. 7 alin.(5) din legea nr. 98/2016).
Achizitia directa este cea mai rapida si aplicabila varianta pentru 3 luni, daca suma este sub prag.
Etapa 3: Intocmirea contractului. Asadar, contractul va specifica: perioada (3 luni), obligatiile prestatorului, obligatia de a respecta legislatia privind salarizarea in sectorul bugetar, clauze privind confidentialitatea datelor cu caracter personal (GDPR), etc.
Va recomandam sa includeti in contract obligatia prestatorului de a lucra cu REVISAL/REGES, stat de plata, calcul CAS/CASS/IR, pontaje, fluturasi de salariu, etc., respectarea legislatiei specifice pentru personalul bugetar: Legea-cadru 153/2017.Totodata, asigurati-va ca firma externa are experienta cu institutii publice.
Asadar, institutia publica poate externaliza serviciile de salarizare pentru o perioada determinata, cu respectarea legislatiei privind achizitiile publice. Trebuie doar sa urmeze procedura corespunzatoare (de preferat achizitie directa, daca se incadreaza in praguri) si sa justifice necesitatea.
Prin urmare, desi legiuitorul a permis externalizarea anumitor activitati, recomandam prudenta in luarea unei asemenea decizii, justificarea obiectiva a necesitatii fiind definitorie pentru realizarea in bune conditii a externalizarii activitatii dorite.
Baza legala principala:
Legea 98/2016 privind achizitiile publice.
HG 395/2016 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii 98/2016.
Legea 53/2003 – Codul muncii, pentru reglementarea concediului fara plata.
Legea 500/2002 si/sau Legea 273/2006.
Un raspuns oferit in aprilie 2025, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.

Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.