Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Stabilirea sporului pentru conditii vatamatoare, intr-o institutie publica

de Cristian Tanase 16 Aug. 2023 1725

Stabilirea sporului pentru conditii vatamatoare, intr-o institutie publica
"Pe langa salariul de baza, personalul contractual al institutiei, primeste lunar, in functie de numarul de zile lucrate, un spor de conditii vatamatoare, limitat ca valoare (baza de calcul) la nivelul sporurilor acordate in decembrie 2018. Buletinele de determinare aferente conditiilor de munca au fost intocmite de Directia de Sanatate Publica in octombrie 2021 si sunt valabile trei ani. Intrebare: Cum se calculeaza valoarea sporului de conditii vatamatoare pentru un post nou creat, avand in vedere ca nu exista nici un post similar, in plata, in cadrul institutiei!"


Raspunsul specialistului: 

 

Potrivit art. I alin.(2) din OUG 168/2022,  „Prin derogare de la prevederile art. 39 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru personalul nou-incadrat, pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie/autoritate publica pe functii de acelasi fel, inclusiv pentru personalul promovat in functii sau in grade/trepte profesionale, pentru care nu exista functie similara in plata, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor de functie/salariilor de functie/indemnizatiilor de incadrare lunara se stabileste la nivelul reglementat pentru anul 2022 in anexele la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, la care se aplica, dupa caz, prevederile art. 10 privind gradatia corespunzatoare vechimii in munca.”

 

Totodata, la alin.(5) al aceluiasi articol se prevede ca „In anul 2023, incepand cu data de 1 ianuarie, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2022, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.”

 

In conditiile in care persoana in cauza este nou-incadrata, potrivit informatiilor furnizate in speta dvs, apreciem ca alin.(5) al art.I din ordonanta precitata nu subnt incidente, intr-un asemenea caz nefiind vorba despre aplicarea sintagmei „in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii”, o persoana nou-incadrata neputandu-si desfasura, de principiu, activitatea in acelasi conditii.

 

In sensul art. 7 lit. a) din Legea nr.153/2017, salariul de baza reprezinta suma de bani la care are dreptul lunar personalul platit din fonduri publice, corespunzator functiei, gradului/treptei profesionale, gradatiei, vechimii in specialitate, astfel cum este stabilita in anexele nr. I – IX.

 

In contextul in care Legea nr.153/2017 s-a aplicat etapizat, apreciem ca relevanta prezinta si retinerile de la pct.83 din Decizia ICCJ nr.82/2018 potrivit carora „ 83. Interpretarea sistematica, logica si gramaticala a dispozitiilor art. 38 alin. (2), (3), (4) si (6) privind aplicarea etapizata a legii, mai sus prezentate, impun concluzia ca majorarea salariului de baza cu 15% pentru complexitatea muncii, prevazuta de dispozitiile Notei 2 lit. c) pct. II lit. A, cap. I din anexa nr. VIII la Legea-cadru nr. 153/2017, pentru functionarii publici din serviciile publice deconcentrate ale institutiilor din subordinea Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, nu poate fi acordata de la momentul intrarii in vigoare a legii, 1 iulie 2017 pana la sfarsitul anului 2017 sau pentru anul 2018, pentru ca s-ar incalca prevederile art. 38 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind mentinerea in plata a drepturilor salariale in anul 2017, la nivelul celor din luna iunie 2017, precum si prevederile art. 38 alin. (3) din acelasi act normativ, care determina majorarea in anul 2018 a drepturilor salariale avute in luna decembrie 2017 cu un procent de 25%. Aceasta majorare va deveni aplicabila si va fi acordata in momentul in care salariile de baza vor fi determinate utilizand salariile de baza prevazute in anexa nr. VIII la Legea-cadru nr. 153/2017, anexa prin care se instituie majorarea de 15%, incepand cu anul 2019, in conditiile detaliate prin art. 38 alin. (4) din actul normativ mentionat.”

 

Prin urmare, in opinia noastra, mai ales in contextul emiterii OUG nr.45/2023 cand salariile intregului personal prevazut in anexa nr.VIII din Legea nr.153/2017 este stabilit la nivelul celui prevazut pentru anul 2022, apreciem ca si nivelul sporului pentru conditii de munca se va stabili prin raportare la acesta, pentru personalul nou-incadrat, neexistand temei legal sa nu fie acordat, dar si alt temei legal care sa prevada de alta maniera acordarea acestuia pentru aceasta categorie de personal.
 


Un raspuns oferit in iunie 2023, de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

Cristian Tanase Autor: Cristian Tanase
Cristian Tanase, cu experienta indelungata in legislatia aferenta Codului administrativ, scrie pe subiecte de interes pentru personalul institutiilor publice, redactand stiri din domeniu si noutati legislative importante!



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII

Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII

Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Contabilitatea cheltuielilor bugetare. TOP 9 studii de caz"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016