de Marius Matei 18 Aug. 2016 1780 |
Executivul vrea sa reclasifice orasele in sapte categorii si comunele in doua categorii, in functie de mai multi parametrii.
Propunerea legislativa prevede o masura cu impact social, administrativ si politic: localitatile cu scaderi accentuate de populatie sa fie unificate cu altele din cadrul ariilor functionale, la initiativa autoritatilor locale.
Astfel, la initiativa Guvernului, daca pana la finele anului 2025, comunele vizate nu ating anumiti indicatori, ele vor fi unificate cu altele invecinate.
Proiectul de lege introduce si notiunea de oras cu caracteristici rurale. Guvernul defineste aceste localitati ca acele orase care satisfac comulativ cele putin 3 din urmatorii 4 indicatorii: peste 30% din populatie ocupata in agricultura, mai putin de 50% din totalul strazilor modernizate, scaderea numarului de locuitori in ultimii 20 de ani si peste 40% din populatie cu domiciliu in sate apartinatoare si localitati componente, altele decat localitatea resedinta de unitate administrativ teritoriala
Conform propunerii, orasele s-ar putea reclasifica astfel:
Municipiu Capitala: Bucuresti
Municipii poli regionali principali cu potential transnational - peste 250 de mii de locuitori si 400 de mii in aria functionala: Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Iasi si Timisoara.
Municipii poli regionali secundari (conditii: peste 100 de mii de locuitori si 300 de mii in aria functionala: Arad, Arges, Bacau, Oradea, Botosani, Brasov, Braila, Buzau, Galati, Baia Mare, Drobeta-Turnu Severin, Targu Mures, Ploiesti, Satu Mare, Sibiu, Suceaua si Ramnicu Valcea
Municipii poli judeteni principali cu potential transnational (conditii: peste 40 de mii de locuitori si 200 de mii in aria functionala: Alba Iulia, Bistrita, Resita, Sfintu Gheorghe, Tirgoviste, Tirgu Jiu, Miercurea Ciuc, Deva, Calarasi, Slobozia, Giurgiu, Slatina, Zalau, Alexandria, Tulcea, Vaslui si Focsani
Municipii si orase poli judeteni secundari. Conditii: peste 20 de mii de locuitori si 50 de mii in zona de influenta
Municipii si orase centre urbane cu rol zonal. Conditii: peste cinci mii de locuitori si 30 de mii in zona de influenta
Municipii si orase centre urbane cu functii specializate, municipii si orase necuprinse in categoria precedenta si care sunt de regula subordonate unui municipiu din categoriile I-V
Proiectul aduce urmatoarele prevederi:
Municipiile si orasele cuprind urmatoarele localitati:
a) localitatea de resedinta a municipiului sau orasului, si/sau
b) localitati componente ale municipiului sau orasului, si/sau
c) sate apartinatoare municipiului sau orasului.
(5) Comunele cuprind urmatoarele localitati:
a) satul component, resedinta a comunei, si/sau
b) sate componente ale comunei.
Potrivit prezentei legi, unitatile administrativ-teritoriale de baza din reteaua de localitati urbane se clasifica in urmatoarele categorii, definite in anexa nr. II la prezenta lege:
a) Municipiu capitala, de importanta nationala si europeana,
b) Municipii poli regionali principali cu potential transnational,
c) Municipii poli regionali secundari,
d) Municipii poli judeteni principali,
e) Municipii si orase poli judeteni secundari,
f) Municipii si orase centre urbane cu rol zonal,
g) Municipii si orase centre urbane cu functii specializate. Evolutia retelei de localitati si procedura de actualizare a clasificarii localitatilor urbane si rurale
Trecerea dintr-o categorie in alta a localitatilor se face in urmatoarele conditii:
- prin lege, la propunerea consiliilor locale, cu respectarea prevederilor art. 6 din prezenta lege, sau
- prin lege, la initiativa Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, cu respectarea prevederilor art. 10 si art. 11 din prezenta lege.
In vederea monitorizarii gradului de indeplinire a indicatorilor specifici fiecarei categorii de localitati, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice elaboreaza periodic, o data pe an, analiza privind evolutia retelei de localitati.
Raportul analizei privind evolutia retelei de localitati prevazut la alin. (1) se prezinta anual, in primul trimestu, in cadrul sedintei de Guvern.
Infiintarea sau reinfiintarea unitatilor administrativ-teritoriale
Unitatile administrativ-teritoriale se pot infiinta sau reinfiinta, dupa caz, numai cu respectarea dotarilor prevazute in anexa nr. II si nr. III la prezenta lege si cu indeplinirea a cel putin 6 din numarul de indicatori prevazuti in anexa nr. VI pentru unitatile administrativ-teritoriale urbane, si a cel putin 9 din numarul de indicatori prevazuti in anexa nr. VII, pentru unitatile administrativ-teritoriale rurale.
Unitatile administrativ-teritoriale care se reinfiinteaza sunt delimitate si marcate teritorial pe baza vechilor hotare existente la data desfiintarii lor, cu respectarea etapelor si a prevederilor art. 7. Planul de amplasament si delimitare va face parte integranta din legea de aprobare a infiintarii noii unitati administrativ-teritoriale.
Marius Matei, redactor InfoInstitutii.ro, aduce in atentia cititorilor stiri si noutati legislative cu privire la institutiile publice, sectorul bugetar si modificari legislative care ii privesc direct pe functionarii publici si nu numai. Experienta de aproape 10 ani in domeniu il califica pentru a face parte dintr-un colectiv de profesionisti.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.