Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Achizitie publica. Modificare substantiala contract. Cum procedam?

de Cristian Tanase 29 Iun. 2020 239

O institutie are in derulare un contract de reparatii de valoare mica (sub 500 euro) si de la incheiere contract pana la executie cantitatea de lucrari de reparatii s-a modificat in sensul ca a crescut cu mai mult de 50%. Executia a fost intarziata din cauza starii de urgenta si in acest timp degradarea a avansat astfel incat acum la punerea in executie cantitatea de material necesar a crescut cu 150%. Din punct de vedere al achizitiilor publice, se va face act aditional la contractul existent sau un nou contract pentru categoria suplimentara de materiale?


Raspunsul specialistului:

Potrivit art. 7 alin.(5) din Legea nr.98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatea contractanta are dreptul de a achizitiona direct produse sau servicii in cazul in care valoarea estimata a achizitiei, fara TVA, este mai mica de 135.060 lei, respectiv lucrari, in cazul in care valoarea estimata a achizitiei, fara TVA, este mai mica de 450.200 lei.

Totodata, conform art. 1 alin.(4) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.998/2006, aprobate prin HG 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatea contractanta este responsabila pentru modul de atribuire a contractului de achizitie publica/acordului-cadru, inclusiv achizitia directa, cu respectarea tuturor dispozitiilor legale aplicabile.

Autoritatea contractanta nu are dreptul de a diviza contractul de achizitie publicain mai multe contracte distincte de valoare mai micasi nici de a utiliza metode de calcul care sa conduca la o subevaluare a valorii estimate a contractului de achizitie publica, cu scopul de a evita aplicarea procedurilor de atribuire reglementate de prezenta lege.

Conform art. 19 din Legea nr.98/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, prin exceptie de la prevederile art. 17 si 18, autoritatea contractanta poate aplica procedura simplificata sau, in conditiile art. 7 alin. (5), achizitia directa, pentru atribuirea contractelor pe loturi individuale, in cazul in care sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:

a) valoarea estimata, fara TVA, a lotului respectiv este mai mica de 374.040 lei, in cazul achizitiei de produse sau servicii, sau mai mica de 4 675 500 lei, in cazul achizitiei de lucrari;
b) valoarea cumulata a loturilor pentru care este indeplinita conditia prevazuta la lit. a) si care sunt sau au fost atribuite in temeiul prezentului articol nu depaseste 20% din valoarea globala a tuturor loturilor in care a fost impartita lucrarea avutain vedere, achizitia de produse similare ori serviciile avute in vedere.


Insa, conform art. 68 din legea precitata, procedurile de atribuire reglementate de aceasta lege, aplicabile pentru atribuirea contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru sau organizarea concursurilor de solutii cu o valoare estimata egala sau mai mare decat valorile prevazute la art. 7 alin. (5), sunt urmatoarele:
a) licitatia deschisa;
b) licitatia restransa;
c) negocierea competitiva;
d) dialogul competitiv;
e) parteneriatul pentru inovare;
f) negocierea fara publicare prealabila;
g) concursul de solutii;
h) procedura de atribuire aplicabilain cazul serviciilor sociale si al altor servicii specifice;
i) procedura simplificata.

Prin urmare, autoritatea contractanta are dreptul de a achizitiona direct produse, servicii sau lucrari, in masura in care valoarea estimata a achizitiei, fara TVA, este mai mica decat pragurile valorice prevazute la art. 7 alin. (5) din Lege, achizitia directa nefiind considerata procedura de atribuire in sensul acestei legi.
Achizitia directa nu reprezinta o procedura de atribuire, ci o modalitate simpla de cumparare ce poate fi aplicata numai in cazul in care valoarea, fara TVA, estimata la nivelul unui an calendaristic, nu depaseste pragurile valorice stabilite prin art. 7 alin. (5) din Legea nr. 98/2016.

Pentru realizarea achizitiei directe, obligatiile prevazute de lege pentru autoritatea contractanta sunt cele reglementate in Capitolul III, Sectiunea 1 „Achizitia directa” din anexa la H.G. nr. 395/2016, autoritatea contractanta avand posibilitatea de a stabili, pe baza unor norme procedurale interne, modalitatea concreta de desfasurare a achizitiei.

