Externalizarea serviciilor de contabilitate ale unei institutii publice

de InfoInstitutii.ro 26 Apr. 2023 2057

Externalizarea serviciilor de contabilitate ale unei institutii publice
"In cazul unei institutii publice care are incadrate trei persoane in compartimentul de contabilitate, iar una este detasata, poate achizitiona servicii pentru realizarea atributiilor desfasurate de persoana detasata?" Raspunsul specialistului:


In opinia noastra, dimensionarea posturilor pe diferite structuri de activitate si pe nevoi institutionale ar trebui sa fie acoperitoare nevoilor existente la nivelul entitatii publice.

Astfel, numarul posturilor alocat ar trebui sa acopere necesarul activitatii si sa furnizeze suficiente resurse umane care sa indeplineasca in bune conditii activitatile si obiectivele unei anumite entitati, tinand cont de particularitatile organizatorice si specificul activitatii.

 

In situatia in care totusi, din varii motive, acest lucru nu este posibil, adica in situatia in care activitatea respectivei entitati nu este dusa la indeplinire in bune conditii din lipsa resurselor umane sau la un moment dat este identificata o anumita necesitate pe un anumit specific al unui sector de activitate ce necesita o anumita calificare sau abilitati ce nu sunt detinute de propriul personal, apreciem ca acest aspect ar putea fi acoperit prin externalizarea respectivei activitati.

 

Semnalam insa ca, atunci cand activitatea ce se doreste sa fie externalizata ar urma sa fie dusa la indeplinire atat de personal propriu, cat si de personal apartinand societatii care presteaza respectivele servicii externalizate, cuantificarea cat dintr-o anumita activitate este desfasurata de personalul propriu si cat in conditiile externalizarii este dificil de realizat.

De altfel, o asemenea masura ar putea sta in opinia noastra la baza desfiintarii posturilor aferente activitatii care se externalizeaza, nefiind permis ca pentru aceeasi activitate sa fie alocate fonduri atat de la capitolul bunuri si servicii, cat si de la capitolul cheltuieli de personal.
In plus, semnalam ca acest tip de externalizare cu desfasurarea in paralel a unei activitati atat de personal propriu cat si de societati private este in atentia reprezentantilor Curtii de Conturi.

 

In acest sens exemplificam raport al Curtii de Conturi care retine si sanctioneaza desfasurarea unei activitati atat cu personal propriu, cat si prin externalizare http://www.curteadeconturi.ro/Publicatii/Rapoarte_Locale_2013/TULCEA/Raport.pdf (pag.19).

 

Un alt aspect important este necesitatea justificarii utilitatii exeternalizarii din perspectiva economica – financiara. De asemenea, in situatia in care pe un anumit post este deja detasata o persoana sa indeplineasca respectivele atributii, apreciem ca externalizarea respectivelor atributii, in masura in care acest lucru este permis, ar putea fi realizata dupa incetarea detasarii. In plus, insistam pe nevoia de a departaja atributiile intre posturi, astfel incat acestea sa nu se suprapuna si sa nu fie realizate atat cu personal propriu, cat si persoanl al societatii careia i s-au externalizat.

 

Prin urmare, desi legiuitorul a permis externalizarea anumitor activitati, recomandam prudenta in luarea unei asemenea decizii, justificarea obiectiva a necesitatii fiind definitorie pentru realizarea in bune conditii a externalizarii activitatii dorite, concomitent cu incetarea detasarii (aceasta nemaijustificandu-se – necesitatea care a determinat-o incetand ca urmare a externalizarii).

 

Un raspuns oferit in PortalInstitutiiPublice, in aprilie 2023. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.


 

InfoInstitutii.ro Autor: InfoInstitutii.ro
Redactia InfoInstitutii.ro are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul institutiilor publice si legislatiei aferente. 

Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de Codul administrativ, salarizarea bugetara, modificarile privind institutiile publice si spetele contabile si fiscale din acest domeniu. Explicam detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile din sectorul bugetar. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016