de Ioana Stoica 13 Sep. 2024 1374 |
Va reamintim ca Art. XX. din OUG nr.107/2024 prevede: (1) In anul 2024, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, ordonatorii de credite ai autoritatilor si institutiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a dispune masurile necesare astfel incat platile lunare efectuate in perioada septembrie-decembrie 2024 la titlul de cheltuieli bugetare "Bunuri si servicii" sa fie cel mult la nivelul mediei platilor efectuate in perioada ianuarie-august 2024, in limita bugetului aprobat la acest titlu de cheltuieli.
Cui se aplica prevederile OUG nr.107/2024?
"Reducerea cheltuielilor bugetare prevazute de OUG 107/2024. Prevederile art. XX din OUG nr. 107/2024 se aplica atat institutiilor din subordinea autoritatilor centrale cat si institutiilor de subordonare locala? Mentionam ca suntem o institutie din subordinea Primariei Municipiului Bucuresti si dorim sa stim daca prevederile art. XX si XXI ne sunt aplicabile."
Raspunsul specialistilor:
Amintim ca prevederile alin. (1) din OUG nr.107/2024 nu se aplica pentru cheltuielile cu medicamentele si materialele sanitare, cu serviciile medicale cu ingrijirea bolnavilor, cu serviciile cu asigurarea hranei in unitatile sanitare, in institutii de asistenta sociala si in unitati de asistenta medico-sociala, pentru cheltuielile cu actiuni si programe de sanatate, cheltuielile aferente unitatilor de invatamant preuniversitar si universitar, precum si in cazul cheltuielilor generate de interventii in situatii de urgenta, a cheltuielilor operative ale institutiilor din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala, cheltuielile necesare implementarii obiectivelor de politica externa, pentru cheltuielile aferente lucrarilor de deszapezire, precum si pentru cheltuielile aferente serviciului datoriei publice, inclusiv cheltuieli aferente agentiilor de rating, pentru cheltuielile cu bunurile si prestari servicii cu caracter functional realizate din bugetul Trezoreriei Statului si celor aferente platii comisioanelor prilejuite de participarea si decontarea operatiunilor Ministerului Finantelor in Sistemul electronic de plati - ReGIS, SaFIR, SENT, cheltuielilor aferente activitatilor culturale, cheltuielilor cu bunurile si servicii specifice autoritatilor de reglementare, cheltuieli cu bunuri si servicii care au fost angajate inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cheltuieli cu bunuri si servicii stabilite prin acte normative de forta legii aprobate in cursul anului 2024, cheltuielilor aferente organizarii si desfasurarii alegerilor pentru Presedintele Romaniei, pentru Senat si pentru Camera Deputatilor, pentru cheltuielile aferente unor obligatii instituite prin hotarari judecatoresti a caror executare nu poate fi amanata, cheltuielile necesare asigurarii reprezentarii in litigiile internationale, cheltuielile aferente transmiterii drepturilor de pensie si asistenta sociala, cheltuielile necesare cu posta, telecomunicatii, radio, televiziune si internet platite din bugetul de asigurari sociale de stat, cheltuielile cu energia electrica aferenta pomparii si repomparii apei utilizate in irigatii de catre Agentia Nationala de Imbunatatiri Funciare din subordinea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, cheltuielile aferente implementarii proiectelor finantate din fonduri externe rambursabile si nerambursabile si prin Planul national de redresare si rezilienta al Romaniei, a cheltuielilor aferente implementarii proiectelor finantate din Fondul pentru modernizare, precum si pentru sumele alocate din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului.
Art. XXI prevede ca ordonatorii de credite ai autoritatilor si institutiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, nu pot organiza proceduri de achizitie publica si nu pot incheia angajamente legale pentru categoriile de cheltuieli prevazute la urmatoarele articole de cheltuieli bugetare:
a) „Bunuri si servicii“ pentru alineatul „Furnituri de birou“;
b) „Bunuri de natura obiectelor de inventar“;
c) „Carti, publicatii si materiale documentare“;
d) „Consultanta si expertiza“ cu exceptia celor care sunt necesare pentru finantarea proiectelor cu finantare din fonduri externe nerambursabile si rambursabile;
e) „Pregatire profesionala“;
f) „Studii si cercetari“, cu exceptia celor care sunt necesare pentru finantarea proiectelor cu finantare din fonduri externe nerambursabile si rambursabile;
g) „Alte cheltuieli“, cu exceptia alineatelor „Chirii“, „Prime de asigurare nonviata“, „Executarea silita a creantelor bugetare“ si „Alte cheltuieli cu bunuri si servicii“ pentru actiunile privind organizarea si constatarea infractiunilor flagrante;h) „Asociatii si fundatii“, cu exceptia angajamentelor ce vizeaza domeniile „Sanatate“, „Asistenta sociala“..
De retinut, ca OUG 107/2024 face referire la ordonatorii de credite ai autoritatilor si institutiilor publice, astfel cum sunt definiti la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea 500/2002 defineste institutiile publice ca fiind - denumire generica ce include Parlamentul, Administratia Prezidentiala, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice, alte autoritati publice, institutiile publice autonome, precum si institutiile din subordinea/coordonarea acestora, finantate din bugetele prevazute la art. 1 alin. (2);
Art. 1 alin. (2) din Legea 500/2002 prevede ca dispozitiile legii se aplica in domeniul elaborarii, aprobarii, executarii si raportarii:
a) bugetului de stat;
b) bugetului asigurarilor sociale de stat;
c) bugetelor fondurilor speciale;
d) bugetului trezoreriei statului;
e) bugetelor institutiilor publice autonome;
f) bugetelor institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz;
g) bugetelor institutiilor publice finantate integral din venituri proprii;
h) bugetului fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice;
i) bugetului fondurilor externe nerambursabile.
Totodata, prevederile art. 2 pct. 39 din Legea 273/2006 privind finantele publice locale, defineste institutiile publice locale ca fiind - denumirea generica, incluzand comunele, orasele, municipiile, sectoarele municipiului Bucuresti, judetele, municipiul Bucuresti, institutiile si serviciile publice din subordinea acestora, cu personalitate juridica, indiferent de modul de finantare a activitatii acestora;
Art. 2 pct 5 din Legea 273/2006 stipuleaza ca autoritati ale administratiei publice locale sunt consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ca autoritati deliberative, primarii, primarii de sectoare si primarul general al municipiului Bucuresti, ca autoritati executive.
Astfel, precizam ca, daca sunteti institutie publica locala finantata de la bugetul local, nu va incadrati in definitia institutiilor publice regasite la art. 3 pct 30 din Legea 500/2002, nefiindu-va aplicabile dispozitiile art. XX si XXI din OUG 107/2024.
Autoritatile administratiei publice locale asigura, in conditiile legii, buna desfasurare a institutiilor subordonate si sau coordonate in localitatile in care acestea isi exercita autoritatea.
Asadar, avand in vedere ca dvs. sunteti institutie publica aflata in subordonarea administratiei publice locale, fiind finantata din bugetul local sau din bugetul propriu (nu ati precizat), nu va regasiti printre institutiile si autoritatile publice reglementate de art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea 500/2002, nefiindu-va astfel aplicabile prevederile OUG 107/2024.
Un raspuns oferit in septembrie 2024, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ.
Comentarii
Lasa un raspuns
Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.