de Florentina Buzea 04 Sep. 2025 103 |
Incepem prin a va preciza ca proiectul urmareste o reorganizare ampla a administratiei publice centrale si locale, cu scopul declarat de eficientizare a cheltuielilor publice, consolidare a capacitatii administrative, profesionalizare a corpului functionarilor publici si digitalizare / interoperabilitate a sistemelor fiscale si administrative. Masurile combina reforme structurale (reducere posturi, preluare atributii intre ordonatori de credite), proceduri de evaluare profesionala mai stricte si mecanisme de presiune financiara asupra debitorilor locali si anumitor beneficiari de prestatii sociale (executari sau retineri).
Reforma administratiei locale 2025 - Categoriile de salariati vizate
1. Personalul administratiei centrale:
- ordonatorii principali de credite (preiau atributii suport);
- personalul din compartimente suport din ordonatorii secundari/tertiari — riscuri de reorganizare, redistribuire, transfer de atributii, posibila reducere de posturi sau comasare;
- inaltii functionari publici — supusi evaluarilor multianuale si rotatiei;
- cabinetele subsecretarilor de stat si asimilatii se desfiinteaza.
2. Personalul administratiei locale
- functionarii publici si personalul contractual din familia ocupationala „Administratie” (aparat primari, institutii locale) — vor exista plafoane noi de salarizare in anumite situatii (daca UAT-urile nu isi pot acoperi cheltuielile salariale din venituri proprii, salariile se stabilesc prin grile aprobate special),
- reducere a numarului maxim de posturi (taiere 25% la nivel 2025),
- reorganizari fortate in termene scurte (30-60 zile),
- posibila mutare a unor functii in corpuri de rezerva.
3. Institutiile prefectului
- reducere 20% a posturilor si reorganizare pana la sfarsitul anului 2025;
- personalul specific aplicarii Codului administrativ mutat sub secretarul general al institutiei prefectului.
4. Beneficiarii de prestatii sociale si persoane cu obligatii locale
- indemnizatiile persoanelor cu handicap grav si sumele de venit minim de incluziune pot fi retinute/execute silit pentru plata impozitelor si taxelor locale (cu aplicare incepand 01.01.2026 pentru multe prevederi).
Aceasta afecteaza direct protectia sociala si subliniaza o prioritate de colectare la nivel local.
5. Contribuabilii locali si persoane care achizitioneaza imobile / vehicule
- introducerea obligatiei de a prezenta certificate de atestare fiscala locala la instrainare — sau verificare electronica — si declararea nulitatii actelor in caz de nerespectare.
6. Publicarea debitorilor, conditii la eliberarea unor documente (ex.: permise, certificate cadastrale) afecteaza capacitatea de a incheia tranzactii fara verificari fiscale.
7. Executorii, operatorii de recuperare creante
- le sunt deschise posibilitati extinse de cesionare a creantelor de catre organele fiscale locale;
- cesionarii pot adauga comisioane / cheltuieli.
Reforma administratiei fiscale. Ce se va intampla?
De exemplu, un primar al unui UAT mic (populatie sub 4.500) va trebui sa-si recalibreze organigrama in termen scurt, iar daca veniturile proprii nu acopera salariile, se aplica grila de salarizare speciala stabilita de Guvern (posibil reducere salarii sau alte ajustari), iar lipsa conformarii poate duce la sistarea cotei defalcate din impozitul pe venit.
Un inalt functionar public care ocupa un post sensibil poate fi inclus in plan de rotatie; daca opteaza si trece selectia, va fi mutat pe alt post (cu pregatire 120 zile) si va primi un stimulent de 10% din salariul de baza in primii doi ani. Refuzul nejustificat al rotatiei poate atrage eliberarea din functie.
O persoana cu handicap grav care primeste indemnizatie ar putea avea retineri succesive din indemnizatie pentru plata impozitelor/taxelor locale, dupa emiterea titlurilor executorii de catre organele fiscale locale (in 2026). Procedura prevede limite (art. 729 CPC) dar schimbarea este sensibila social.
Corelari legislative notabile (schimbari propuse in mai multe legi)...mai multe despre acest proiect puteti citi in PortalInstitutiiPublice <<<
Reforma administratiei locale 2025 - Arhitectura principala a reformei si ce presupune
1. Centralizare partiala a compartimentelor suport
- ordonatorii principali de credite la nivel central pot prelua integral sau partial atributiile compartimentelor suport (financiar-contabilitate, achizitii publice, resurse umane, juridic, audit public, comunicare, IT) de la ordonatorii secundari si tertiari.
- aplicare din 1 ianuarie 2026: Executivul va emite, în 45 de zile, norme metodologice comune (MF, MDLPA, SGG, ANAP).
Rezultatul urmarit: eliminarea dublarilor, standardizare de proceduri si economii de scara pentru aparatul central.
Vreti sa fiti la curent cu TOATE schimbarile din domeniul achizitiilor publice?
