In ce conditii se pot acorda tichete de masa in 2025, atunci cand vorbim despre institutiile publice? Care sunt regulile si prevederile legislative care trebuie respectate, in aceasta situatie?
Despre toate acestea discutam in cele ce urmeaza, cand vom analiza un studiu de caz explicat de catre experti in legislatia muncii si administratie publica.
"Va rugam sa ne ajutati cu raspunsul la urmatoarea intrebare: Care sunt sumele totale (studii medii si studii superioare) ce trebuie avute in vedere pentru acordarea tichetelor de masa pentru anul 2025, tinand cont de indicele de consum, pentru bugetari conform Legii 296/2023 art .1. "
Raspunsul specialistilor:
Acordarea tichetelor de masa in anul 2025, in contextul aplicarii Legii nr. 296/2023 si OUG nr. 31/2024, avand in vedere ca institutia dumneavoastra este o regie autonoma (operator economic cu capital integral sau majoritar de stat):
Avand in vedere prevederile Legii nr. 296/2023, respectiv articolul XL si articolul XLI, completate prin Ordonanta de Urgenta nr. 31/2024, este necesara o analiza detaliata a conditiilor in care institutia dvs., in calitate de operator economic cu capital de stat, poate acorda tichete de masa sau alte drepturi de hrana incepand cu anul 2025.
1. Regula generala privind tichetele de masa pentru operatorii economici (art. XLI alin. (1))
Conform articolului XLI alin. (1), incepand cu data intrarii in vigoare a Legii 296/2023, operatorilor economici, inclusiv filialelor acestora (ce include si regii autonome), li se interzice acordarea de premii, prime, bonusuri si alte drepturi de natura salariala similare, in situatia in care:
• au pierderi contabile nerecuperate din anii anteriori, si/sau
• inregistreaza pierderi contabile in anul curent.
Aceasta interdictie este absoluta pentru drepturile salariale suplimentare de tip bonusuri, dar nu exclude in mod automat tichetele de masa, pentru care s-au instituit exceptii detaliate in alin. (1^1) si (1^2).
2. Exceptie – drepturi de hrana pentru salariati cu venituri nete de pana la 8.000 lei (art. XLI alin. (1^1)).
Conform articolului XLI alin. (1^1), prin exceptie de la interdictia prevazuta la alin. (1), regia autonoma poate acorda drepturi de hrana (indemnizatii de hrana/tichete de masa/norme de hrana), in urmatoarele conditii cumulative:
1. Salariul net lunar al angajatului este de pana la 8.000 lei inclusiv, si
2. Valoarea totala a acestor drepturi nu depaseste plafonul anual stabilit la art. XL alin. (1), respectiv:
Contravaloarea a doua salarii minime brute pe tara valabile la 1 ianuarie 2019, adica 4.160 lei/an/persoana, actualizata cu indicele preturilor de consum (IPC) comunicat de Institutul National de Statistica, pentru perioada 2019–2024.
Estimativ, daca IPC total este de aprox. 25%, plafonul maxim anual pentru anul 2025 este de:
4.160 lei × 1,25 = 5.200 lei/persoana/an (valoare estimativa, ce urmeaza a fi calculata exact la inceputul anului 2025).
De asemenea, in aceeasi limita, institutia dvs. poate acorda si cheltuieli sociale, in conditiile prevazute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, in limita a 5% din cheltuielile cu salariile personalului.
3. Exceptia suplimentara – mentinerea unui nivel superior deja aflat in plata (art. XLI alin. (1^2).
In completare, articolul XLI alin. (1^2) prevede ca pentru personalul cu salarii nete lunare de pana la 8.000 lei, care la data intrarii in vigoare a Legii 296/2023 (adica la 1 ianuarie 2024), beneficia de un nivel al drepturilor de hrana mai mare decat plafonul stabilit prin art. XL, aceste drepturi se pot mentine in plata si in 2025, fara a fi necesara incadrarea in plafonul anual actualizat.
Aceasta inseamna ca:
• daca in anul 2024 s-a acordat un nivel al tichetelor de masa superior plafonului actualizat, dvs. puteti continua acordarea acestuia in 2025,
• doar pentru salariatii cu salarii nete ≤ 8.000 lei,
• chiar daca se inregistreaza pierderi contabile (intrucat exceptia se aplica in mod expres in aceste conditii).
4. Aspecte importante:
Tichetele de masa reprezinta drepturi de natura salariala, dar sunt exceptate de la interdictie, cu respectarea limitelor si conditiilor prevazute.
Nu se pot acorda tichete de masa salariatilor cu venituri nete > 8.000 lei, in cazul in care se inregistreaza pierderi – acestia nu beneficiaza de exceptiile prevazute de lege.
5. Concluzie
Pentru anul 2025, se pot acorda tichete de masa in urmatoarele conditii:
Caz Se acorda tichete in 2025 Conditii
Salariat cu salariu net ≤ 8.000 lei Da In limita plafonului anual actualizat (≈ 5.200 lei estimativ)
Salariat cu net ≤ 8.000 lei, cu tichete > plafon 2024 Da Se mentine nivelul acordat in 2024, conform art. XLI alin. (1^2)
Salariat cu salariu net > 8.000 lei Nu Interdictie conform art. XLI alin. (1), daca sunt pierderi
6. Baza legala
Legea nr. 296/2023 – art. XL si art. XLI
OUG nr. 31/2024 – modificari si completari la art. XLI
Legea nr. 227/2015 ( Codul Fiscal) – art. 25 alin. (3) lit. b)
Un studiu de caz oferit de catre specialistii de la PortalcodulMuncii, in iunie 2025. Da click aici pentru mai multe informatii din legislatia muncii si administratie publica.

Autor:
Florentina Buzea
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.