Astfel, prin exceptie de la alin. (1) al art. 43 din Normele metodologice, in cazul in care valoarea estimata a achizitiei este mai mica de:
a) 100.000 lei pentru produse si servicii, respectiv 280.000 lei pentru lucrari, autoritatea contractanta poate achizitiona direct, fara a utiliza catalogul electronic sau anuntul prealabil, prin consultarea a minimum trei candidati;
b) 70.000 de lei, autoritatea contractanta poate achizitiona direct pe baza unei singure oferte;
c) 4.500 lei, autoritatea contractanta are dreptul de a plati direct, pe baza angajamentului legal, fara acceptarea prealabila a unei oferte.
Angajamentul legal prin care se angajeaza cheltuielile aferente achizitiei directe poate lua forma unui contract de achizitie publica sau al unei comenzi ori a altui tip de document incheiat in conditiile legii, inclusiv in cazul achizitiilor initiate prin intermediul instrumentelor de plata ce permit posesorului sa le utilizeze in relatia cu comerciantii in vederea efectuarii de plati, fara numerar, pentru achizitionarea de produse, servicii si/sau lucrari prin intermediul unui terminal, cum ar fi, dar fara a se limita la, cardurile de platasi/sau portofele electronice.
In situatia in care in cazul achizitie directe mentionata de dvs a fost incheiat un contract de achizitie publica, apreciem ca valoarea acestuia ar putea fi modificata  prin incheierea unui act aditional, numai in masura in care prin incheierea acestuia nu se depaseste valoarea care ar schimba tipul achizitiei publice, fiind necesara aplicarea unei proceduri.

Astfel, cu privire la modificarea contractelor de achizitie publica, apreciem ca dispozitiile art. 221 din Legea nr.98/2006 au in vedere acelecontracte incheiate in cadrul unor proceduri deachizitie publica. Or, asa cum mentionam mai sus, achizitia directa nu este considera procedura in sensul Legii nr.98/2016, caz in care apreciem ca dispozitiile referitoare la modificarea substantiala a contractului nu sunt incidente in speta de fata.

Chiar si in ipoteza in care am aprecia ca dispozitiile art. 221 sunt incidente apreciem ca aplicabile ar putea fi art. 221 alin.(1) lit.e) contractul putand fi modificat atunci cand modificarile, indiferent de valoarea lor, nu sunt substantiale. Astfel, o modificare a unui contract de achizitie publica/acord-cadru in perioada de valabilitate a acestuia este considerata modificare substantialain sensul alin. (1) lit. e) a art.221 atunci cand, prin aceasta modificare, contractul/acordul-cadru prezinta caracteristici care diferain mod substantial de cele ale documentului semnat initial.

Prin urmare, in situatia unei achizitii directe a carei valoare desi modificata nu depaseste pragurile prevazute de lege pentru aplicarea unei proceduri de atribuire apreciem ca poate fi incheiat un act aditional care sa prevada inclusiv majorarea valorii contractului, cu incadrarea in limitele prevazutede lege si mai sus mentionate.

Totodata, precizam ca legislatia achizitiilor publice nu interzice incheierea de catre autoritatea contractanta, in decursul unui an, a mai multor contracte cu acelasi obiect prin achizitie directa, in masura in care toate aceste achizitii directe adunate nu depasesc pragurile valorice prevazutein art. 7 alin. (5) din Legea nr. 98/2016.
Astfel, modificarea contractului de lucrari incheiat ca urmare a achizitiei directe se va efectua in conformitate cu clauzele contractuale convenite de parti la incheierea acestuia si prin raportare la normele de drept comun, avand in vedere totodata ca operarea oricarei modificari sa nu conduca la depasirea pragului prevazut pentru achizitia directa la art. 7 alin. (5) din Legea nr. 98/2016.

Raspuns oferit de Nedelcu Alexandra, Expert Legislatia muncii, pentru PortalInstitutiiPublice.ro
 

Autor: Cristian Tanase



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Newsletter zilnic GRATUIT
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Comentarii

0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.

Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

eNews Info INSTITUTII
7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "7 Modele de Fise de Post pentru Institutiile Publice - actualizate in 2020"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016