Noi MASURI de protectie suplimentara a activelor fondurilor de pensii de stat administrate privat - ce a stabilit Guvernul?

de Ioana Stoica 09 Dec. 2022 388

Noi MASURI de protectie suplimentara a activelor fondurilor de pensii de stat administrate privat - ce a stabilit Guvernul?
Guvernul a aprobat, in sedinta din data de 8.12.2022, proiectul de ordonanta de urgenta care modifica si completeaza unele acte normative in domeniul pensiilor de stat administrate private, respectiv Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative si Legea nr. 187/2011 privind infiintarea, organizarea si functionarea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private.


Masura legislativa adoptata este in concordanta cu angajamentele asumate prin Planul National de Redresare si Rezilienta.

 

Documentul vine in contextul actual caracterizat de nivelurile ridicate ale ratei inflatiei in zona Euro, fenomenul de crestere a preturilor la energie, cresterea riscului de piata cauzata de o volatilitate ridicata pe pietele financiare, respectiv situatia pietelor financiare din Uniunea Europeana marcate de deteriorare a echilibrelor macroeconomice generate de conflictul armat ruso-ucrainean.

 

O alta motivatie este data de deprecierea valorii titlurilor de stat aflate in portofoliile fondurilor de pensii, previziunile care arata incetinirea ritmului de crestere economica determinate, printre altele, si de fenomenul cresterii ratelor dobanzilor la imprumuturi, dar si de efectele crizei sanitare generate de pandemia de coronavirus care se resimt si in prezent.

 

Astfel, pentru a contracara posibilele efecte negative asupra sistemului de pensii private din Romania si asupra participantilor la acest sistem, cat si pentru a raspunde provocarilor actuale, prin actul normativ adoptat se urmareste si intarirea capacitatii de supraveghere a Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) si o mai mare responsabilizare a administratorilor in ceea ce priveste desfasurarea activitatii acestora.

 

Printre modificarile aduse cadrului de reglementare primar aplicabil sistemului de pensii private (Legea nr. 411/2004, Legea nr. 204/2006 si Legea nr. 187/2011), amintim cele prin care: 

 

- se introduc principii privind regulile de investire si atributiile directorilor de investitii din cadrul administratorilor;

 

- se stabileste un procent de 3% in situatia in care statul roman are detineri sau participatii in cadrul entitatilor de private equity, respectiv 5% in cazul in care fondurile de investitii private de capital in care se investeste sunt finantate atat din fonduri alocate prin Planul National de Redresare si Rezilienta si ale statului roman, diferentierea s-a realizat in scopul „oferirii unui cadru facil de alocare mai diversificata a activelor pentru cresterea investitiilor pe piata locala”, astfel cum este mentionat in cadrul „Tabloului de bord privind acoperirea recomandarilor specifice de tara din 2019 si 2020 ”;

 

 - se introduc dispozitii tranzitorii aplicabile detinerilor existente in prezent pentru investitiile deja efectuate in aceste instrumente financiare aflate in portofoliile fondurilor de pensii private, acestea putand fi pastrate pe intreaga perioada de existenta a societatilor sau fondurilor de investitii private de capital, administratorii neputand efectua investitii suplimentare contractelor aflate in derulare decat in conditiile investitionale stabilite prin noua solutie legislativa;

 

- se precizeaza atributiile structurii de management al riscului in cadrul administratorilor si  principiile privind modul de evaluare a activelor fondurilor si responsabilitatea administratorilor;

 

- se suplimenteaza activitatile privind administrarea unui fond de pensii;

 

- se stabileste obligatia administratorului de a detine permanent un nivel adecvat de lichiditate, a carui valoare acopera activitatea curenta pentru o perioada de cel putin 6 luni;

 

- se prevede obligatia de constituire la nivelul entitatii a unui comitet de investitii format din membrii independenti (care va adopta decizii pentru operatiunile de investire/dezinvestire), precum si a unui comitet de remunerare;

 

- se introduc prevederi privind cerintele pentru persoanele cu functii-cheie si introducerea unor prevederi exprese privind autorizarea acestor persoane;

 

- se completeaza documentatia aferenta cererii de autorizare, de constituire;

 

- se stabileste un comision unic de administrare, perceput de administrator pentru prestarea activitatilor principale si a celor secundare/conexe;

 

- se introduce obligatia respectarii, in orice moment, pe parcursul activitatii, a conditiilor de autorizare si a celor de functionare;

 

- se completeaza cerintele de raportare si transparenta;

 

- se stabileste dreptul participantilor si al beneficiarilor de a cere plata activului personal net sau a pensiei private. Acest drept este imprescriptibil;

 

- se introduce posibilitatea ca, in cazul declansarii procedurii de administrare speciala, ASF sa poata desemna Fondul de Garantare a Drepturilor din Sistemul Pensii drept administrator special, in conditiile stabilite prin reglementari, pentru asigurarea unui nivel suplimentar de siguranta a sistemului de pensii private, in cazul in care niciun alt administrator nu indeplineste cerintele legale in acest sens;

 

- sunt introduse prevederi referitoare la mandatul directorului general, reglementat de Legea nr. 187/2011.

 

In prezent, Pilonul II de pensii administreaza activele a peste 7,9 milioane de cetateni romani, acest nivel de acoperire fiind datorat faptului ca acest sistem are un caracter obligatoriu.

 

Sursa: Ministerul Muncii

 

Ioana Stoica Autor: Ioana Stoica
Ioana Stoica, profesionist cu experienta de peste 7 ani in contabilitatea si fiscalitatea institutiilor publice, organizeaza si redacteaza spete contabile din domeniul bugetar, aducand in atentia dvs. orice modificari de ultima ora din acest sector legislativ. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Modificari legislative aplicabile Institutiilor Publice in 2024"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016