| de Florentina Buzea 22 Ian. 2025 2140 |
Incepem prin a va reaminti ca articolul 139 din Legea 198/2023 prevede: (1) Finantarea de baza asigura desfasurarea in conditii normale a procesului de invatamant, la nivel preuniversitar, conform standardelor nationale.
(2) Finantarea de baza se asigura din bugetul de stat, pentru urmatoarele articole de cheltuieli, in functie de care se calculeaza costul standard per anteprescolar/prescolar/elev, dupa cum urmeaza:
a) cheltuieli cu salariile, sporurile, indemnizatiile si alte drepturi salariale in bani, stabilite prin lege, precum si contributiile aferente acestora, prin bugetul Ministerului Educatiei;
b) cheltuieli cu formarea continua, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale;
c) cheltuieli cu bunuri si servicii, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale;
d) cheltuieli de transport pentru personalul din invatamantul preuniversitar care nu dispune de locuinta in unitatea administrativ-teritoriala unde are postul
Conform literei e) a alineatului (1), Articolul XXVI, Capitolul I din OUG 115 din 14 decembrie 2023, incepand cu data intrarii in vigoare a acesteia, aplicabilitatea literei d) a alineatului (2) al articolului 139 din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, s-a prorogat pana la inceputul anului scolar 2025-2026.
Dar ce se intampla dupa intrarea in vigoare a OUG nr. 156/2024? Specialistii de la PortalInstitutiiPublice explica intr-un studiu de caz:
"Incepand cu anul 2025 se mai acorda sume din bugetul local pentru decontare naveta cadre didactice?"
Raspunsul specialistului:
Conform lit. f) a alin. (1) al art. LI din OUG 156 din 30 decembrie 2024, prevederile art. 139 alin. (2) lit. d), alin. (3) si (7) se proroga pana la inceputul anului scolar 2026-2027.
Asadar, in concluzie, nici pentru 2025, cheltuielile pentru naveta cadrelor didactice nu vor mai fi acoperite din bugetul de stat.
Autoritatile locale au obligatia de a asigura fondurile necesare pentru decontarea navetei profesorilor, in baza documentelor justificative depuse de acestia.
Acest aspect este reglementat de prevederile articolul 127 litera k) din Legea 198/2023 care stipuleaza ca in domeniul educatiei, autoritatile administratiei publice locale au urmatoarele atributii:asigura personalului didactic care nu dispune de locuinta in unitatea administrativ-teritoriala decontarea cheltuielilor de transport.
Prin urmare, decontarea navetei profesorilor (reglementata de articolul 127, litera k din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023) este aplicabila si in anul 2025 si autoritatile publice locale nu se pot prevala de dispozitiile art. 139 alin. (2) lit. d), prorogat, pentru a justifica nedecontarea cheltuielilor de naveta ale personalului didactic.
Astfel, de decontarea cheltuielilor de naveta beneficiaza cadrele didactice si personalul didactic auxiliar din unitatile de invatamant (cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau determinata) si se realizeaza pentru personalul didactic atat din mediul rural, cat si din mediul urban:
a) fie prin decontarea abonamentelor pe mijloacele de transport in comun – AUTO, CFR, naval,
b) fie prin decontarea contravalorii biletelor pe respectivul mijloc de transport in comun,
c) fie prin decontarea carburantului la valoarea unui abonament pentru ruta respectiva sau pentru distante similare.
Obligatia decontarii cheltuielilor de naveta revine angajatorului (care face plata efectiva) si administratiei publice locale (care prevede in buget si aloca unitatilor de invatamant fondurile necesare decontarii cheltuielilor de transport ale personalului didactic care are locul de munca in alta localitate decat cea de domiciliu/resedinta).
OUG 156/2024 nu proroga si art. 127 lit. k) din Legea nr. 198/2023, astfel ca in prezent suntem in aceeasi situatie ca si anterior intrarii in vigoare a OUG 156/2024.
In consecinta, in materia decontarii cheltuielilor de transport pentru personalul didactic din invatamantul preuniversitar care nu dispune de locuinta in localitatea unde are postul, sunt incidente in continuare aceleasi dispozitii aplicabile si in anul anterior, respectiv:
- art. 127 lit. k) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile ulterioare, anterior citat – autoritatile administratiei publice locale neputandu-se prevala de dispozitiile art. 139 alin. (2) lit. d), prorogat, pentru a justifica nedecontarea cheltuielilor de naveta ale personalului didactic.
- art. 1 alin. (3) din Ordinul ministrului educatiei nr. 6072/2023 privind aprobarea unor masuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului national de invatamant preuniversitar si superior (emis in temeiul prevederilor art. 248 alin. (2) din Legea nr. 198/2023), cu modificarile ulterioare: „Pana la elaborarea metodologiilor, regulamentelor si a altor acte normative necesare pentru punerea in aplicare a Legii nr. 198/2023 se aplica dispozitiile privind organizarea, functionarea sistemului de invatamant preuniversitar si desfasurarea procesului de invatamant aflate sau intrate in vigoare la data de 1 septembrie 2023.”
- normele metodologice privind decontarea cheltuielilor pentru naveta la si de la locul de munca a cadrelor didactice si a personalului didactic auxiliar din invatamantul preuniversitar de stat, aprobate prin H.G. nr. 569/2015, care detaliaza procedura si conditiile de decontare a navetei, inclusiv atributiile concrete ale autoritatilor administratiei publice locale.
Dispozitiile Normelor metodologice aprobate prin HG 569/2015 raman aplicabile, in ceea ce priveste decontarea cheltuielilor pentru naveta personalului didactic, avand in vedere atat prorogarea intrarii in vigoare a dispozitiilor art. 139 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, prin art. LI alin. (1) lit. f) din OUG 156/2024, cat si dispozitiile privitoare la masurile tranzitorii aplicabile in sistemul de invatamant preuniversitar pana la elaborarea tuturor actelor normative si actelor administrative de punere in aplicare a dispozitiilor Legii invatamantului preuniversitar nr. 198/2023 [respectiv art. 248 alin. (2) din lege si art. 1 alin. (3) din O.M.E. nr. 6072/2023].
Un raspuns oferit in ianuarie 2025 de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica.
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.







