Concurs pentru un post, intr-o institutie publica. Motive LEGALE de excludere a anumitor candidati

de Florentina Buzea 23 Ian. 2025 513

Concurs pentru un post, intr-o institutie publica. Motive LEGALE de excludere a anumitor candidati
Conform art. 41 din Constitutia Romaniei, dreptul la munca este garantat, iar accesul la o functie sau profesie nu poate fi restrans decat in conditiile legii, dreptul la munca este garantat, iar accesul la functii publice si private se face fara discriminare.


Iata un studiu de caz relevant, prezentat pe PortalInstitutiiPublice:

"Am scos la concurs postul de administrator patrimoniu si am stipulat la conditii specifice sa nu fie pensionar. Am primit un dosar de la un pensionar militar si acum a facut contestatie ca i se ingradeste dreptul la munca. As dori un raspuns in temeiul legii."


Raspunsul specialistilor: 

 

In cazul pensionarilor militari, acestia pot desfasura activitati remunerate, inclusiv in sectorul public sau privat, in baza unui contract individual de munca, atat timp cat legea specifica nu le interzice acest lucru.

Angajatorii au dreptul sa stabileasca conditii specifice pentru ocuparea unui post, in limitele legii. Acestea trebuie sa fie:
- relevante pentru atributiile postului.

 

Greseala pe care o fac toti angajatorii legat de hartuirea morala! Prevederea-capcana din Legea nr. 167/2020 - Amenda e sigura!
Parcurgeti fara intarziere ghidul “Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Legislatie explicata si studii de caz”!

 

Va protejeaza total impotriva unor amenzi de pana la 200.000 de lei, DETALII AICI >>>

 

- nediscriminatorii, in conformitate cu OG 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare.

Conditia de a nu fi pensionar poate fi considerata discriminatorie daca nu este justificata de natura activitatilor sau de cerintele obiective ale postului.

Conform art. 5 din Codul muncii, in cadrul relatiilor de munca functioneaza principiul egalitatii de tratament fata de toti salariatii si angajatorii.

Orice discriminare directa sau indirecta fata de un salariat, discriminare prin asociere, hartuire sau fapta de victimizare, bazata pe criteriul de rasa, cetatenie, etnie, culoare, limba, religie, origine sociala, trasaturi genetice, sex, orientare sexuala, varsta, handicap, boala cronica necontagioasa, infectare cu HIV, optiune politica, situatie sau responsabilitate familiala, apartenenta ori activitate sindicala, apartenenta la o categorie defavorizata, este interzisa.

 

Constituie discriminare directa orice act sau fapta de deosebire, excludere, restrictie sau preferinta, intemeiat(a) pe unul sau mai multe dintre criteriile prevazute la alin. (2), care au ca scop sau ca efect neacordarea, restrangerea ori inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii drepturilor prevazute in legislatia muncii.

Constituie discriminare indirecta orice prevedere, actiune, criteriu sau practica aparent neutra care are ca efect dezavantajarea unei persoane fata de o alta persoana in baza unuia dintre criteriile prevazute la alin. (2), in afara de cazul in care acea prevedere, actiune, criteriu sau practica se justifica in mod obiectiv, printr-un scop legitim, si daca mijloacele de atingere a acelui scop sunt proportionale, adecvate si necesare.

 

Conform OG 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, discriminarea pe criterii de varsta, statut social (inclusiv statutul de pensionar) este interzisa, cu exceptia cazului in care cerinta este justificata de natura obiectiva a postului.

 

Pensionarii militari beneficiaza de pensie in baza legii speciale (ex. Legea 223/2015 privind pensiile militare de stat) insa nu au interdictii generale privind desfasurarea de activitati suplimentare remunerate.

Prin urmare, daca exista o incompatibilitate legala specifica pentru postul de administrator patrimoniu (cum ar fi printr-o lege sau regulament), aceasta poate fi invocata, insa, in lipsa unei astfel de interdictii, simplul fapt ca o persoana este pensionara nu reprezinta un motiv legal de excludere.

 

Daca in anuntul de concurs s-a stipulat ca persoanele pensionare nu pot candida, trebuie sa justificati aceasta cerinta in raport cu:


- caracteristicile postului (de exemplu, daca acesta implica activitate fizica intensa, program prelungit etc.).
- cererea de respectare a unui statut special prevazut de alte acte normative.

 

Daca nu aveti o justificare obiectiva si legala, conditia poate fi considerata discriminatorie, iar persoana are dreptul sa conteste excluderea.
Daca justificarea este obiectiva si legala, in raspunsul catre contestatar, precizati ca cerinta de a nu fi pensionar a fost stabilita in temeiul unor conditii obiective legate de natura activitatilor specifice postului sau in conformitate cu alte reglementari legale aplicabile.

 

Daca justificarea nu poate fi sustinuta, este recomandat sa reconsiderati excluderea persoanei din concurs, deoarece aceasta poate reprezenta o incalcare a dreptului la munca si a principiilor de nediscriminare.

Precizam ca, institutia publica nu poate include o conditie discriminatorie prin care sa fie exclusa participarea pensionarilor (cum ar fi cerinta de a nu fi pensionar). Conditiile trebuie sa fie legate strict de competentele profesionale cerute de post, cerintele fizice si psihice specifice postului (daca este cazul, de exemplu pentru posturi cu activitate fizica intensa). 

 

De retinut si prevederile art. 16 din HG 1336/2022, privind conditiile specifice pe care trebuie sa le indeplineasca persoana care participa la concursul pentru ocuparea unui post vacant sau temporar vacant care se stabilesc, pe baza fisei postului, la propunerea conducatorilor structurilor in care se afla functia vacanta sau temporar vacanta, dupa caz, conform statului de functii.

 

Un raspuns oferit in ianuarie 2025 de catre expertii de la PortalInstitutiiPublice. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si administratie publica. 
 

Florentina Buzea Autor: Florentina Buzea
Florentina Buzea este consultant, consilier juridic si expert in achizitii publice cu o experienta profesionala de 4 ani in domeniul achizitiilor publice in institutii publice. Este licentiata in stiinte juridice si detine un Master cu specializare in Management (Universitatea Constantin Brancoveanu Pitesti - Departament Studii de Masterat si Postuniversitare de Perfectionare), dar si un Master cu specializare in Drept comunitar (Universitatea Danubius Galati - Facultatea de Drept). 

Are o experienta profesionala de 20 ani in domeniul dreptului muncii, dreptului comercial, contencios administrativ si drept civil, executari silite, consultanta de specialitate si reprezentare in fata instantelor de judecata. 



Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !

Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Newsletter zilnic GRATUIT

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul infoinstitutii.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

eNews Info INSTITUTII

Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii

Va oferim Cadou un Raport Special Gratuit "Legislatia Muncii pentru Institutiile Publice. TOP 10 Formulare obligatorii"

Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit