Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Transparenta veniturilor din sistemul bugetar. Ce facem cand angajatii nu vor ca veniturile lor sa fie publice?

de InfoInstitutii.ro 28 Apr. 2021 635

Transparenta veniturilor din sistemul bugetar. Ce facem cand angajatii nu vor ca veniturile lor sa fie publice?
In situatia in care 4 dintre angajati nu doresc ca veniturile lor sa le fie publice, avand in vedere ca sotiile lucreaza la stat si trebuie sa isi declare anul venitul, cum se poate proceda?


Raspunsul specialistului:
 

La art. 550 din Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste ca personalul contractual depune declaratii de avere si de interese numai in conditiile Legii nr. 176/2010, cu modificarile si completarile ulterioare. 


Astfel, categoriile de personal, inclusiv personal contractual, carora le revine obligatia depunerii declaratiei de avere sunt prevazute la art. 1 din Legea nr.176/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.


Totodata, conform art. 3 alin.(2) din Legea nr.176/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, declaratiile de avere se fac in scris, pe propria raspundere, si cuprind drepturile si obligatiile declarantului, ale sotului/sotiei, precum si ale copiilor aflati in intretinere, potrivit anexei nr. 1.


In cadrul entitatilor in care persoanele au obligatia de a depune declaratii de avere si declaratii de interese, in conformitate cu prevederile legale, se desemneaza persoane responsabile care asigura implementarea prevederilor legale privind declaratiile de avere si declaratiile de interese carora le revine obligatia de a prezenta Lista definitiva cu persoanele care nu au depus in termen sau au depus cu intarziere declaratiile de avere si declaratiile de interese, insotita de punctele de vedere primite, lista ce urmeaza sa se transmita si catre ANI pana la data de 1 august a aceluiasi an.




In declaratia de avere, se vor introduce drepturile si obligatiile din tara si din strainatate ale declarantului si ale familiei sale. Prin familie se intelege sotul, sotia si copii aflati in intretinerea acestora. “Copii aflati in intretinere” reprezinta potrivit Codului civil = copii in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi 26 de ani, precum si copii majori incapabili de munca.
 

Cu toate acestea, in cazurile in care exista norme speciale sau clauze privind asigurarea confidentialitatii veniturilor declarantului sau ale membrilor familiei sale, este obligatorie dovada acestor aspecte, prin anexarea la declaratia de avere a unui document justificativ prin care se confirma existenta clauzei, respectiv prin indicarea normelor speciale care instituie obligatia de confidentialitate, situatie in care Agentia Nationala de Integritate poate dispune anonimizarea veniturilor.
In final, raportat la dispozitiile Legii nr. 176/2010, declaratia de avere se va completa la toate rubricile prevazute de formularul in cauza, inclusiv cu veniturile declarantului si ale membrilor sai de familie realizate in anul fiscal anterior incheiat, asa cum sunt acestea prevazute la art. 61 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, urmand ca, pentru fiecare caz in parte si pe baza documentelor justificative anexate declaratiei de avere, documente din care rezulta existenta clauzei de confidentialitate, Agentia Nationala de Integritate sa se pronunte cu privire la anonimizarea informatiilor privind veniturile realizate.


Prin urmare, chiar si veniturile persoanelor care pot fi consierate supuse unei clauze de confidentialitate trebuie declarate corespunzator, acestea urmand a fi anonimizate, pe baza documentelor justificative care insotesc declaratia de avere, de catre inspectorii ANI.


Conform legii precitate, toate declaratiile de avere ale persoanelor carora le revine obligatia depunerii acesteia vor face controlul inspectorilor de integritate.
Semnalam ca fapta persoanelor care, cu intentie, depun declaratii de avere sau declaratii de interese care nu corespund adevarului constituie infractiunea de fals in declaratii si se pedepseste potrivit Codului penal.


Totodata, nedepunerea declaratiilor de avere si a declaratiilor de interese in termenele prevazute de Legea nr.176/2010, precum si nedeclararea, in declaratia intocmita potrivit anexei nr. 1, a cuantumului veniturilor realizate, sau declararea acestora cu trimitere la alte inscrisuri constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50 lei la 2.000 lei. ANI poate declansa din oficiu procedura de evaluare.


Separat de aceasta obligatie, potrivit art. 33 alin.(1) din Legea nr.153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, toate autoritatile si institutiile publice enumerate la art. 2 alin. (1) si (3) vor publica la sediul propriu si pe pagina proprie de internet, in datele de 31 martie si 30 septembrie ale fiecarui an, si vor mentine publicata o lista a tuturor functiilor din autoritatile sau institutiile publice respective ce intra in categoria personalului platit din fonduri publice, cuprinzand urmatoarele:


a) salariul de baza, solda functiei de baza/salariul functiei de baza, indemnizatia de incadrare sau indemnizatia lunara, dupa caz;
b) tipul, baza de calcul, cota procentuala, valoarea bruta a sporurilor, compensatiilor, adaosurilor, primelor si premiilor eligibile pentru fiecare functie, precum si baza legala a acordarii acestora;
c) valoarea anuala a voucherelor de vacanta care urmeaza sa fie acordate pentru o perioada lucrata de un an, precum si baza legala a acordarii acestora;
d) valoarea anuala a indemnizatiei de hrana care urmeaza sa fie acordata pentru o perioada lucrata de un an, precum si baza legala a acordarii acesteia;
e) orice alte drepturi in bani si/sau in natura, daca este cazul, precum si baza legala a acordarii acestora;
f) orice informatii cu privire la posibile limitari ale venitului salarial, precum si baza legala a acestora.


Nerespectarea prevederilor sus-mentionate atrage raspunderea contraventionala a conducatorului autoritatii sau institutiei publice in cauza si se sanctioneaza cu amenda intre 5.000 si 10.000 lei.


Asadar, aceasta ultima obligatie apartine conducatorului institutiei (daca acest tip de institutie face parte dintre cele enumerate expres la art. 2 alin.(1) sin 3 din Legea nr.153/2017), in sarcina acestuia fiind stabilita obligatia asigurarii transparentei veniturilor. Prin urmare, ulterior anonimizarii datelor personele, angajatorul, respectiv conducatorul institutiei are obligatia de a asigura transparenta veniturilor.


In concluzie, in functie de cazul concret in care va aflati apreciem ca pot fi luate masuri concrete prin care sa se asigure transparenta veniturilor, in limitele prevederilor legale, iar in cazul in care este vorba despre completarea declaratiilor de avere, completarea necorespunzatoare a acestora poate fi constatata si sesizata atat de persoana desemnata sa se ocupe cu aceasta activitate, cat si de catre inspectorii de integritate ANI, putand fi aplicate sanctiuni.  
 

Raspuns oferit de Alexandra Nedelcu, Expert Legislatia muncii, pentru PortalCodulMuncii.ro >>>
 

 

 

Autor: InfoInstitutii.ro



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "TOP 7 Formulare folosite in Institutiile Publice"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016