Comandati lucrarea Consilier Achizitii Publice - un excelent ghid practic pentru responsabilii cu achizitiile publice. Lucrarea contine toate obligatiile, atentionarile si procedurile de care o institutie publica trebuie sa tina seama, de la programarea achizitionarii pana la finalizarea achizitiei si, respectiv, darea in consum a bunurilor achizitionate, detalii AICI <<<
2. Reduceri si reorganizari la administratia locala
- stabilirea unui numar maxim de posturi raportat la populatie,
- revizuiri ale organigramei,
- reducere cu 25% a numarului maxim al posturilor pentru 2025 (dispozitie tranzitorie) si obligatii de reorganizare in termene stricte (30/60 zile pentru adoptarea proiectelor/organizare).
- Institutiile prefectului reduc numarul total de posturi cu 20% (pana 1 octombrie 2025).
- Politia locala -noi formule de calcul al numarului maxim de posturi (inclusiv plafon special pentru UAT sub 4.500 locuitori, cu conditia acoperirii integrale a sectiunii de functionare din venituri proprii).
Impact
- institutiile din subordine fara capacitate critica pe back-office vor fi integrate pe fluxuri unice;
- personalul suport poate fi redistribuit, reincadrat sau supus mobilitatii, in functie de planurile de reorganizare la 1 ianuarie 2026
Salariile
- in UAT care nu isi pot acoperi cheltuielile salariale din venituri proprii (impozite/taxe locale + valorificari de bunuri), salariile de baza se stabilesc conform unor grile aprobate prin HG in 60 de zile de la intrarea in vigoare (exceptii: PMB, consilii judetene).
- Verificarea revine ordonatorului principal/sefului financiar.
- Neconformarea poate atrage sistarea cotelor defalcate si imputari dupa constatarea Curtii de Conturi .
3. Functia publica: evaluare pe competente si rotatie cu mandat
Masuri de modernizare a evaluarii performantei
- introducere extinsa a metodologiei de evaluare pe baza de competente (anexele prevad proceduri detaliate — evaluari anuale, multianuale, evaluare a inaltilor functionari publici, a functionarilor debutanti etc.).
Asadar, se introduc metodologii detaliate pentru evaluarea anuala pe competente (calificative: foarte bine/bine/satisfacator/nesatisfacator), procedura de contestatie si efecte (de la diminuari cu 10% pana la eliberare din functie la doua calificative negative consecutive); pentru inaltii functionari si functii de conducere „sensibile” se adauga evaluari multianuale pe 3/5 ani, iar calificativele pot declansa rotatie, perfectionare sau eliberare/mutare pe executie
Rotatie obligatorie/voluntara a inaltilor functionari publici si a functiilor sensibile
- mecanism formalizat (plan de rotatie la 2 ani, platforma informatica, comisii, interviuri, contestatii, termene), cu sanctiuni pentru refuzul nejustificat (posibila eliberare din functie).
- se prevad stimulente tranzitorii (10% din salariul de baza pentru primii doi ani dupa rotatie);
- termen de pregatire si transfer de responsabilitati: 60–120 de zile, cu intalniri obligatorii pentru predare-primire.
4. Cabinete desfiintate
- se desfiinteaza cabinetele subsecretarilor de stat si ale viceprimarilor din UAT sub 10.000 locuitori (in aparatul central si in teritoriu, conform incadrarii din Codul administrativ)
5. Masuri fiscale si de colectare la nivel local
- extinderea publicarii debitorilor fiscali locali;
- posibilitatea cesionarii creantelor fiscale catre executorii judecatoresti sau firme de recuperare;
- introducerea de masuri de blocare a unor drepturi (ex.: dreptul de a conduce pentru neplata amenzilor contraventionale locale),
- conditionari la obtinerea unor documente (certificat de atestare fiscala pentru dobandirea bunurilor imobile/mijloacelor de transport) si mecanisme de retinere directa din anumite drepturi sociale (indemnizatii persoanelor cu handicap, venit minim de incluziune — executare silita pentru impozite/taxe locale, incepand cu termene tranzitorii: 1 ianuarie 2026 pentru majoritatea dintre prevederi.
6. Digitalizare si interoperabilitate
- obligatii de conectare la sisteme nationale (Sistemul informatic PatrimVen — ANAF/MFP; Sistem National Electronic de Plata Online — SNEP; interconectari MAI/ANAF pentru limitari eliberari permis conducere etc.).
- termene ferme pentru inregistrare (ex.: toate UAT trebuie sa se inregistreze in SNEP in 6 luni).
7. Masuri in domenii specifice
- schimbari in legislatia privind publicarea creantelor, modificari in Codul fiscal/Cod Pr.Fiscala (articole noi privind certificatele de atestare fiscala, publicarea debitorilor care au platit la termen etc.), modificari in legislatia de urbanism/constructii legate de receptii partiale si comunicare catre structurile fiscale pentru impozitare.

Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept).
Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata.