| de Florentina Buzea 27 Oct. 2025 80 |
Incepem prin a va reaminti ca potrivit articolul XVII din OG 52/2025, in anul 2025, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, ordonatorii de credite ai autoritatilor si institutiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, nu pot incheia angajamente legale pentru categoriile de cheltuieli prevazute la urmatoarele articole de cheltuieli bugetare:
a) „Bunuri si servicii“ pentru alineatul „Furnituri de birou“;
b) reparatii curente;
c) bunuri de natura obiectelor de inventar;
d) carti, publicatii si materiale documentare;e)
consultanta si expertiza;f)
pregatire profesionala;
g) studii si cercetari;
h) contributii ale administratiei publice locale la realizarea unor lucrari si servicii de interes public local, in baza unor conventii sau contracte de asociere;
i) alte cheltuieli, cu exceptia alineatelor „Chirii“, „Prime de asigurare nonviata“ si „Executarea silita a creantelor bugetare“;
j) asociatii si fundatii, cu exceptia angajamentelor ce vizeaza domeniile „Sanatate“, „Asistenta sociala“ si finantarea structurilor asociative ale autoritatilor administratiei publice locale prevazute la art. 86 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale asociatiilor de dezvoltare intercomunitara prevazute la art. 10 din Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(...)
Pentru a fi mai relevanti, am ales un studiu de caz prezentat de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice:
"Avand in vedere prevederile Ordonantei de urgenta nr. 52/2025 pentru modificarea si completarea unor acte normative, pentru stabilirea unor masuri privind implementarea programelor nationale din domeniul lucrarilor publice, precum si pentru stabilirea unor masuri bugetare, va rugam sa ne comunicati daca, in baza acestui act normativ, exista posibilitatea legala de a incheia un contract pentru achizitia si instalarea unui lift de transport alimente cu doua statii, destinat unui centru rezidential pentru persoane varstnice aflat in subordinea institutiei noastre (Directia de Asistenta Sociala Comunitara). Mentionam ca finantarea este asigurata din bugetul local. Va multumim anticipat pentru sprijin si lamuriri."
Raspunsul specialistilor:
Din articolul sus mentionat rezulta urmatoarele:
-Interdictie de noi angajamente legale in octombrie–decembrie 2025 pentru anumite articole bugetare (furnituri, reparatii curente, obiecte de inventar, publicatii, consultanta, formare, studii/cercetari, contributii la lucrari locale prin asocieri, alte cheltuieli – cu exceptii: chirii, prime de asigurare nonviata, executare silita; exceptie la „Asociatii si fundatii” pentru Sanatate, Asistenta sociala, structuri asociative APL/ADI) (art. XVII alin. (1)) .
- Plafonare plati la „Bunuri si servicii” in perioada octombrie–decembrie 2025:
-cel mult media lunara ian.–sept. 2025 + 10%; derogari pentru cheltuieli medicale, hrana in institutii rezidentiale/penitenciare, programe de sanatate, unitati de invatamant, urgente/ordine publica/operative, deszapezire (art. XVII alin. (2)–(3));
In situatii exceptionale, depasiri aprobate prin memorandum al Guvernului sau de ordonatorii principali pentru subordonati (alin. (4)–(5)) .
1.Posibilitatea legala de a incheia contractul:
Clasificarea cheltuielii: Achizitia si instalarea unui lift de transport alimente nu se incadreaza direct in categoriile de cheltuieli interzise enumerate la art. XVII alin. (1) (ex. furnituri de birou, reparatii curente, obiecte de inventar, consultanta etc.).
Un lift de transport alimente este considerat un activ fix (echipament tehnic) si se incadreaza la titlul de cheltuieli „Active nefinanciare” (cod 71.01 in clasificatia bugetara) si nu la „Bunuri si servicii” (cod 20). Astfel, interdictiile de la alin. (1) si plafonarea platilor de la alin. (2) pentru „Bunuri si servicii” nu se aplica direct acestei achizitii.
Exceptia pentru asistenta sociala: Chiar daca, ipotetic, o parte a cheltuielilor (ex. instalarea sau mentenanta initiala) ar putea fi clasificate la „Bunuri si servicii”, art. XVII alin. (3) prevede o exceptie explicita pentru cheltuielile aferente institutiilor de asistenta sociala, cum este centrul rezidential pentru persoane varstnice.
Liftul de transport alimente este strict necesar pentru asigurarea hranei si functionarea eficienta a centrului, ceea ce justifica incadrarea in aceasta exceptie.
Finantarea din bugetul local: Faptul ca finantarea este asigurata din bugetul local nu impiedica achizitia, atata timp cat cheltuiala este justificata ca fiind esentiala pentru functionarea centrului si respecta procedurile legale de achizitii publice.
2. Conditii si pasi de urmat:
Justificarea necesitatii
Pentru a respecta cerintele legale, Directia de Asistenta Sociala Comunitara trebuie sa documenteze clar necesitatea achizitiei (ex. un raport care sa demonstreze ca liftul este indispensabil pentru transportul alimentelor in conditii de siguranta si eficienta, contribuind la calitatea serviciilor oferite persoanelor varstnice). Aceasta va facilita eventualele controale ale Curtii de Conturi.
Procedura de achizitie publica
Achizitia trebuie sa respecte Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice.
In functe de valoarea estimata a achizitiiei, veti aplica procedura aferenta, conform Legii 98/2016 si HG 395/2016.
Aprobari suplimentare, daca este cazul
Daca apar dubii privind clasificarea cheltuielii sau depasirea plafoanelor bugetare, ordonatorul principal de credite (ex. primaria) poate aproba cheltuiala conform alin. (5), cu conditia respectarii limitelor cumulate la nivel de ordonator principal.
In cazuri exceptionale, un memorandum catre Guvern sau MDLPA (alin. (4)) poate fi necesar, dar acest scenariu esteinaplicabil pentru o achizitie justificata in domeniul asistentei sociale.
3. Concluzie:
Pe baza art. XVII din OUG nr. 52/2025, exista baza legala pentru incheierea unui contract pentru achizitia si instalarea unui lift de transport alimente cu doua statii, finantat din bugetul local, deoarece:
- Cheltuiala se incadreaza la „Active nefinanciare” (neafectata de restrictiile de la „Bunuri si servicii”).
- Chiar daca implica elemente de „Bunuri si servicii” (ex. instalare), beneficiaza de exceptia pentru institutiile de asistenta sociala (art. XVII alin. (3)).
- Justificarea necesitatii si respectarea procedurilor de achizitie publica sunt suficiente pentru a respecta cadrul legal.
Recomandari suplimentare:
Pregatiti documentatia justificativa (ex. deviz general, raport de necesitate) pentru a preveni eventualele obiectii in cadrul controalelor bugetare.
Un articol realizat de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice, in octombrie 2025. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.







