Majorarea salariilor intr-o primarie, prin aprobarea de catre Consiliul Local - PROCEDURA

de Florentina Buzea 06 Dec. 2024 1062

Majorarea salariilor intr-o primarie, prin aprobarea de catre Consiliul Local - PROCEDURA
Gestionarea sistemului de salarizare a personalului din institutiile si autoritatile publice se asigura de fiecare ordonator de credite. Salariile de baza se stabilesc astfel incat impreuna cu indemnizatiile lunare si celelalte elemente ale sistemului de salarizare sa se incadreze in fondurile bugetare aprobate anual pentru cheltuieli de personal, iar nivelul veniturilor salariale sa nu depasesca nivelul indemnizatiei lunare a functiei de viceprimar.


Potrivit prevederilor art. II alin (1) din Legea - cadru 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit caruia stabilirea salariilor de baza aferente functiilor publice si contractuale din cadrul familiei ocupationale „Administratie", utilizate in cadrul aparatului de specialitate al primarului  si din cadrul serviciilor publice aflate in subordinea Consiliului local , se realizeaza prin hotarare a consiliului local, dupa caz, in urma consultarii organizatiei sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor.

Precizam ca trebuie indeplinite procedurile de consultare cu organizatiile sindicale reprezentative in deplina concordanta cu cerintele legale.


Iata un studiu de caz relevant in aceasta situatie, prezentat pe PortalInstitutiiPublice:

"Va rugam sa ne precizati daca in cazul unei Primarii al carui oras detine intre 10.000-20.000 locuitori, care acorda salariile calculate prin inmultirea coeficientului de salarizare aprobat prin HCL in anul 2017, cu salariul plafonat de 2.300 lei, poate sa mareasca veniturile salariale prin majorarea coeficientilor prin aprobarea acestora de catre Consilul Local. De asemenea, ele se vor plafona la nivelul indemnizatiei viceprimarului, exceptand personalul din echipele de implementare fonduri PNRR?"


Raspunsul specialistilor: 

 

Luand in considerare criteriile generale prevazute la art. 8 alin (1) si principiile sistemului de salarizare prevazuta la art. 6 din Legea-cadru nr. 153/2017 urmeaza sa se stabileasca salariile de baza pentru functile publice si functiile contractuale din cadrul aparatului de specialitate al primarului si serviciilor publice din subordinea Consiliului local conform unui proiect de hotarare.

 

Important pentru contabilii din Institutiile Publice: Atentie, riscati amenzi de 4.000 de lei daca nu ati intocmit Manualul de Politici Contabile pentru institutia dvs.!
Legea Contabilitatii va obliga sa aveti Manualul de Politici Contabile, care sa tina cont de Reglementarile Contabile la zi, detalii AICI >>>

 

Salariile de baza propuse  vor fi  majorate  pentru salariatii care detin functii publice sau functii contractuale, de conducere sau executie, ca urmare a analizei situatiei economice generale, a cresterii preturilor la toate categoriile de bunuri si servicii fapt care, in lipsa unor masuri concrete si rapide, vor vulnerabiliza personalul angajat prin diminuarea puterii de cumparare, cu impact semnificativ asupra standardului de viata.

 

Aceasta majorare salariala se va acorda  cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate prin bugetul local, fiind o masura compensatorie fata de scaderea puterii de cumparare din ultima perioada. Majorarea propusa va avea efecte pozitive in sensul preintampinarii migratiei fortei de munca Ia alte institutii cu nivel de salarizare mai mare.

 

In conformitate cu prevederile Legii – cadru 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 11 din CAPITOLUL II – Salarizarea – SECTIUNEA 1 – Sistemul de stabilire a salariilor de baza, soldelor de functii/salariilor de functie, indemnizatiilor de incadrare si indemnizatiile lunare in sectorul bugetar, potrivit carora:
„(1) Pentru functionarii publici si personalul contractual din cadrul familiei ocupationale "Administratie" din aparatul propriu al consiliilor judetene, primarii si consilii locale, din institutiile si serviciile publice de interes local si judetean din subordinea acestora, salariile de baza se stabilesc prin hotarare a consiliului local, a consiliului judetean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in urma consultarii organizatiei sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor.

 

(2) Nomenclatorul functiilor necesare desfasurarii activitatilor specifice fiecarei institutii sau autoritati a administratiei publice locale, precum si ierarhia functiilor sunt prevazute in anexa nr. VIII cap. I lit. A pct. III si cap. II lit. A pct. IV.


(3) Stabilirea salariilor lunare potrivit alin. (1) se realizeaza de catre ordonatorul de credite, cu respectarea prevederilor art. 25.
(4) Nivelul veniturilor salariale se stabileste, in conditiile prevazute la alin. (1) si (3), fara a depasi nivelul indemnizatiei lunare a functiei de viceprimar sau, dupa caz, a indemnizatiei lunare a vicepresedintelui consiliului judetean, sau, dupa caz, a viceprimarului municipiului Bucuresti, corespunzator nivelului de organizare: comuna, oras, municipiu, sectoarele municipiului Bucuresti, primaria generala a municipiului Bucuresti, exclusiv majorarile prevazute la art. 16 alin. (2), cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate in bugetele de venituri si cheltuieli.”

 

Nomenclatorul functiilor necesare desfasurarii activitatilor specifice fiecarei institutii sau autoritati publice locale, precum si ierarhia functiilor sunt prevazute in anexa nr. VIII cap. I, lit. A, pct. III si cap. II lit. A pct. IV.

In conformitate cu art. 11, alin. (4) din Legea – cadru 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, nivelul veniturilor salariale se stabileste, in conditiile prevazute la alin. (1) si (3), fara a depasi nivelul indemnizatiei lunare a viceprimarului, exclusiv majorarile prevazute la art. 16, alin. (2) – implementare proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile, cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate in bugetele de venituri si cheltuieli.

 

Potrivit prevederilor art. 12, din aceeasi lege  - cadru, salariile de baza, gradatiile si indemnizatiile lunare se stabilesc potrivit prevederilor legii – cadru si anexelor I – IX, astfel incat, impreuna cu celelalte elemente ale sistemului de salarizare, sa se incadreze in fondurile aprobate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale pentru cheltuielile de personal, in vederea realizarii obiectivelor, programelor si proiectelor stabilite.

 

Hotararea pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevede majorarea nivelului acestuia la 3.700 lei lunar, incepand cu data de 1 iulie 2024. Tariful orar va fi de 22,024 lei/ora pentru un program normal de lucru in medie de 168 ore/luna.


In conformitate cu prevederile art. 16, alin. (2) si alin. (2^1) din Legea – cadru 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare,
„(2) Indemnizatiile lunare ale presedintilor si vicepresedintilor consiliilor judetene si primarilor si viceprimarilor unitatilor administrativ-teritoriale care implementeaza proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile si/sau fonduri externe rambursabile, precum si prin Mecanismul de redresare si rezilienta se majoreaza cu pana la 50%, in limita bugetului aprobat cu aceasta destinatie.


(2^1) Prin exceptie de la prevederile art. 11 alin. (4), pentru personalul din aparatul propriu de la nivelul consiliilor judetene, primariilor si consiliilor locale sau din cadrul institutiilor si serviciilor publice de interes local si judetean din subordinea acestora, dupa caz, nominalizat in echipele de proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile si/sau fonduri externe rambursabile, precum si personalul implicat in implementarea Mecanismului de redresare si rezilienta prevazut la art. 6 din OUG 155/2020 privind unele masuri pentru elaborarea Planului national de redresare si rezilienta necesar Romaniei pentru accesarea de fonduri externe rambursabile si nerambursabile in cadrul Mecanismului de redresare si rezilienta, aprobata prin Legea 230/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, nivelul veniturilor salariale, majorate potrivit alin. (1), nu poate depasi nivelul indemnizatiei lunare a functiei de viceprimar, vicepresedinte al consiliului judetean sau a viceprimarului municipiului Bucuresti, dupa caz, corespunzator nivelului de organizare: comuna, oras, municipiu, sectoarele municipiului Bucuresti, Primaria Municipiului Bucuresti, majorata potrivit alin. (2), in limita bugetului aprobat cu aceasta destinatie.”

 

Potrivit art. 15 din Legea – cadru 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, „Personalul care exercita activitatea de control financiar preventiv, pe perioada de exercitare a acesteia beneficiaza de o majorare a salariului de baza cu 10%.”

Conform art. 18, alin. (1) din Legea – cadru 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare cu raportare la prevederile Legii 296/2023: „(1) Incepand cu 1 octombrie 2023, ordonatorii de credite acorda obligatoriu, lunar, pentru personalul incadrat ale carui salarii lunare nete sunt de pana la 8.000 lei inclusiv, indemnizatii de hrana la nivelul anual a doua salarii minime pe economie in vigoare la data de 1 ianuarie 2019, actualizat anual cu indicele pretului de consum comunicat anual de Institutul National de Statistica, incepand cu 2025, cu exceptia personalului Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justitiei, Administratiei Nationale a Penitenciarelor, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Protectie si Paza, Serviciului de Telecomunicatii Speciale, Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale, precum si a personalului politiei locale care, potrivit legii, beneficiaza de drepturi de hrana in temeiul OG 26/1994 privind drepturile de hrana, in timp de pace, ale personalului din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.”

 

In atare situatie, salariile de baza pentru functionarii publici si personalul contractual din cadrul familiei ocupationale „Administratie” se pot majora prin HCLM cu respectarea conditiilor sus mentionate.


Un raspuns oferit in noiembrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi oferite de catre experti in legislatia muncii si administratie publica.

 

Florentina Buzea Autor: Florentina Buzea
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept). 

Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016